Gespeeld: Everybody’s Golf – Bijna iedereen die thuis is in de gamewereld weet welke PlayStation-exclusives er al lang meegaan. Eén franchise die dan vaak over het hoofd wordt gezien, is de Everybody’s Golf-reeks, die in Japan bekend staat als Hot Shots Golf. De serie is al voor elk PlayStation-platform uitgekomen, alleen ontbreekt er nog een PS4-versie. Dit gaat binnenkort veranderen, want die zal op 31 augustus in Europa verschijnen, maar wij hebben nu al even van de game mogen proeven.

PlayStation Home

Clap Hanz wil met de PlayStation 4-versie van hun langlopende serie zich meer gaan focussen op het online-gedeelte. Natuurlijk kun je het spel ook gewoon offline spelen, maar competities met en tegen andere gamers via het internet spelen nu een grote rol. In deze (online) modus word je gedropt in een van te voren geselecteerd parkoers en je kunt hier vrij in rondlopen – en later kan je ook gebruikmaken van een golfkarretje – en zo bijvoorbeeld de diverse holes bekijken. Je komt andere spelers tegen en die zie je ook de diverse holes spelen. Tevens kun je een praatje met anderen maken en zodoende heeft het een sociaal karakter. Het heeft een beetje een PlayStation Home-achtige vibe. Het is dus de bedoeling om een grote community op te bouwen met Everybody’s Golf.

Voor je hierin terecht komt, moet je eerst je eigen personage maken en hem aankleden met verschillende kledingstukken. Dit is in het begin beperkt, maar je kunt in een shop hier nog veel meer van kopen met geld dat je kunt winnen in de game zelf. Alleen moet je niet al te veel verwachten van de grafische presentatie van elk personage en dat geldt ook voor de gehele game. Het nieuwste deel in de serie behoudt zijn cartoonachtige stijl, maar alles is vrij basic gehouden. Met het uiterlijk zal Everybody’s Golf in ieder geval geen indruk maken. Gelukkig wordt dat goedgemaakt met de gameplay.

Vergelijkend waaronderzoek

In de previewversie was het mogelijk om een enkele hole te spelen of de eerste negen van één van de in totaal vijf parkoers met elk 18 holes. Welke je ook speelt, je score zal online altijd vergeleken worden met anderen. Zo kun je zien hoe goed of slecht je er voor staat en het brengt tevens een element van competitie met zich mee. Tevens was er een nieuwe modus te spelen: Turf War. Hierin word je aan iemand anders gekoppeld en speel je tegen een ander team. Er worden een aantal holes geselecteerd door de computer en het is dan de bedoeling om zoveel mogelijk hiervan te veroveren. Om dit te doen, moet je de holes in zo weinig mogelijk slagen spelen.

De nieuwe online modus is een zeer welkome toevoeging op de veelal zeer relaxte gameplay die je kan verwachten van een golfspel. Het is namelijk de bedoeling dat je zelf naar de holes rent. Je moet dus goed in de gaten houden welke jouw team al heeft veroverd en welke je tegenstander in zijn of haar bezit heeft. Ook moet je snel spelen, zodat je rap naar de volgende hole kan gaan, aangezien de tijd beperkt is. Het is dus zaak om snel en secuur te werk te gaan en dat komt heel erg goed uit de bus.

3-stappenplan

Op vlak van gameplay zelf zijn er niet echt nieuwe dingen te vinden. Waar EA ondertussen al geruime tijd gebruikmaakt van de analoge sticks voor hun golfspelen, houdt Everybody’s Golf nog steeds vast aan de oude, vertrouwde 3-stappen besturing met één actieknop. Door middel van drie keer op de X-knop te drukken, kun je de kracht en de nauwkeurigheid van je slag bepalen. Wel kun je de bal nog wat effect meegeven door de vierpuntsdruktoets te gebruiken. Gamers die al jaren (deze) golfgames spelen, moeten dit inmiddels kunnen dromen en het spel zal dan ook geen originaliteitsprijs winnen, maar hoe je het ook went of keert, het werkt wel goed.

Onbalans

Wat wel nieuw is in de serie, is dat er nu gebruik wordt gemaakt van experience points voor je clubs. Elke goede slag met een bepaalde club geeft je punten en hierdoor kun je verder slaan. Moeilijke slagen die je op de green laat belanden, geven je weer XP voor ‘control’. Hoe beter je dus speelt, hoe beter je clubs worden. Dit beloningssysteem moedigt de speler aan om verder en beter te spelen, maar het is te hopen dat dit niet voor oneerlijkheid zal zorgen. Bij Turf War werd ik als level 5-personage met iemand anders van hetzelfde niveau gekoppeld, maar speelden we tegen een team die beiden level 2 waren. Dan weet je van tevoren wie dik in het voordeel is, doordat zij simpelweg betere clubs hebben.

Voorlopige conclusie

Het voorproefje van Everybody’s Golf laat zien dat er in augustus hoogstwaarschijnlijk wederom een zeer solide golfgame zal worden afgeleverd door Clap Hanz. Het spel ziet er niet heel bijzonder uit, maar er staan al aardig wat verschillende parkoersen klaar en het golfen zelf werkt zoals je gewend bent van de serie en voelt dan ook prima aan. Het ziet er naar uit dat het online-gedeelte een belangrijk gedeelte van het spel gaat worden en als er meer modi zoals Turf War zijn, dan zal de game zeker hoog gaan scoren. Het is alleen wel te hopen dat de matchmaking beter is dan in de preview-versie, want anders zal deze modus plat op zijn bek gaan.