In actie gezien: Spider-Man – Het gejuich was groot toen Sony aankondigde dat er gewerkt werd aan een Spider-Man game. Na enkele jaren van stilte en daarvoor een hoop misbaksels, begon het weleens tijd te worden voor een goede Spider-Man game. Wel, die klus kan je prima aan Insomniac overlaten die wel raad weet met Spider-Man. Deze game werd tijdens de persconferentie uitgebreid getoond en dat zagen we achter gesloten deuren nog een keer in actie, maar dan net even wat anders.

Een blockbuster avontuur

Deze Spider-Man game begint niet bij de roots van het personage. Je zult niet door een spin gebeten worden en gaandeweg ontdekken wat je mogelijkheden zijn. Integendeel, de game speelt zich enkele jaren na dit voorval af en hierbij maken we kennis met een meer volwassen Peter Parker. Deze jongeman heeft zijn school afgerond, werkt en doet tevens dienst als superheld. Als superheld is hij natuurlijk het grote gevaar voor al het gespuis, maar in zijn dagelijkse leven stelt hij niet bijzonder veel voor. Sterker nog, hij heeft moeite met z’n rekeningen betalen en ook verkeert zijn sociale omstandigheid in een chaos.

Insomniac heeft drie doelen met de game. De eerste is natuurlijk de beste Spider-Man ervaring tot op heden afleveren, tegelijkertijd is een belangrijke focus het aanbieden van een echt blockbuster avontuur vol met spectaculaire momenten wat bij het personage past. Maar het persoonlijke leven van Peter Parker vergeet men niet, want ook daar ligt veel focus op. Hoe we dat precies moeten zien, is echter afwachten, want daar wilde Insomniac nog niet echt op in gaan. Dat we zijn dagelijkse leven ook gaan zien in de game, dat is in ieder geval zeker.

De game creëert ook situaties waarin de chaos in z’n leven toeneemt. Want waar Spider-Man wint, kan Peter Parker verliezen en vice versa. Dat suggereert dat acties in zijn leven invloed hebben op de andere ‘persoonlijkheid’ en dat klinkt best wel interessant. Je krijgt daardoor immers de indruk dat ook de menselijke kant van Spider-Man een belangrijke rol speelt en dat allemaal in een jasje van een blockbuster wat men realiseert met grootschalige evenementen die voor een continue spanning zorgen.

Een voorbeeld van de menselijkheid die Insomniac wel wilde geven is de confrontatie met Mr. Negative. Spider-Man noemt dit personage niet ‘Mr. Negative’, maar benoemt hem bij zijn echte naam; Martin Li. De reden daartoe is dat Spider-Man ofwel Peter Parker hem kent als filantroop die verantwoordelijk is voor de F.E.A.S.T. schuilplaatsen. De persoonlijke link met Peter is dat zijn tante daar werkt als vrijwilligster. Dus waar Martin Li aan de ene kant verantwoordelijk is voor liefdadigheid en de werkplaats van zijn tante, is het tegelijkertijd een vijand en dat heeft een effect op hoe Peter/Spider-Man hier mee om gaat, wat weer invloed op het verloop van het verhaal kan hebben. Dat soort scenario’s is wat je vaker in de game gaat treffen gedurende het avontuur.

Niet alles hoeft perfect te gaan

Gedurende de persconferentie ging alles vlekkeloos en ook tijdens de presentatie op de beursvloer zelf speelde de speler werkelijk fantastisch. Dat is niet zo gek ook, aangezien die speler dit continu de hele dag door deed. Als je straks zelf gaat spelen, zal je een andere ervaring kunnen hebben, omdat de afgelegde route tijdens de achtervolging van de helikopter niet per se de vaste route is. Je kan bepaalde momenten – zoals dwars door het grote bord op het dak van een gebouw heen slingeren – missen, omdat je niet snel genoeg bent of de juiste moves niet hebt.

Ook kan het zijn dat je te ver achterop raakt en dat resulteert in een andere uitkomst. Hoe uitgebreid dit is en hoe diep dat gaat is even afwachten, want echt loslippig was Insomniac niet. Wel kon men kwijt dat ze voor bepaalde momenten quick time events gebruiken en de voornaamste reden daarvoor is dat Insomniac wil dat het groots en uitgebreid aanvoelt. Met slim gamedesign – naar eigen zeggen – weten ze dit op de juiste manier te implementeren. Wat hieraan bijdraagt is ook dat het cameraperspectief op bepaalde momenten van third-person naar first-person kan veranderen. Alles draait om de ervaring, de grootsheid en het blockbuster gevoel met spectaculaire setpieces.

De manier waarop men de game demonstreerde is de coolste manier om het te doen, aldus Insomniac, maar je kan het compleet anders doen als je dat wilt. Hetzelfde geldt ook voor de gevechten, want daarin zat wel onderscheid ten op zichte van wat men toonde tijdens de persconferentie. Een belangrijk aspect van de gameplay is de vloeiende bewegingen die je kunt maken terwijl je rondslingert, maar ook wanneer je van object naar object beweegt gedurende gevechten. Daarbij zijn de gevechten allemaal aan elkaar te linken zonder dat er een hapering ontstaat, wat te danken is aan de soepele besturing en vloeiende animaties die hier verantwoordelijk voor zijn.

Daarbij geldt dat je verschillende moves in kunt zetten en tevens is er een progressiesysteem in de game aanwezig. Ook daarover kon men nog niets kwijt, maar doordat ze eerder al de term ‘skill based move’ lieten vallen, verwachten we dat je nieuwe meer creatieve moves kunt vrijspelen naargelang de progressie die je boekt in het avontuur. Mocht dat inderdaad zo zijn, dan zal de variatie ook in gevechten ongetwijfeld gaan toenemen zodra je verder in de game komt. En als dat continu zo soepel gaat als we gezien hebben, dan belooft dat boeiende gameplay gedurende de game.

Het grootse omvangrijke avontuur

In deze game zul je met Spider-Man natuurlijk rond kunnen slingeren in Manhattan en dit stadsgedeelte van New York behandelt Insomniac als een levend karakter. Ze doen er alles aan om de stad tot leven te brengen en dat gaat onder andere door NPC’s die je overal treft, bedrijvigheid en meer. Tegelijkertijd is ook de omvang erg fors, want de gehele speelwereld is een stuk groter dan die van Sunset Overdrive en geloof ons, die wereld was al behoorlijk groot. Binnen deze speelruimte zal je natuurlijk het verhaal beleven dat Insomniac je wilt vertellen, maar is er meer te doen…?

Daarover bleef Insomniac helaas wat vaag, maar gezien het gegeven dat ze ook in het persoonlijke leven van Peter Parker duiken, wekt dat de indruk dat je meer te doen hebt dan alleen bad guys uitschakelen en rondslingeren in de stad. Desalniettemin ligt de focus primair bij een blockbuster ervaring aanbieden zonder daarbij te veel in te leveren op de gameplay. Kortom, je kan fouten maken, je mag andere routes nemen en je bent vrij in hoe je de gevechten aangaat. Toch konden we ons niet aan de indruk onttrekken dat de beschikbare vrijheid in de game alsnog best wel afgekaderd is aan de hand van de richting die Insomniac je op stuurt. Tijdens de missies althans.

Voorlopige conclusie

Dat Spider-Man een goede game gaat worden is iets wat we nu wel durven te stellen. De demo werd tijdens de presentatie live gespeeld en daarin kwam eens te meer naar voren hoe vloeiend en vlot de gameplay gaat. Ook is het interessant om te horen dat de focus niet alleen op het vechten en rondslingeren ligt, maar dat ook Peter Parker als persoon belicht gaat worden. Hoewel we de game nog niet gespeeld hebben, liet de demonstratie een goede indruk achter. Wel zetten we nog wat vraagtekens bij de daadwerkelijke vrijheid in de gameplay gedurende de missies, aangezien dat wat afgekaderd leek te zijn. Insomniac was verder nog wat gierig wat betreft details omtrent het progressiesysteem, de skills en meer, dus ook dat is nog even afwachten. Afgezien van dat kan je deze game rustig op je verlanglijst zetten, want met Insomniac aan het roer komt het wel goed.