Zojuist heeft DICE de enorm grote Battlefield 1 ‘mei-update’ uitgebracht. Deze patch is 2.65GB groot en dat is niet voor niets, er zijn namelijk talloze veranderingen doorgevoerd. In de patch vinden we meerdere tweaks terug voor de wapens, alsook een nieuwe knop voor de Operations, namelijk ‘Join Any Operation’. Hiermee start je meteen de matchmaking met beschikbare Operations van welke grootte dan ook.

Cameratrillingen maken explosies realistischer, maar mocht je hier hinder van ondervinden dan kun je deze nu aanpassen in de opties van de game. Al met al dus genoeg veranderingen die de game nog beter maken.

Bekijk de gigantische changelog hieronder om te ontdekken welke fixes, features en tweaks men met deze patch naar de game brengt.

OPERATIONS

We hebben veel feedback van gamers gekregen over matchmaking voor Operations-servers en we hebben een aantal wijzigingen aangebracht – de eerste van vele – om de pijn te verzachten als je wordt gematched met een lege server.

Met deze wijziging keer je na een voltooide Operations match terug naar dezelfde Operation, in plaats van dat de modus wordt verlaten. Je bevindt je dan wel aan de andere kant van het strijdveld. Als je bijvoorbeeld bent gestart als het Franse leger in de eerste Operation, bevind je je aan de Duitse zijde als je terugkeert na het scherm “End of Operation”

Door op dezelfde server met andere spelers te blijven, in plaats van dat je terugkeert naar het wereldbol-scherm, zou je minder vaak moeten worden gematched met een lege server. In de komende updates willen we voortborduren op deze feature om door een volledige Operation playlist te navigeren.

PREMIUM FRIENDS

We hebben Premium Friends de laatste paar maanden getest en we brengen de functie terug. De functie wordt actief in de aanloop naar EA PLAY.

MAP EN MODES

  • Oplossing voor een Spectator Mode-bug waarbij de first-person camera vast kon komen te zitten tijdens de Pigeon Carrier Artillery-camerascène op de Assault Tank.
  • Wijziging van het aantal tickets voor Domination naar 200 van 100.
  • Oplossing voor ontbrekende beschrijving spelmodus voor Operations.
  • Aanpassing van scorewaarden voor verovering vlaggen in Conquest. Veroveren geeft nu minder punten maar er zijn meer capture ticks toegevoegd en het team dat 3 vlaggen meer dan het andere team controleert, krijgt Conquest Control-bonussen.
  • Verlaging van het percentage van bijdragen aan verovering/neutralisering vlag van 50% naar 30%.
  • Toevoeging van “Join Any Operation”-knop op het Operations-hoofdscherm. Matchmaking-sessie wordt gestart voor deelname aan alle beschikbare operations van welke grootte dan ook (40 of 64).
  • Spectator-camera ontbreekt niet meer op de map van Frontlines, Verdun en Soissons.

VOERTUIGEN

  • Aanpassing van zelfreparatie voor A7V, FT17, St. Chamond en Pierce Arrow.
  • Vermindering van verkregen energie per zelfreparatiecyclus van 320 naar 200.
  • Vermindering van tijdsduur voor voltooiing zelfreparatiecyclus van 8 s naar 5 s.
  • o   Dit maakt de zelfreparatie van deze voertuigen equivalent aan de zelfreparatie van het MkV Landship.
  • Verdubbeling van de energie van Field Gun en stationaire luchtafweer. Field Gun en stationaire luchtafweer kunnen nu worden hersteld. Field Gun en stationaire luchtafweer worden nu uitgeschakeld bij 50% waarna ze onbruikbaar worden. Om de wapens opnieuw te gebruiken, moeten ze tot 100% worden gerepareerd met de repair tool.
  • Verlenging van tijd waarin de granaatcamera actief is op het MkV mortar landship van 3,5 s naar 4,5 s. Dit past beter bij de verlengde vluchttijd van de nieuwe zware granaat.
  • Wijziging van toepassing max bereik voor luchtafweer. Max bereik is nu afhankelijk van de helling van het wapen. Granaten kunnen een maximale horizontale afstand van 300 m en een maximale verticale afstand van 450 m afleggen. Dit geldt voor zowel de stationaire luchtafweer als de vrachtwagen met luchtafweer. Eerder kregen luchtafweergranaten een time-out op dezelfde max afstand van het geschut ongeacht de richting, wat ervoor zorgde dat het geschut een min of meer bolvormig gebied dekte. Dat betekent dat het horizontale bereik net zo groot was als de max lengte die de granaten konden bereiken, en dat de luchtafweer op zeer grote hoogtes maar een heel klein gebied kon dekken, ook al was het bereik technisch groot. De nieuwe luchtafweergranaten hebben iets minder horizontaal bereik dan eerder op lage hoogtes, maar ze houden dat bereik wel helemaal vast tot het vliegplafond. Dit maakt luchtafweer veel effectiever tegen vliegtuigen op grote hoogte, zonder dat de luchtafweer ook laag vliegende objecten in de verte kan bereiken.
  • Verlenging hoogteroer-schaalcurven Fighter en Attack Plane voor een betere dekking van het volledige snelheidsbereik.
  • Vermindering van afkoelperiode van turbo van 30 s naar 15 s voor zowel de Dogfighter als de Airship Buster Attack Plane.
  • Implementatie van achteraanzicht op alle vliegtuigen: Albatros, Fokker, Spad, Sopwith, Rumpler, Halberstadt, Salmson, Bristol, Gotha, Caproni. Activeren: Houd freelook vast in third-person om achteraanzicht te gebruiken.

 

Wijzigingen Attack Plane:

  • Afstemming van hoogteroer-schaalcurve attack plane. Een draai van een Attack Plane lijkt nu veel meer op die van Fighters maar is nog wel minder goed.

Verbetering van te weinig gebruikte Attack Plane-varianten:

  • Verhoging van schade primaire MG op Airship Buster-variant van 32 naar 40. Hiermee is de luchtafweer-DPS gelijk aan die van Fighter-MG’s.
  • Met een actieve turbo zorgen de nieuwe roer-schaalcurven ervoor dat deze variant korte tijd sneller kan draaien dan de Fighter. Dankzij de gereduceerde afkoelperiode van de turbo kan dit voordeel vaker worden ingezet.
  • Samen moeten deze wijzigingen de Airship Buster in de lucht-luchtrol meer laten concurreren met Fighters.
  • Verhoging van snelheid van tank hunter 37 mm van 222 m/s naar 267 m/s en vermindering van luchtweerstand van 0,005 naar 0,003. Met deze wijzigingen moet het makkelijker zijn om vooral bewegende doelwitten of doelwitten in de verte met de 37 mm te raken.

WIJZIGINGEN IN FIGHTER-VLIEGTUIGVARIANTEN:

Dogfighter

  • Toevoeging van nieuw secundair wapen: Incendiary Ammo. Incendiary Ammo richt veel meer schade aan bij vliegtuigonderdelen zodat de dogfighter een vijandelijk vliegtuig snel kan uitschakelen door een vleugel te breken.
  • Actieve vaardigheid gewijzigd van noodreparatie in turbo.

Bomber Killer

  • Actieve vaardigheid gewijzigd van turbo in noodreparatie.

WIJZIGINGEN IN FT PACKAGES

  • Close Support Tank:

o   Verhoging van 37 mm HE-munitie van 4 naar 5.

o   Vervanging van Secondary Case-granaat door Coaxial LMG. Met deze wijzigingen moet deze tank zijn algemene rol beter kunnen vervullen.

 

  • Flanker Tank:

o   Verlenging van herlaadtijd op de autocannon van 2,5 s naar 3,75 s.

o   Verhoging van directe schade HE autocannon van 15-10,5 naar 17,5-12,5.

o   Dit zorgt voor 20% reductie in de uptime van kanonnen. De verhoging van directe schade compenseert de kortere uptime ten opzichte van voertuigen tijdens het richten op voertuigen. Deze wijzigingen moeten de Flanker iets minder effectief maken tegen infanterie.

 

  • Howitzer Tank:

o   Correctie van primair wapen naar HMG zoals weergegeven in aanpassingsmogelijkheden. Hier stond eigenlijk LMG. De krachtigere HMG zou de beperkte vuurboog moeten compenseren in vergelijking met de Coaxial LMG van de Close Support Variant.

o   Wijziging van secundair wapen chauffeur van case shell in vlammenwerper op de A7V Flame Tank Variant. Deze wijziging versterkt de rol van deze variant als een korteafstandstank.

o   Toevoeging van third-person freelook aan de FT Howitzer Variant. We hebben deze over het hoofd gezien bij de andere tanks omdat de normale versie een geschutskoepel heeft die toch 360 graden kan draaien.

 

  • Toevoeging van naar achteren vurend Tankgewehr als secundair wapen van chauffeur voor de Tank Hunter Landship Variant.
  • Activering van rijcamera en third-person camera tijdens gebruik van chauffeursgeschut achter in de Squad Support en Tank Hunter Landships.
  • Verbetering van MkV Mortar Landship Variant. Wijziging van secundaire mortiergranaat van Airburst Mortar in zware mortier. Zware mortier richt veel meer schade aan en is effectief tegen zowel infanterie als voertuigen, maar heeft een veel langere herlaadtijd.
  • Vervanging van alternatieve rook- en gasmortiergranaten door apparatuur voor rupsbandreparatie en voertuigrook. Deze wijzigingen moeten ervoor zorgen dat het mortierlandschip niet meer in mortierstand in de achterlinie staat, maar levensvatbaarder wordt als gevechtsvoertuig.
  • Een bug verholpen met richten in third-person op voertuigen, waarbij een kogel niet in de juiste richting werd afgevuurd als je richtte op het hoofd van een ruiter.

WAPENS EN GADGETS

  • Wijzigingen in bajonetaanval:

o   Activering van richtsnelheids-modifier in voorbereidings- en aanvalsmodus. Dat betekent dat een speler maximaal 50 graden kan draaien in de voorbereidingsmodus. Tevens toevoeging van een invoers-modifier die strafe uitschakelt tijdens de aanval.

o   Toevoegen van subtiele boost aan third-person voetstappen tijdens bajonetaanval, om gewaarwording van dreiging te verbeteren. Verhoging van volume vijandelijke VO voor Bayonet Charge als je dicht bij speler bent.

o   Kleine verlaging van maximale draaisnelheid tijdens aanval.

o   Verwijdering van schadereductie tijdens aanval. Wapens raken aanvallende spelers nu met normale schade.

  • Bug verholpen waarbij Bipod Audio doorklonk tijdens schakelen naar secundair wapen.
  • Aanpassing van criteria voor cross-class-medal, die nu single shotgeweren vereist.
  • Toevoeging van UI voor granaatbevoorrading.
  • Vermindering van de occludergrootte voor de kijkerglinstering van 0,25 m naar 0,15 m om de kijker beter achter muren te verbergen.

GAMEPLAY

  • Toevoeging van geavanceerde gameplay-optie voor cameratrilling om de grootte van cameratrillingen aan te passen die wordt veroorzaakt door explosies, enzovoort
  • Toevoeging van ontbrekende spottinganimatie als je een uitgeschakelde geallieerde soldaat als medic spotte met de Medical Syringe.
  • Automatische weergave van weinig-munitie-iconen bij eigen soldaten.

BESTURING

  • Spelers met controllers kunnen nu knop/stick-toewijzingen aanpassen.
  • Oplossing voor “Select Operation”-knop die niet op de juiste manier werd weergegeven tijdens het gebruik van de joypad of op de console.

UI

  • Verplaatsing van ping widget onder het kill-logboek.
  • Probleem verholpen in het squad-selectiescherm waarbij er niet automatisch een squad werd geselecteerd voor spelers die geen deel uitmaakten van een squad. De eerste squad in de lijst wordt nu standaard geselecteerd. Tevens toevoeging van ondersteuning op pc voor het drukken op de spatiebalk om in of uit een squad te gaan.
  • Probleem opgelost met de vlag- en wereldiconen die gingen ghosten als je vanuit het deployerings- naar het aanpassingsscherm ging en weer terug.
  • Toevoeging van mogelijkheid om UGC uit te schakelen

NETCODE

  • Implementatie van drempelinstellingen per regio voor trefferdetectie serverzijde: 130 ms voor VS + Europa, 200 ms voor andere locaties.
  • Oplossing voor interpolatie van treffer-registratie aan serverzijde.
  • Anticipering schot alleen nodig voor de marge boven de drempel. Voor een VS-ping @ 150 ms moet je bijvoorbeeld 20 ms anticiperen.
  • Oplossing voor latency-weergave server die ook kiest tussen treffer-registratie aan client- of serverzijde.
  • Oplossing voor invoer-offsets om treffer-registratie serverzijde af te stemmen op clientzijde.
  • Oplossing voor onjuiste weergave trefferindicator als je doodging.