Gespeeld: Need for Speed Payback – Met Need for Speed twee jaar geleden lanceerde EA een soort reboot van de franchise. Een game met achtervolgingen, een gevarieerde wereld, uitdagingen en natuurlijk brute racemonsters die je tot op zekere hoogte kon tunen. Need for Speed Payback is de nieuwste telg in de franchise die die game als basis neemt, maar wel flink uitbreidt met diverse nieuwe gameplay elementen, verbeteringen en meer. Ook is de game qua insteek weer aardig anders dan de vorige en wij konden er mee aan de slag. Bevalt die nieuwe ‘Fast & Furious’ richting die EA kiest?

Inspiratie komt overal vandaan

De eerste indruk die ontstond na het tonen van de eerste beelden van Need for Speed Payback was al snel dat het heel erg leek op de bekende filmfranchise. Brute over de top achtervolgingen, het stelen van een voertuig vanuit een vrachtauto die nog aan het rijden is enzovoort. We vroegen zodoende de ontwikkelaar of ze erg naar de films hebben gekeken. Toch is de genoemde filmfranchise niet de voornaamste inspiratiebron. Dat lijkt vooralsnog het geval naar aanleiding van de getoonde beelden, maar er is meer, veel meer. De ontwikkelaar vertelde ons namelijk dat ze een breed spectrum van inspiratiebronnen hebben dat bestaat uit de films, maar ook andere films, underground tuning circuit en meer.

Dat zou straks als resultaat een verhalende singleplayer moeten opleveren die het beste van allerlei aspecten combineert met als kern natuurlijk het racen. Dat racen zal je met drie verschillende personages kunnen doen, namelijk Tyler, Jess en Mac. Zij hebben allemaal hun eigen skills en dat zou onderling verschillende gameplay op moeten leveren. De demo die we speelden was echter dermate kort en gericht op een persoon dat dat nog even afwachten is hoe het uitpakt, maar het is in ieder geval best interessant voor verhaalvertelling, aangezien je dat vanuit meerdere perspectieven zult beleven. Over het verhaal zelf heeft EA verder nog niet echt iets bekendgemaakt, behalve dan dat we met de drie genoemde personages een kartel moeten uitschakelen.

Grootste wereld ooit gemaakt

Een van de zaken die meerdere malen benadrukt werd tijdens de presentatie en hands-on van de game, was dat de wereld groter is dan ooit. De game bevat een stad, maar ook zul je de stad uit kunnen en racen in een woestijn-achtig gebied alsook ‘canyon’s’. Helaas wilde men niet in detail treden over hoe groot de wereld zal zijn, maar dat het een divers speelgebied voor zal schotelen is iets waar we vanuit kunnen gaan. De omgeving zal in ieder geval goed zijn voor volop variatie en dat is natuurlijk gunstig voor de gameplay die dan ook wat afwisselender overkomt.

Wat daar nog bij komt kijken is dat er nu een volledige dag- en nachtcyclus in de game zit en er zijn verschillende weerseffecten. Wat voor weerseffecten we precies kunnen verwachten is afwachten, aangezien men ook daarover nog geen details wilde geven, maar we mogen vanzelfsprekend zon en regen verwachten. Of het verder dan dat gaat is iets wat men later bekend gaat maken. Het zou overigens niet gek zijn als er hevige onweer zou uitbreken als je ’s nachts door de woestijn aan het racen bent, maar dat terzijde. In visueel opzicht biedt Need for Speed Payback dankzij de dag- en nachtcyclus, de weerseffecten en de gevarieerde open wereld automatisch mooie beelden op. Tijdens de hands-on zag het er allemaal uitstekend uit. Sterker nog, het voelde visueel al als ‘af’ aan en dat is natuurlijk een goed teken.

Krak, maar geen kras?

Dat brengt ons gelijk bij het volgende, want wat vrij opvallend was, was dat de auto waar we mee reden flink veel schade aanrichtte bij andere auto’s die uitgeschakeld dienden te worden. In tegenstelling tot die auto’s die na een paar minuten rechtstreeks naar de schroothoop konden, zag onze bak er nog steeds piekfijn uit. Schademodel? Wel, Ghost Games kiest bewust voor een semi-schadevrije aanpak. Ze hebben door de jaren geleerd dat spelers liever in de mooiste auto’s rijden in plaats van een bruut racemonsters waar nog enkel een bumper half aan bungelt. Om die reden zal Need for Speed Payback een drietal manieren van schade uiten bevatten.

Tijdens het rijden kan je flink veel schade oplopen, maar dat beperkt zich visueel tot wat krasjes hier en daar en misschien wat loszittende onderdelen. Je auto gaandeweg zo goed als strippen is niet mogelijk, dus in dat kader is de schade vrij beperkt. De auto’s die je ramt en crashen daarentegen – zoals ook te zien was in de gameplay demo tijdens de persconferentie – die kunnen zwaar gehavend uit de ‘strijd’ komen. Als derde is er nog een ander visueel schade effect dat wel van toepassing is op jou als speler en dat is in cut-scenes. Het kan dus voorkomen gedurende het verhaal dat je crasht en dat je auto total-loss verklaard kan worden, maar dat is dan wel scripted. Zelf je auto total-loss rijden is vooralsnog niet mogelijk.

Is het echt wat de community wil, schadevrije auto’s? Of is Ghost Games gewoon lui? We weten het niet, maar in ieder geval is het wel duidelijk hoe men de schade van auto’s in deze game aanpakt. Overigens zullen crashes van anderen behoorlijk expliciet in beeld gebracht worden. Bij elke crash door jouw toedoen krijg je in slow-motion te zien wat er gebeurt en wat er van de auto overblijft. Dit is echter beperkt voor missies, dus als je online tegen anderen rijdt of in-game een uitdaging met de AI aangaat, dan zal dit niet voorkomen. In dat kader lijken verschillende spectaculaire momenten vooral voorbehouden te zijn voor de singleplayer. Dat is echter niet per se het belangrijkste van de game.

Oude vertrouwde gameplay

De singleplayer en het bijbehorende verhaal spelen natuurlijk een erg grote rol, hierin is winnend over de finish komen ook helemaal geen primaire doelstelling. Dat is immers het voltooien van een missie met succes aan de hand van een brede waaier aan opdrachten. Aan de andere kant raakt men de gameplay van het vorige deel niet uit oog. Zo zul je nog steeds online tegen Jan en alleman kunnen racen op de manier zoals je dat kent uit het vorige deel. Er zal echter meer mogelijk zijn, maar daarover vertelde de ontwikkelaar dat we nog even geduld moeten hebben, omdat ze binnenkort dieper op de multiplayer aspecten in zullen gaan.

Desalniettemin zal het herkenbaar ogen qua gameplay en mogelijkheden, maar tegelijkertijd zal men wel proberen om te vernieuwen. Voor fans natuurlijk goed nieuws, want het online iemand kunnen uitdagen op elk gewenst moment was een toffe feature in de vorige game. Als je daar echter geen zin in hebt, dan kan je ook gewoon offline de game spelen en daarbij is het gehele verhaal sowieso een singleplayer ervaring. Overigens vertelde men wel dat er nog coöperatieve elementen in de game zullen zitten, maar ook daarover kon men verder op dit moment niets kwijt.

Wat verder ook herkenbaar oogt en verdomd fijn is, is de hoge mate van een snelheidsgevoel. De demo die men toonde en die we ook hebben kunnen spelen begon met een Ford Mustang. Een niet per se razendsnelle auto, maar wel een erg stabiele en stevige bak die ideaal is om anderen van de weg te rammen. Afsluitend mochten we echter ook even plaatsnemen in de Koenigsegg Regera en dat was toch wel andere koek. Man, dat ding is echt retesnel en dat zal je merken ook tijdens het rijden. Je vliegt overal rakelings langs en hebt het gevoel echt dik 300 kilometer per uur te gaan, geloof mij, een heerlijk gevoel wat je ook nog eens enigszins op kan voeren dankzij de nitro boost.

Voorlopige conclusie

Need for Speed Payback wil vooral een spectaculaire ervaring brengen dat gebaseerd is op verschillende films. Explosies, grof autogeweld, hard rijden en over de top waaghalzerij. Het is een leuke insteek voor een Need for Speed, maar de enigszins serieuze toon van het vorige deel lijkt wat naar achteren te zijn geschoven. Dat moet je natuurlijk maar net liggen, maar afgezien van dat lijkt dit een solide racer te worden. Het ziet er goed uit, het verhaal belooft leuk te worden, het speelt werkelijk waar als een zonnetje en de ontwikkelaar beloofde nieuwe multiplayer functies om het nog afwisselender te maken. In feite is Need for Speed Payback grootser, beter en vooral meer spectaculair ten opzichte van z’n voorganger en de eerste gameplay indruk doet in ieder geval naar meer smaken.