Gespeeld: Far Cry 5 – Far Cry 5 werd enkele weken voor de E3 officieel aangekondigd en deze keer bezoeken we Hope County in Montana, de Verenigde Staten. In dit fictieve stukje land krijgen we te maken met een sekte die zich The Project at Eden’s Gate noemt. Compleet geschifte figuren lopen er in die sekte rond, die inmiddels de dienst uitmaakt in Hope County. Jij komt daar aan en dat doet zaken versnellen, want de sekte grijpt naar geweld om de controle in de regio over te nemen. En dan is het natuurlijk naar goede Far Cry traditie alle middelen aangrijpen om deze mafkezen uit te schakelen.

Unieke insteek

Far Cry 5 is best wel interessant door de insteek. De laatste jaren hebben we geen games gezien waarin een sekte een hoofdrol speelde, misschien is er zelfs geeneens een game met dit als onderwerp. Dat maakt het dus erg interessant voor een game, omdat sektes op zichzelf een boeiend fenomeen zijn, wat tevens erg gevaarlijk kan zijn, zo leert onze geschiedenis ons. De sekte wordt geleid door Joseph Seed, een soort zelfverklaarde profeet die iedereen gehersenspoeld heeft en dat zorgt voor veel tegenstand in de grote open wereld van Far Cry 5. Klinkt allemaal erg goed voor een mooi, nieuw avontuur, niet?

We vroegen de ontwikkelaar die ons tijdens de speelsessie begeleidde wel of Far Cry 5 ten opzichte van deel drie en vier anders is qua ‘endgame’. Dat is echter niet het geval, want men bewandelt weer dezelfde weg. Dat betekent dat je langzaam maar zeker de macht van de sekte moet terugdringen en bazen moet uitschakelen om uiteindelijk bij Joseph Seed uit te komen en daar de kop van de slang af te hakken. Is dat niet een beetje gemakkelijk? Want dat is ongeveer de blauwdruk van de moderne Far Cry games, maar daarover zei de ontwikkelaar dat dat per definitie het uitgangspunt is van hun franchise en dat ze innovatie brengen in alles eromheen.

Dat moet je opvatten als dat je een nieuwe wereld voorgeschoteld krijgt – die weer groter is dan de wereld uit Far Cry 4 – alsook nieuwe gameplay mogelijkheden. Wat het verhaal echter doet onderscheiden, afgezien van het onderwerp, is dat je nu met weer andere personages te maken krijgt die ook een ondersteunende rol kunnen spelen in je avontuur. Daarin zit de unieke insteek van Far Cry 5 en laten we wel wezen: het is een wereld van verschil ten opzichte van Far Cry 4. De innovatie zit hem dus in de gameplay en niet in het verhaal. Gelukkig biedt een sekte interessante mogelijkheden voor personages en verhaalvertelling, dus dat zal ongetwijfeld leuk zijn om te volgen, maar qua structuur ziet het ernaar uit dat je niet per se grote nieuwe dingen hoeft te verwachten.

Geoptimaliseerde gameplay

Ten opzichte van Far Cry 4 is niet alleen de setting en het onderwerp van het verhaal anders, ook de gameplay is verder geoptimaliseerd. De ontwikkelaar heeft verschillende elementen uit de vorige delen als basis gehouden en dat verder gefinetuned, en dat was direct te merken. De gunplay gaat weer net even wat soepeler en ook het rijden voelt nu meer stabiel aan. Dat zijn weliswaar twee basisaspecten die altijd wel een upgrade krijgen als er een nieuw deel komt, maar hoe banaal dat ook mag zijn, het heeft een positieve uitwerking op de gameplay. Het gaat allemaal net wat soepeler en dat komt de ervaring ten goede.

Daarnaast lijkt ook de AI weer wat intelligenter te zijn, want als je de sekteleden aanvalt en eentje overleeft je aanval, dan worden nieuwe sekteleden ingeroepen die je op een enigszins tactische manier proberen te benaderen. Ze zoeken meer dekking, proberen je hier en daar wat te flankeren en als eenmansleger kan je ineens tegenover een groot leger komen te staan, waarbij je flink aan de bak moet om ze allemaal uit te schakelen. De wapens zijn daarbij meer van hetzelfde, dus qua actie is het vergelijkbaar met voorheen, maar om er toch een nieuwe draai aan te geven, kan je bij aanvang van missies nu kiezen uit hulpmiddelen. Dit kan bijvoorbeeld een hond zijn die je de opdracht kan geven om vijanden te spotten of aan te vallen.

Ook kan je hulp van andere personages krijgen die je ondersteunen met een sluipschuttersgeweer of vanuit de lucht. Het is geheel aan jou om te kiezen wie je neemt ter ondersteuning en als je geen zin hebt in de AI, dan kan je ook een vriend of vriendin inzetten om samen het geheel in coöp te spelen. Het is vooral de vrijheid die nu geldt en dat beperkt zich niet alleen tot een vrij verkenbare wereld, maar ook kan je de missies en zijmissies met elkaar gaan spelen. Daarbij is ook de aanpak van een missie weer volledig vrij. Zo werd tijdens de persconferentie een zijmissie gedemonstreerd waarin je een dorpje moest bevrijden. Dat deed men door de sekteleden met wapens aan te vallen, maar je kan dit bijvoorbeeld ook doen met het watervliegtuig waarmee je vijanden doodleuk kunt bombarderen. Het is helemaal aan jou.

In dat kader voelt Far Cry 5 zowel bekend als verfrissend aan, want het zijn vooral de gameplay toevoegingen die het doen onderscheiden van de vorige games. Niet langer ben je gebonden aan je eigen skills, de meehelpende AI en gevechten op de grond. Ga de vijanden met vrienden te lijft; val ze aan vanuit de lucht of misschien wel het water. Het is jouw game, jouw ervaring en Ubisoft geeft je de middelen om het te doen geheel naar eigen inzicht. Het voornaamste doel is dorpen bevrijden, vijanden aanpakken enzovoort, zodat er een verzet ontstaat en hoe meer schade jij de vijand aanbrengt, hoe meer verzetsmiddelen je krijgt en hoe lastiger het voor de sekte wordt, die tevens steeds gevaarlijker zal zijn.

De nadruk ligt op jou

Ubisoft wil met Far Cry 5 dat jij je eigen avontuur beleeft, dat jij je eigen verhaal schrijft en dat je doet wat je wilt. Natuurlijk volg je een verhaallijn, maar de invulling die je daaraan geeft, zal iedereen op een eigen manier beleven. Om dat nog wat meer te benadrukken, zal je nu je eigen personage kunnen maken, je kunt gelijk overal naartoe en je kunt de (zij)missies in een non-lineaire volgorde afwerken, behalve de missies die echt gericht zijn op de uiteindelijke eindbaas. Dat klinkt toch als een wat nieuwe insteek voor de Far Cry franchise en daarmee wil men de game nog meer laten onderscheiden van de vorige delen. De gameplay mogelijkheden die dat faciliteren zijn vrij uitgebreid en de mogelijkheid dat je nu hulp van anderen inroept, maakt het alleen maar interessanter. Bovendien heeft het echt een praktisch effect, want in onze speelsessie was de hond echt een handige compagnon die ook echt wat deed.

Voorlopige conclusie

Far Cry 5 borduurt voort op het bekende van de franchise. Ubisoft gebruikt de blauwdruk uit de vorige games om daarmee een nieuw avontuur voor te schotelen. Dat avontuur moet het vooral van de personages, de wereld en nieuwe gameplay mogelijkheden hebben, omdat dat de onderscheidende factor zal zijn. Als je hoopte op echte grote vernieuwingen in verhaalstructuur nadat Far Cry 4 in dat opzicht best leek op Far Cry 3, dan is het misschien jammer om te horen dat Far Cry 5 enigszins hetzelfde aan blijft houden. Maar na een half uur spelen kunnen we je wel vertellen dat de gameplay, de setting en de personages voor een goede nieuwe ervaring zorgen die vooral erg fris aanvoelt. Far Cry 5 is niet de meest innovatieve game, maar de gameplay belooft wel ontzettend veel plezier te bieden en dat is natuurlijk ook belangrijk.