Gespeeld: Star Wars Battlefront II – Ruim anderhalf jaar geleden brachten EA en DICE ons Star Wars Battlefront. Een game die vooral om de multiplayer draaide en goed demonstreerde wat er allemaal gedaan kon worden met de franchise in het shootergenre. Er ontbrak echter ook het één en ander in de game en dat gaat DICE met Star Wars Battlefront II nu rechtzetten. Een game die grootser, mooier en vooral nog meer Star Wars zal zijn. De multiplayer is slechts het topje van de ijsberg en wij mochten ermee aan de slag.

Singleplayer en meer

De singleplayer van Star Wars Battlefront II is momenteel nog in nevelen gehuld, aangezien de meeste aandacht vooral uit is gegaan naar de multiplayer. Toch moeten we niet vergeten dat de singleplayer een belangrijk en veelgevraagd onderdeel van de game is. DICE probeert hier echter wel uniek in te zijn en komt met een verhaal dat zich tussen The Return of the Jedi en The Force Awakens afspeelt. Hoe men dit precies invult qua gameplay is nog niet bekend, maar als we even een schuin blik op de multiplayer werpen qua gameplay features dan zou dat in potentie een zeer gevarieerde en leuke singleplayer op kunnen leveren. Bovendien is het universum rijk aan personages, voertuigen, locaties en meer, waardoor DICE in zekere zin elke kant op kan.

De singleplayer is iets naar aanleiding van community feedback en dat is wat een grote rol speelt bij de ontwikkeling van deze game. DICE luistert heel erg naar wat de spelers willen en probeer ze daarin tegemoet te komen. De singleplayer is natuurlijk een mooi resultaat daarvan, maar tegelijkertijd raken ze de andere aspecten niet uit het oog. Zo bevat de game ook een coöperatieve multiplayer modus, Starfighter gevechten en meer. Hier voegde EA aan toe dat alle tijdperken binnen het Star Wars verhaal aan bod kunnen komen en dat wekt de indruk dat men uit allerlei momenten in het universum inspiratie put om er een gevarieerde, uitgebreide en vooral leuke game van te maken.

Classes maken hun intrede

Maar voor informatie omtrent alles wat niet de multiplayer betreft zullen we toch even moeten wachten, aangezien men daarover op dit moment gewoonweg nog niet echt iets kwijt wilde. Waar men wel iets over kwijt wilde en wat we natuurlijk hebben kunnen spelen, dat is de multiplayer. Een fundamentele verandering in de multiplayer is nu de toevoeging van classes. Qua concept is het niet nieuw, we kennen het immers al van andere games, maar het maakt de multiplayer wel net even wat leuker en het heeft ook flinke invloed op hoe de matches verlopen. Qua classes heb je keuze uit een viertal opties; Assault, Heavy, Officer en Special.

Elke klasse heeft vanzelfsprekend zijn eigen voor- en nadelen en tevens kent elke klasse een eigen set features. Zo kan de Officer turrets neerzetten, de Special vallen enzovoort. Ook dat klinkt allemaal erg bekend uit andere games, maar het geeft de game wel wat meer mogelijkheden in speelstijl. Wat hiermee samenhangt zijn zogenoemde ‘Battlepoints’. Door te spelen, ongeacht welke klasse je bent, verdien je punten. Dit kunnen veel punten zijn bij belangrijke acties, een gewoon aantal punten per kill enzovoort. Die punten kun je vervolgens spenderen aan tijdelijke upgrades en dat loopt uiteen van het besturen van een voertuig tot het inzetten van een held. Dit kan je echter pas inzetten als je de dood vindt.

Doodgaan moet je natuurlijk te allen tijde vermijden, omdat dit nadelig voor jou en je team werkt. Maar als je eenmaal de dood vindt, dan krijg je de mogelijkheid om te spawnen met een van de upgrades. Zo kan je als je zeer succesvol bent spawnen als een held en dat brengt spectaculaire gameplay met zich mee. Zoek bijvoorbeeld even de gameplay van Darth Maul op, die als een bezetene door de map stuitert en iedereen in de pan hakt. Het ziet er spectaculair uit, voegt nog meer variatie toe en geeft je als speler een heerlijk gevoel. Zo’n held unlocken kost echter veel Battlepoints dus of je bent heel erg goed, of je spaart ze gewoon op.

Je bent tussen doodgaan en spawnen in volledig vrij in hoe je jouw punten spendeert. Dus je kan ze prima opsparen voor bijvoorbeeld de endgame, of juist telkens gebruiken omdat je daar in de verschillende fases van een match het verschil meer kan maken. Daarbij geldt dat je tijdens een match naar hartenlust kunt wisselen tussen de verschillende classes. Het is maar net wat je het beste ligt en of je voor een bepaalde map of match liever een andere klasse prefereert, het is aan jou. Daarmee is de multiplayer enigszins open, want je bent als één van de vele spelers volledig vrij in het bepalen van jouw gameplay rol en je kan door goed spelen je input verhogen dankzij het inzetten van je Battlepoints, wat leuke extra mogelijkheden met zich meebrengt.

Star Wars ervaring op en top

Hoewel de gameplay qua omschreven mogelijkheden in zekere zin niet nieuw is, weet de toevoeging van classes de juiste diepgang aan het geheel te geven. Daarnaast is het nog steeds die pure Star Wars ervaring en dat is deels te danken aan de toevoeging van de klassieke content. Dat kunnen voertuigen, locaties, maar natuurlijk ook helden zijn. Op deze manier tracht DICE niet alleen fans tegemoet te komen, maar tevens de meest complete Star Wars game ooit te maken. Dat lijkt op zich wel te gaan lukken, want de basis game in vergelijking met het vorige deel drie keer zo rijk aan content en dat is nogal wat.

Maar uiteindelijk is natuurlijk de hamvraag in hoeverre de gameplay op orde is. Daar kunnen we na een minuut of twintig spelen vrij kort over zijn. Het gaat namelijk als een zonnetje. Of je nu rond rent op de map of in een Starfighter stapt en vanuit de lucht aanvalt. Het gaat super vloeiend, is leuk en vooral erg afwisselend. Met natuurlijk veel spelers op de map kan de actie vaak extreem heftig zijn op chokepoints, zoals op de gedemonstreerde map bij de ingang van het paleis. De lasers vliegen je om de oren, spelers rennen alle kanten op en dat resulteert in een grote chaotische bende. Een vooral erg leuke chaotische bende vol met prachtige actie. Het enige is dat de balans van de type classes en helden nog niet op orde leek, want de één was wat krachtiger dan de ander. Dat kan misschien een gebrek aan skills zijn of nog een kwestie van fine tunen, maar daar heeft DICE vooralsnog voldoende tijd voor.

Voorlopige conclusie

Star Wars Battlefront II is vooral meer, grootser, mooier en spectaculairder. De 20 minuten die we hebben kunnen spelen was natuurlijk lang niet voldoende om echt een goed beeld van de game te vormen. Zo is het merendeel van de game nog in nevelen gehuld, maar wat we van de multiplayer hebben kunnen ervaren zag er in ieder geval goed uit. Fans van het origineel hebben echt iets om naar uit te kijken, want in deze staat voelde de game al behoorlijk als af aan. Het feit dat de game nu nog meer content bevat in de vorm van locaties, figuren, voertuigen en meer maakt het alleen maar dat we nog meer uitkijken naar deze nieuwe game. Alles wat goed was aan het origineel lijkt te zijn behouden en wat niet goed was is aangepast en wat ontbrak, dat voegt men toe. Beter kan haast niet, toch?