Gespeeld: TT Isle of Man – Eén van de gevaarlijkste motorraces ter wereld is de TT van Isle of Man, het kleine Engelse eiland tussen Engeland en Ierland in. Jaarlijks wordt hier een race gereden op de openbare weg en het circuit is in totaal goed voor maar liefst 20 kilometer per rondje. Hetgeen deze race zo gevaarlijk maakt, is dat ieder foutje fataal kan zijn. Tegen de 200 kilometer per uur dwars door een dorp racen is geen ongebruikelijk gezicht en als je een bocht te wijd neemt, dan kan het ambulancepersoneel je van de muur schrapen. Gevaar, motoren en hoge snelheden: een prima recept voor een game, dachten ze bij Bigben en daar ontstond TT Isle of Man.

Oefenen en nog eens oefenen

Er zijn tegenwoordig best een leuk aantal motorracegames te vinden. Dat loopt uiteen van MotoGP tot off the road crossen in MXGP 3, maar ook is er een manusje-van-alles in de vorm van RIDE en RIDE 2. Deze games richten zich op een vrij breed spectrum van de motorsport binnen elke discipline of ze bieden een mengelmoes aan. TT Isle of Man is in dat kader net even een wat ander verhaal, aangezien deze game zich primair richt op de beroemde race op het eiland. Dat is dan ook een belangrijk onderdeel van je carrière waarbij je gaat leren om dit ellenlange circuit te masteren. Deze carrièremodus is wat dat betreft niet bijzonder uitgebreid, maar de ontwikkelaar wist te vertellen dat het hele circuit tot in de puntjes leren kennen rustig rond de 30 uur kan kosten.

Gedurende je carrière krijg je namelijk korte segmenten van het lange circuit voor je kiezen waarop je dan gaat oefenen. Dit kunnen lange rechte stukken zijn, maar ook heftige stukken met veel flauwe bochten, heuvels en verraderlijk scherpe bochten. Net zoals in het echt is het namelijk niet handig om met 200 kilometer per uur schuin tegen een stoeprand op te rijden, want dat betekent gegarandeerd een crash. Daarmee weet de game zich qua gameplay ook te onderscheiden van circuit racers. Curbstones zijn immers niet echt aanwezig en ieder foutje betekent ook echt vertraging in de tijd die je neerzet terwijl je van A naar B racet. In hoeverre dat uiteindelijk van invloed is op je carrière is nog even afwachten, omdat men wat zuinig was met details over deze modus.

Wel kon de ontwikkelaar vertellen dat de game in totaal 36 verschillende motoren bevat die in de game 100% overeenkomen met hun werkelijke versie. Dat betekent dat de motoren dezelfde getunede afstelling hebben als in het echt. Daarnaast komt het qua motorrijgedrag helemaal overeen. Althans, dat is de bedoeling. Of dat uiteindelijk ook zo diepgaand gaat qua rijgedrag is afwachten, aangezien de speelbare demo niet heel uitgebreid was. Overigens biedt de game niet de mogelijkheid om zelf aan de motoren te gaan sleutelen, want dat zou ten koste gaan van de ervaring. Bij aanvang van je carrière is trouwens niet elke motor beschikbaar, die dien je eerst te kopen.

Om aan geld te komen dien je succesvol de verschillende races/proeven op het hoofdcircuit af te leggen en daarmee kan je dan nieuwe en snellere motoren aanschaffen. Op die manier tracht je gaandeweg je carrière natuurlijk alle motoren vrij te spelen en tegelijkertijd het circuit goed onder de knie te krijgen. Overigens ben je niet alleen aangewezen op het circuit op het eiland, want men heeft er ook 9 fictieve circuits aan toegevoegd, zodat er nog wat meer te racen valt. Al die circuits liggen in Engeland, Schotland of Wales. Dit zijn leuke extra’s die anderhalve minuut tot drie minuten kosten om te voltooien daar waar een rondje op Isle of Man rustig 20 minuten kan duren.

Klaar voor de grote race…

De essentie van de gehele carrière is domweg zo goed mogelijk worden in het besturen van de motoren en het circuit leren kennen. Als je eenmaal de carrière modus hebt doorlopen krijg je de ultieme uitdaging en dat is een complete race, de echte TT van Isle of Man dus. Deze race is vier ronden lang en daarmee duurt het 80 minuten of langer. Dat is de ervaring waar het natuurlijk om te doen is. Voor liefhebbers van deze race is dit een godsgeschenk, maar of de gamer die gewoon een leuke racegame zoekt hiermee voldoende bediend wordt, is een beetje de vraag. Het aanbod van content klinkt afgaande op het gesprek dat ik had met de ontwikkelaar wat karig.

Daarbij betekent niet dat je de game snel uitgespeeld hebt, want zoals al aangegeven, heb je pakweg 30 uur nodig om het gehele circuit te masteren. Maar is dat leuk genoeg? Ik kan me goed voorstellen dat gamers op een gegeven moment wat anders willen en dan klinkt 9 extra (kortere) circuits wat beperkt. Maar die vraag kunnen we nu niet van een goed antwoord voorzien, daarvoor wachten we de uiteindelijke game af. Aan het idee achter de game is echter niets mis, want het is wel echt iets nieuws en dat is natuurlijk altijd welkom. Overigens beperkt de game zich niet uitsluitend tot een carrière modus, want er is meer dan dat alleen.

Online de race op Man rijden

De game biedt een Quick play modus waarin je vrij kunt rijden op één van de twaalf segmenten van het circuit op Man. Ook kan je op de andere circuits rijden en dat vanzelfsprekend met de verschillende motoren die de game rijk is. Veel leuker in potentie lijkt natuurlijk de multiplayer, aangezien je daarin straks met meer dan 10 man tegen elkaar kan gaan racen. Dat zou bij echt geoefende spelers voor spannende races moeten zorgen en dat klinkt natuurlijk erg interessant. Wat ook best wel interessant is, is een online Time Attack waarbij de spelers tien seconden na elkaar starten. Je doel is om zo snel mogelijk een individuele tijd neer te zetten, maar dat kan met wat langzamere spelers of spelers die een foutje maken erg interessant uitpakken.

Qua modi lijkt het er vooralsnog niet op dat we echt hele unieke dingen mogen verwachten. Men kiest voor de wat veilige weg en biedt de traditionele modi aan. Maar men houdt dit wel als basis om daar eventueel in de toekomst meer mee te doen. Sowieso volgt er op termijn meer in de vorm van downloadbare content. Hiervoor heeft Kylotonn nog niet echt uitgebreide plannen, want dat is waar juist de community om de hoek komt kijken. De community zal namelijk de input moeten leveren en dat kan bijvoorbeeld nieuwe motoren of eventueel zelfs tracks opleveren. Maar goed, dat is natuurlijk toekomstmuziek, want vooralsnog richt men zich op de beste ervaring aanbieden tijdens de race op Man. Of dat gaat lukken is echter even afwachten…

Nog best wat werk

De versie die we van TT Isle of Man konden spelen was een zeer zeer vroege build. Het gaf ons, samen met het gesprek dat we met de ontwikkelaar hadden, voldoende inzicht op wat we ervan kunnen verwachten, maar er is nog een hele hoop werk aan de winkel. Zo was er nogal veel pop-up aanwezig in de game daar waar die er visueel verder netjes uitziet. Dat mag dus wel wat bijgeschaafd worden en hetzelfde geldt voor de physics van de motoren en coureur. Dat stak nogal af bij de rest, want dit oogde nogal onrealistisch. Hetzelfde geldt voor de remmen die niet goed afgesteld waren, waardoor de remweg enorm lang werd. Het gevolg? Veel onnodige crashes. De ontwikkelaar gaf aan dat ze hier absoluut van op de hoogte zijn en dat ze dit allemaal nog aan zullen passen. Laten we het hopen, want de speelbare versie was nogal ongelukkig, omdat het duidelijk niet in orde was.

Voorlopige conclusie

We hopen echt van harte dat de ontwikkelaar voldoende tijd neemt en krijgt om de physics, remmen en pop-up te fixen, want dat gaf toch een wat vertekend beeld van de gameplay tijdens de hands-on. Als we het puur over de game qua content gaan hebben, is het afwachten of het lang genoeg interessant zal blijven, met name voor de casual speler. Het concept achter de game is echter wel erg tof, gezien je het hele circuit moet leren kennen. De absolute beloning van het lange proces om alles te leren kennen is natuurlijk de lange race van 80 minuten winnend afsluiten. Dat moet echt een kick geven en dat realiseren is zeker mogelijk, mits de ontwikkelaar het technisch ook allemaal op orde weet te krijgen.