Review: DiRT 4 – Codemasters maakt al bijna twintig jaar lang rallygames en in 2007 ging de DiRT serie van start. De games in deze serie werden vooral gekenmerkt vanwege de toegankelijke en redelijk arcade gameplay, iets dat zeker bij DiRT 3 het geval was. Dat was wel anders met DiRT Rally, dat vorig jaar verscheen en vanwege een hoog simulatie-gehalte een flink stuk moeilijker was. Deze titel was daarom niet voor iedereen weggelegd en sprak eigenlijk een andere doelgroep aan. Codemasters moet zich hebben afgevraagd of de twee soorten gameplay ook goed te combineren zijn. Het resultaat? DiRT 4!

DiRT op jouw manier

Zoals gezegd combineert DiRT 4 de gameplay stijlen van DiRT Rally en die van eerdere games uit de serie. Dit uit zich in twee handling-opties waar je uit kan kiezen, namelijk Gamer en Simulation. Wanneer je kiest voor de Gamer instelling is de gameplay vrij arcade en erg toegankelijk. De auto’s besturen alsnog wel erg precies, maar de racemonsters zijn gewoon net wat gemakkelijker onder controle te houden. Deze instelling is ideaal voor iedereen die erg van DiRT 3 heeft genoten en dit soort games vooral voor het plezier speelt.

De Simulation optie daarentegen is echt andere koek. Wanneer je van Gamer overgaat op Simulation is het echt een wereld van verschil. De auto voelt een stuk zwaarder aan en het is lastiger om hem goed te besturen. Ook lijken hobbels op de weg bij deze instelling bijvoorbeeld een grotere invloed te hebben op het gedrag van de auto. Deze instelling doet dan ook erg denken aan DiRT Rally en is ideaal voor degenen die geen genoeg konden krijgen van die game. Spelers die van een echte uitdaging houden en veel tijd willen investeren in het verbeteren van de rijkunsten en het onder controle houden van de wagens, hebben met de Simulation stijl van DiRT 4 ook een ideale game om mee los te gaan.

De keuze tussen de Gamer en Simulation opties is een algemene instelling die van toepassing is op alle content in de game. Je kunt overigens op ieder moment van stijl wisselen, mocht je dit willen. Los van deze besturingsstijl zijn er nog tal van andere opties waarmee je de moeilijkheidsgraad kunt aanpassen naar je eigen wensen. Het niveau van de tegenstanders en hulp bij het remmen en sturen zijn slechts een paar voorbeelden. Zo is de game met de Gamer instelling alsnog erg pittig te maken en kun je de Simulation optie ook nog vrij toegankelijk maken. Op deze manier kun je DiRT 4 precies spelen op de manier hoe jij het wil. Of je nou iemand bent die van arcade gameplay houdt en racegames puur voor het plezier speelt, of iemand bent die op zoek is naar een enorme uitdaging, DiRT 4 is geschikt voor jou. En dat heeft Codemasters uitstekend voor elkaar gekregen.

Auto’s, buggy’s en trucks

Wanneer je de gameplay eenmaal naar wens hebt ingesteld is het tijd om te gaan racen en dat kan in DiRT 4 in een drietal disciplines: Rally, Landrush en Rallycross. Rally is de standaard discipline waar de game voor het grootste deel om draait. In deze tak van de sport moet je zo snel mogelijk van punt A naar punt B zien te komen. Binnen deze modus heb je nog verschillende autoklasses. In totaal bevat het spel maar liefst ruim vijftig auto’s en deze besturen allemaal ook daadwerkelijk anders, nog een aspect van de gameplay dat goed is uitgewerkt.

Terug naar Rally, de events binnen deze discipline zijn vaak nog onderverdeeld in meerdere stages. Je krijgt de mogelijkheid om je wagen te tunen zoals jij het wilt. Zo kun je de auto bijvoorbeeld anders afstellen voor verschillende ondergronden. Ook biedt een leuk schademodel je de mogelijkheid om tussen stages door je wagen te repareren op de punten die jij het belangrijkste vindt. De Rally events spelen zich af op diverse locaties met elk een eigen ondergrond. Zo kun je scheuren op onder andere het gravel in Australië, het Spaanse asfalt en in de besneeuwde bossen van Zweden. Elke ondergrond heeft zijn eigen invloed op het rijgedrag van je auto en hier zul je dus echt rekening mee moeten houden.

Naast Rally keert ook de Landrush discipline terug in DiRT 4. In Landrush race je op compacte banen in buggy’s en grote trucks. Dit brengt weer totaal andere gameplay met zich mee en is naast Rally ontzettend leuk om te spelen. Hetzelfde geldt voor Rallycross, de laatste discipline. Rallycross speelt zich af op circuits, waarbij je meerdere rondes moet afleggen. Tijdens één van je rondes moet je een ‘Joker Lap’ afleggen, een iets langere en complexere route. De AI in Landrush en Rallycross is overigens behoorlijk agressief en deze twee disciplines zorgen dan ook voor de nodige spannende races en mooie momenten.

Nog veel meer te doen

De drie genoemde disciplines zijn allemaal verwerkt in de carrière modus van DiRT 4. Dit is de grootste modus van het spel waar je een flink aantal uren zoet mee bent. De carrière modus draait volledig om het opbouwen van je eigen team. Dit houdt in dat je je naast het racen ook bezighoudt met zaken als sponsors aantrekken en personeel aannemen. Door goed te presteren in races verdien je credits, waarmee je nieuwe uitbreidingen en verbeteringen voor je team kunt kopen, evenals nieuwe auto’s. In de carrière modus is veel ruimte voor eigen invulling, omdat je volledig vrij bent in de keuze waaraan je jouw credits besteedt. Al met al is het een uitgebreide modus waaraan erg veel plezier te beleven valt.

Houdt het dan op bij de carrière modus en de drie disciplines? Absoluut niet, want er is nog veel meer te doen in DiRT 4. Neem bijvoorbeeld Joyride, een modus die in het teken staat van plezier. In Joyride ga je in kleine afgezette omgevingen uitdagingen aan in twee categorieën. Dit zijn Smash Attack, waarin je binnen een bepaalde tijd zo veel mogelijk blokken kapot moet rijden, en Time Trial, waarin het de bedoeling is om een parcours af te leggen binnen een bepaalde tijd. Joyride ondersteunt ook leaderboards, zodat je jouw resultaten kunt vergelijken met die van je vrienden en de rest van de wereld. Verder is er ook nog DiRT Academy, een modus waarin je veel kunt oefenen. Er zijn allerlei lessen waarin je de basics en de wat ingewikkeldere technieken van de rallysport kunt leren.

Ook bevat DiRT 4 de nodige online gedeeltes. Zo zijn er dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse events. Dit zijn vooraf opgezette races waarmee je door goed te presteren veel credits kunt verdienen. Pro Tour is weer een andere online modus, waarin alles draait om je rank. Door punten te verdienen kun je je rank verbeteren en zo in een hogere divisie terechtkomen. Wil je gewoon lekker voor de lol tegen vrienden racen? Dat kan in Jam Session. Zo is er dus voor de multiplayer liefhebbers ook genoeg te doen. Het is alleen erg jammer dat offline split-screen multiplayer ontbreekt, want dat had het brede aanbod van modi namelijk pas echt compleet gemaakt.

Waardevolle toevoeging

De grootste nieuwe toevoeging aan DiRT 4 is zonder twijfel ‘Your Stage’. Met deze feature kunnen spelers hun eigen rally stages maken. Het systeem werkt ontzettend simpel, maar doeltreffend. Je kiest de locatie waar je jouw stage wil hebben en je geeft met een schuifbalk aan hoe complex je wil dat het parcours is. Vervolgens genereert de game met één druk op de knop snel een stage die aan jouw eisen voldoet. Als laatste kan je nog het tijdstip van de dag en de weersomstandigheden kiezen en daarna kan je je eigen stage gaan ervaren.

Zoals gezegd werkt Your Stage ontzettend goed. Het biedt genoeg mogelijkheden om een stage te maken die aan jouw wensen voldoet en het zorgt vooral voor een nagenoeg oneindig aantal stages. Niet langer ben je beperkt tot de standaard stages die Codemasters zelf met de game meelevert. Your Stage is een ontzettend slimme en toffe toevoeging die de speelduur van DiRT 4 aanzienlijk doet verlengen. Verveeld raken omdat je alle stages nou al voor de zoveelste keer hebt voltooid, dat zit er met deze game niet in.

Kent het systeem dan geen beperkingen? Dat wel, hoewel dat geen verrassing mag zijn. Na verloop van tijd zal je, wanneer je een flink aantal stages hebt gemaakt met Your Stage, bepaalde punten en bochten van het parcours gaan herkennen. Dat is natuurlijk niet zo gek, aangezien Codemasters nou eenmaal niet oneindig veel losse stukken van stages kan maken. Het is daarom ook absoluut geen schande. Sterker nog, het is niet eens heel erg storend. Ondanks dat bepaalde punten je na een tijdje bekend voor zullen komen, voelt het nooit echt repetitief aan omdat de gehele stages toch echt wel uniek aan blijven voelen. Dat maakt van Your Stage een mooie, nieuwe feature die we in de toekomst graag in meer games terug willen zien.

Compleet en afgewerkt

Zoals je misschien al hebt gemerkt zijn we erg te spreken over DiRT 4. Dat komt vooral omdat vrijwel alles kwaliteit uitstraalt. Zo zijn er nog enkele kleine dingen die we nog niet eens besproken hebben. We moeten bijvoorbeeld nog even benoemen dat de soundtrack van de game ontzettend lekker is, met diverse hits van onder andere Disclosure, The Chemical Brothers en Bastille. Daarnaast is het oog voor details ook indrukwekkend. Het zijn de kleine dingetjes die het geheel naar een net wat hoger niveau tillen: drones die vlak over je auto heen vliegen, gecrashte tegenstanders die met pech langs het parcours om hulp staan te vragen, tegenstanders die een valse start maken tijdens een Landrush wedstrijd, noem maar op.

Verder is DiRT 4 technisch gezien ook prima in orde. De game speelt werkelijk waar als een zonnetje. Alles loopt erg soepel en van framedrops is geen sprake. Ook zijn er geen gekke bugs te bespeuren en gedragen de auto’s zich heel natuurlijk als het gaat om de physics. Tel daar de opvallend korte laadtijden bij op en je hebt een game die gewoon ontzettend fijn is om te spelen. Daarvoor zijn complimenten aan Codemasters dan ook zeker op zijn plaats.

Grafisch gezien is DiRT 4 helaas niet helemaal consistent. Over het algemeen is het een hele mooie game. Auto’s zien er erg gedetailleerd uit en hetzelfde geldt voor weersomstandigheden. Zaken als regen en sneeuw worden erg mooi weergegeven en het zorgt voor mooie weerspiegelingen op het wegdek. Eens te meer is het dan jammer dat omgevingen er soms wat achterhaald uitzien. Toeschouwers zijn helaas nog wat erger, want de mensen die langs de weg staan zien er nou niet bepaald uit zoals je van een game van nu mag verwachten. Gelukkig is dit slechts een klein puntje van kritiek en iets dat erg weinig invloed heeft op de rest van de game en het plezier dat je ermee hebt.

Concluderend is DiRT 4 gewoon een ontzettend geslaagde rally game. De keuze tussen de Gamer en Simulation stijl zorgt ervoor dat het spel voor iedereen toegankelijk is, ongeacht wat je in een rallygame zoekt. De drie disciplines, Rally, Landrush en Rallycross, zijn allen erg leuk om te spelen en de uitgebreide carrière modus weet deze disciplines goed te combineren. Verder biedt Joyride een plezierige afwisseling en kun je nog veel leren in DiRT Academy. Ook liefhebbers van multiplayer hebben, op de absentie van lokale multiplayer na, niets te klagen met de diverse online modi. Your Stage is een leuke en uiterst handige feature die de speelduur van de game aanzienlijk verlengt door vrijwel oneindig veel unieke rally stages te genereren. Een fijne soundtrack, een goed oog voor detail en overwegend goede graphics maken het geheel af. DiRT 4 is een compleet en goed afgewerkt pakket dat ook nog eens een genot is om te spelen. Codemasters heeft zijn werk uitstekend gedaan.

• Voor iedereen geschikt dankzij keuze tussen Gamer en Simulation stijlen
  • Naast Rally zijn Landrush en Rallycross leuke en diverse disciplines
  • Ontzettend veel modi zorgen voor lange speelduur