In actie gezien: Days Gone – Vorig jaar maakten we voor het eerst kennis met Days Gone, het nieuwe project van Sony Bend Studio. Dit jaar lieten ze tijdens de persconferentie meer van de game zien en op de beurs kregen we dit weer te zien, maar dan met een andere benadering. Waar de presentatie van de game vorig jaar nog gericht was op de game uitleggen, ging men deze keer dieper op de mogelijkheden en aspecten van de gameplay in. Days Gone is namelijk meer dan het zoveelste avonturenspektakel en dat is allemaal te danken aan de dynamische insteek, waar men heel erg trots op is.

Geen situatie is dezelfde

In de presentatie van Days Gone tijdens de persconferentie zagen we dat Deacon in de val liep doordat hij tegen een over de weg gespannen touw aanreed. Dit soort hinderlagen kunnen overal in de wereld opduiken, omdat dit onder het kopje dynamisch valt. Vijanden doen hun eigen ding en als zij een interessante plek hebben gevonden om anderen aan te vallen, zullen ze dat doen. In het geval van de demo die wij op de beursvloer te zien kregen, stopte Deacon op enige afstand om even met zijn verrekijker rond te kijken. Vervolgens spotte hij de vijanden die nog bezig waren met een touw spannen, wat ervoor zorgde dat de ontwikkelaar die speelde besloot niet langer over de weg te rijden.

In plaats daarvan reed hij door het bos in een boog naar de twee mannen toe die de hinderlaag hadden aangelegd, om vervolgens achter hen terecht te komen. Vervolgens wist Deacon deze twee stumpers zonder al te veel problemen uit te schakelen en het touw door te knippen. De twee mannen kwamen overigens gruwelijk aan hun einde; de één werd doorklieft met een bijl en de ander belandde na een handgemeen op de grond, om vervolgens een hoofdverkleining te ondergaan dankzij de schoen van Deacon die op het gezicht geplaatst werd. Grof geweld wordt ook hier niet geschuwd en is dus niet alleen voor de Freakers voorbehouden, de zombies en in feite het grootste gevaar in de game.

Deze dynamische evenementen kunnen zoals al gezegd overal in de game ontstaan, maar dat is lang niet alles wat onder het kopje dynamiek valt. Dat bleek wel uit het volgende voorbeeld dat getoond werd. Na het uitschakelen van de twee die de hinderlaag hadden gelegd, trok Deacon ook nu het bos in om bij het kamp vijanden uit te komen. Hierbij pikte hij een berenval op die hij besloot in de bosjes neer te leggen. Vervolgens wist hij een vijand af te leiden die naar de berenval liep hierin vast kwam te zitten. Bijgevolg kwamen de anderen op hem af, maar omdat de arme man die in de val stond zo schreeuwde, besloot één van de andere personages hem in koelen bloede te vermoorden. Dat veroorzaakte weer een meningsverschil in de zin van of dat echt nodig was geweest, waardoor iedereen bij elkaar stond en een molotov cocktail voldoende was om met hen af te rekenen.

Een andere aanpak en hierin was de manier van spelen wat meer subtiel door het toepassen van stealth. Dat is echter lang niet alles, want het ging verder dan dat. Weet je de wolven uit de persconferentie demo nog? Die waren nu ineens niet aanwezig. Deacon gebruikte in diezelfde demo tevens een horde Freakers om de vijanden aan te vallen, maar ook die waren nu niet aanwezig. Dit is niet zonder reden, want in Days Gone spelen de tijd van de dag en het weer een cruciale rol. Dat heeft namelijk invloed op de aanwezigheid van Freakers en hun hoeveelheid; het heeft invloed op de aanwezigheid van de hoeveelheid vijanden en hoe zij zich bewegen. Ook heeft het invloed op het zicht van jou en de NPC’s.

In de eerste demo die iedereen zag, was het zonnig en overdag; in dezelfde demo die wij zagen; viel de avond en sneeuwde het. Sneeuw zorgt voor minder zicht bij jou en tegenstanders, minder Freakers, andere vervolgeffecten aan de hand van jouw acties en ga zo maar door. Het gaat zelfs zo ver dat van dit soort momenten, afgezien van missies, nauwelijks iets scripted moet zijn en het dus zo kan zijn dat jouw ervaring met een bepaalde missie totaal anders is dan die van een vriend. Dit allemaal omdat het weer en de tijd een invloed uitoefenen op hoe de wereld en alles daarin zich gedraagt en dat zou elke speelsessie unieke situaties moeten opleveren. Ambitieus en afgaande op de demo lijkt het te werken, maar goed, daarvan is alsnog moeilijk te zien wat wel en niet scripted is.

Gevarieerde gameplay

Wat deze dynamische insteek interessant maakt, is dat het in elke situatie voor originele gameplay kan zorgen. Hoe pak je de vijanden aan? Ga je voor vallen zetten, gebruik je zelf grof geweld of besluit je om gewoon slim van de Freakers gebruik te maken? Het is helemaal aan jou en dat klinkt erg indrukwekkend in deze context, omdat we hier te maken hebben met een open wereld die elk moment anders is aan de hand van tijd en het weer. Dat is qua willekeurige momenten zo complex om goed te laten werken dat het haast te mooi klinkt om waar te zijn. Desalniettemin wist men dit goed te tonen met de demo en het is dan ook van harte hopen dat ze deze ambitie kunnen omzetten in gameplay die keer op keer voor verrassende situaties zorgt.

De gameplay is overigens meer dan alleen vijanden en Freakers uitschakelen, aangezien er verschillende elementen bij komen kijken. Zo werd er een glimp getoond van een crafting systeem, resource management en meer. Dit heeft allemaal te maken met het uitgangspunt dat bij survival ligt. De game draait om overleven, items zoeken, items craften, slim gebruikmaken van de middelen die je hebt en vijanden op een creatieve manier uitschakelen. Daarbij krijg je hulp van allerlei middelen wat uiteenloopt van een koevoet tot een sluipschuttersgeweer met demper en van een kruisboog tot vallen.

Het is helemaal aan jou hoe je het aanpakt en doordat het allemaal dynamisch gegenereerd wordt, althans dat lijkt zo te zijn, kan je tijdens een rit naar een bepaalde locatie voor een missie ineens te maken krijgen met hinderlagen, Freakers die je pad blokkeren enzovoort. Je weet niet wat er komen gaat en dat moet een van de sterke punten van Days Gone worden. Daarbij beschik je over een Survival vision waarmee je van te voren de omgeving af kunt speuren op vallen, mogelijkheden, items en craftmateriaal, allemaal aspecten die binnen een goede survival game thuishoren.

Enorme wereld?

Dit alles speelt zich af in een wereld gelegen in het noord-westen van de Verenigde Staten. Hoe groot de wereld zal zijn wilde men niet vertellen, maar wel kon de ontwikkelaar kwijt dat je onder andere de staten Washington en Oregon aandoet. Bovendien is de wereld erg gevarieerd, omdat je in het westen de oceaan hebt met regen-achtig en mooi weer. Ga je meer naar het oosten, dan kom je in de bergen terecht waar het veel sneeuwt. Ga je nog oostelijker, dan kom je in de woestijn waar het heel erg warm kan zijn in de zomer en hevig kan sneeuwen in de winter. Deze gebieden kan je allemaal vrij betreden en daarbij ben je niet gebonden aan vaste routes.

Doordat de normale beschaving een soort van vergaan is en de wereld een grote puinhoop is, zijn ook de wegen niet zo denderend meer. Gelukkig beschikt Deacon over zijn motor en dat is volgens de ontwikkelaar een zeer belangrijk onderdeel van het personage. Deze motor is voor Deacon zijn transportmiddel, maar het is meer dan dat alleen. Het lijkt zelfs alsof er een soort band is tussen Deacon en zijn bike, wat misschien niet zo gek is doordat hij tot een bikergang behoorde, maar veel wilde de ontwikkelaar daar momenteel nog niet over kwijt. De motor is in ieder geval een praktisch ding om de wereld te doorkruisen en daarbij kan Deacon zonder problemen dwars door het bos racen, ongeacht er een pad ligt ja of nee.

Voorlopige conclusie

Days Gone belooft een erg boeiende game te worden, omdat Bend Studio echt wat anders probeert te doen en daarbij ambitieuze ideeën wil implementeren. Dat hele dynamische aspect waarbij tijd en weer enorm veel invloed hebben op situaties die je zult treffen is erg interessant. Ook de hinderlagen en andere situaties die spontaan kunnen ontstaan klinken interessant, aangezien dat continu een verrassende ervaring oplevert.Visueel lijkt de game wel net wat minder strak te zijn dan vorig jaar, maar dat is een klein detail, omdat het er nog steeds goed uitziet. De gameplay is waar het hier vooral om draait, aangezien dat echt onderscheidend moet zijn voor de survival games. Days Gone is wat dat betreft erg ambitieus en de presentatie smaakte naar meer. Als Bend Studio al hun ambitie kan realiseren, dan ziet het er naar uit dat we hiermee een erg mooie game in het vooruitzicht hebben.