DLC Special: Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands – Fallen Ghosts – Narco Road was de eerste grote uitbreiding voor Ghost Recon: Wildlands en die uitbreiding was in onze ogen erg geslaagd. Deze uitbreiding was echter wel net even wat anders in vergelijking met de originele game, omdat stunten en volstrekt belachelijke personages hier een grote rol in speelden. Erg veel lol, dat zeker, maar Fallen Ghosts slaat als tweede grote uitbreiding weer de serieuze weg in. Een uitbreiding die meer overeenkomt met de originele game dan met Narco Road, maar wel met genoeg vernieuwing om het interessant te houden.

Eindelijk klaar… of toch niet

De Ghosts hebben veel tijd en energie gespendeerd in Bolivia en hun tijd daar zit er nu op. Althans, dat denken ze, want tijdens hun terugvlucht uit het land wordt de helikopter waar ze inzitten neergehaald. Dat mag geen probleem zijn; een nieuwe helikopter oproepen zou moeten volstaan om weg te kunnen vliegen. Dat is echter in de context van het verhaal even niet aan de orde, want al snel blijkt dat er een nieuw gevaar is opgestaan onder de noemer “Extranjeros”. Een verzamelleger dat bestaat uit allerlei figuren die maar één doel hebben en dat is elke Amerikaan het land uitschoppen, bij voorkeur levenloos.

In de tussentijd blijkt dat deze groep elitesoldaten hetgeen ooit Santa Blanca toebehoorde nieuw leven in wil blazen en dan zou al je werk voor niets zijn geweest. Daarbij komt dat deze gasten grof geweld niet schuwen; sterker nog, ze gebruiken gevangenen gewoon als levende schietschijven op de schietbaan. Kortom: gestoord en daar moet wat aan gedaan worden. In dat geval is het maar goed dat je bent neergestort, want nu kan je Bolivia ook nog even ontdoen van deze gestoorde mafkezen, al is dat wel iets moeilijker dan gebruikelijk.

Bolivia is nu echt levensgevaarlijk

De Ghosts trotseerden het gevaarlijke Santa Blanca kartel al, maar de nieuwe vijanden zijn pas echt een uitdaging. Santa Blanca stelt namelijk niks voor in vergelijking met de Extranjeros. Fallen Ghosts introduceert een viertal nieuwe vijanden die net even wat krachtiger, beter en sterker zijn. Ik noemde deze club zojuist niet voor niets elitesoldaten en hoewel de AI niet per se beter is, beschikken ze wel over meer capaciteiten en dat is wat het net even wat lastiger maakt. Zo is er een nieuwe soldaat die een pak draagt waarmee hij doorzichtig wordt. Best lastig, want die kan je heel erg dicht naderen en bovendien is deze soldaat vrij dodelijk.

Elite snipers schieten nu echt met scherp en het zal regelmatig voorkomen dat je na één schot al neergaat. Dan zijn er ook nog soldaten met extreem zware armor, waarbij alleen een headshot werkt om ze uit te schakelen. Dat je die ook met een mes in hun buik kan doden is dan weer wat vreemd, want dat staat haaks op de genoemde armor. Maar goed, dat is een detail. Is dat dan alles? Nee, ook zijn er nog soldaten die rondlopen met een grote rugzak en die jammen doodleuk alles in de omgeving. Het resultaat? Je navigatie wordt uitgeschakeld en je ziet niets meer. Ineens merk je dan hoe afhankelijk je bent van je minimap, want die geeft nogal wat informatie die je pas mist als je er geen beschikking meer over hebt.

Niet opnieuw beginnen

In tegenstelling tot Narco Road gaat de game nu echt verder aan het einde van de originele game. Je zult dus niet opnieuw teruggezet worden in level waarbij je bepaalde vaardigheden opnieuw moet verdienen. Nee, nu begin je gewoon op level 30, waarbij de level-cap is opgetrokken naar level 35. Ook krijg je een nieuwe reeks vaardigheden die deels slaan op je fysieke gesteldheid, maar ook gericht zijn op nieuwe items die je nu in de uitbreiding kan vinden, waaronder een kruisboog die explosieve pijlen af kan vuren. Hierdoor heb je veel meer het gevoel dat je echt progressie boekt en dat was in de vorige uitbreiding wat minder aan de orde. Keerzijde is wel dat dit enigszins aanvoelt als meer van hetzelfde, daar waar Narco Road – mede dankzij de wat lollige insteek – echt als vernieuwend aanvoelde.

Is Fallen Ghosts daarmee dan minder goed? Nee hoor, want de setting in de jungle, de betere vijanden en een leuke variatie van missies zorgen voor volop speelplezier. Zeker als je in coöp speelt. De missies zelf zijn overigens van soortgelijke structuur als voorheen. Kortom, zoek informatie, schakel hier en daar wat mensen uit en uiteindelijk de baas. Eenmaal dat in alle drie de provincies gedaan, en je kunt de absolute baas aan gaan pakken. Overigens is die missie het meest uitdagende van alles door een ongekende hoeveelheid vijanden. Uitdaging gegarandeerd dus.

Korter, maar meer Ghost Recon

De gehele verhaallijn – waarbij het verhaal minder boeiend is dan in Narco Road – is met alle bijbehorende missies goed voor pakweg een uur of zeven á acht aan gameplay. Daarmee heb je lang niet alles gedaan, want de drie provincies die je nu tot je beschikking hebt zitten vol met bonusmedailles, vaardigheidspunten en wapenkisten. Ook zijn er nieuwe zijmissies vanuit rebellen te vinden en die zijn leuk om te spelen. Nergens heel bijzonder, maar het biedt goed vermaak. Het is nodig ook, omdat de rebellen ondersteuning met Fallen Ghosts is teruggeschroefd op bepaalde punten en dat dien je dus weer bij elkaar te sparen.

Met alle randactiviteiten zal Fallen Ghosts al snel een uur of twaalf tot vijftien van je vragen. Dat is voor downloadbare content meer dan voldoende, ook gezien de prijs van de content als je het los aanschaft. Het is korter dan Narco Road, maar nog steeds goed voor veel uren speelplezier. De belangrijkste insteek van deze uitbreiding is dat het weer meer die echte Ghost Recon gameplay heeft. Dus als je dat gemist hebt in Narco Road, dan zit je nu weer helemaal te genieten. Hoopte je op meer lol naar aanleiding van Narco Road, dan is dit in vergelijking een stuk serieuzer. Voor ieder wat wils dus.

Conclusie

Fallen Ghosts is een degelijke uitbreiding die een leuke en vermakelijke campagne voorschotelt die je best even zoet zal houden. De zijmissies zijn minder spectaculair dan in Narco Road, maar samen met de hoofdmissies wel veel meer Ghost Recon. Dat het grootste gedeelte van de missies zich afspelen in de jungle maakt het bovendien weer net een slagje anders dan je gewend bent en de nieuwe vijanden zorgen voor volop nieuwe uitdaging. Fallen Ghosts is daarmee een geslaagde uitbreiding die het zeker waard is om gespeeld te worden. Uitdagend, leuk, vrij lang speelbaar en vertrouwd qua gameplay. Meer van dit graag.