Special: Kratos laat zijn onontdekte gevoelige kant zien in God of War – Vorig jaar kondigde Sony een gloednieuwe God of War aan, een game die de franchise nieuw leven in moet blazen. We laten de Griekse mythologie achter ons en vertrekken naar het noorden om daar een nieuw avontuur te beleven met ditmaal de Noorse mythologie als basis. Kratos is ook niet langer alleen, want zijn zoon is nu een belangrijk onderdeel van het verhaal. Maar hoe belangrijk is Atreus? Wat is zijn rol en wat maakt dit avontuur anders dan de voorgaande delen? We spraken met Aaron Kaufman van Sony Santa Monica, die hier dieper op in ging.

Even laten rusten

God of War: Ascension was het laatste deel in de franchise en deze game stamt inmiddels alweer uit 2013. De game director van God of War II, Cory Barlog (ook game director van deze God of War), wilde de franchise even laten rusten en laten uitademen om weer terug te komen met een groots en bruut avontuur, maar ook een avontuur dat een nieuw leven in de franchise moet blazen. In zekere zin is het een ‘reimagination’ van wat God of War is. Een nieuw cameraperspectief, een nieuw verhaal en belangrijker nog: een nieuwe mythologie.

Dat nieuwe cameraperspectief brengt je veel dichter op de actie en Aaron stelde dat de hardcore fans de harde actie erg waarderen en dat wilden ze evolueren. Iets wat ze nu doen door de actie nog dichterbij te presenteren. Een camera die dicht op Kratos zit presenteert het beter, de actie is intiemer en Sony Santa Monica wil dat je elke mêlee punch die je uitdeelt met Kratos ook echt voelt. De gruwelijk harde klappen met de bijl, de pijnlijke klappen met het schild; je moet het voelen, het moet meer impact hebben en je daardoor nog meer in de actie trekken. In dat opzicht probeert men het zo te brengen dat de actie geëvolueerd aanvoelt, maar nog steeds God of War is zoals je dat eigenlijk van Kratos gewend bent.

Zijn zoon behoeden voor de duisternis

De actie is dus een vrij grote verandering ondergaan in het presenteren, maar qua gameplay is het enigszins vertrouwd. Een grote vernieuwing buiten de combat om is natuurlijk dat Atreus nu een belangrijke rol in de game speelt. Atreus is bij aanvang van de game een jongetje dat zijn vader ziet worstelen met de duisternis uit zijn verleden. Zijn vader heeft moeite om z’n woede onder controle te houden en zich te focussen. Tegelijkertijd is het avontuur in deze game voor Kratos een tweede kans, want hij wil voorkomen dat zijn zoon net zoals hem wordt. Kratos probeert dus alles op alles te zetten om Atreus te behoeen voor de duisternis.

Tegelijkertijd is Atreus wel een jongetje dat moet leren omgaan met de gevaren van de wereld en dus staat Kratos een uitdagende taak te wachten om daarin de juiste balans te vinden. Wat Atreus niet weet, maar Kratos wel ziet, is dat hij vergelijkbare ‘godlike’ kwaliteiten heeft als hijzelf en dat kan flink de verkeerde kant op gaan. Kratos moet zich in zekere zin veel meer onder controle houden, moet zijn woede beheersen en een voorbeeld zijn voor zijn zoon. Dit zal een avontuur opleveren waarbij je voor het eerst de gevoelige kant van Kratos gaat zien, iets wat eerder nooit getoond werd.

Atreus moet groeien, een echte man worden en het gevecht aan kunnen gaan met de gevaren die leven in de wereld van Kratos. Voor Kratos is het ontzettend belangrijk dat Atreus opgevoed wordt op de juiste manier en dat is waar Kratos zich altijd op in zal zetten. Atreus mag dan wel ‘godlike’ kwaliteiten in zich hebben, in eerste instantie is het een wat schuchter jongetje dat moeite heeft om een hert te doden. Het is de goedheid van de mens die de opgedragen actie van zijn vader tegenspreekt. Uiteindelijk zal Atreus zich toch gaan ontwikkelen als een krijger die in zekere zin vergelijkbaar geweld zou kunnen toepassen, net zoals zijn vader dat al jaren doet. Maar waar Kratos dat als een ongeleid projectiel doet, moet Atreus zich kunnen beheersen, gecontroleerd te werk kunnen gaan en zichzelf niet verliezen aan de duisternis.

Maar wordt Atreus uiteindelijk net zo’n bad-ass personage als zijn vader? Ja, als het op de actie aankomt, maar Kratos wil dat zijn zoon beter is dan hem, dus dat zal spanning met zich meebrengen. Die aanvankelijke goedheid van Atreus zal ervoor zorgen dat we een meer menselijke Kratos gaan zien. Het is meer gebalanceerd, Kratos is meer gefocust en niet meer zo maniakaal, en bij momenten haast gestoord, want hij heeft zijn zoon bij zich waar hij een voorbeeld voor moet zijn. Zeker met het achterliggende idee dat zijn zoon een beter persoon moet zijn dan hijzelf, aldus Aaron.

Gedurende het avontuur zul je meerdere momenten treffen waarbij de identiteit van Atreus wordt gecreëerd. Je zult hem moeten beschermen, maar ook moeten pushen om over de menselijke morele grens te stappen. Dat betekent in zekere zin een continue spanning tussen goed en kwaad en dat betekent in potentie een zeer interessante dynamiek in het verhaal tussen de twee personages. Maar hetgeen omschreven is meer de algemene doelstelling die Kratos persoonlijk heeft gesteld. Tegelijkertijd krijgen we te maken met vijanden, gevaarlijke omgevingen en meer. Zodoende vroegen we Aaron in hoeverre er interactie is met Atreus en of hij überhaupt een speelbaar personage is waarbij we on the fly kunnen wisselen tussen hem en Kratos.

Je bent samen op pad

Atreus is namelijk niet een handige sidekick die je te pas en onpas inschakelt als het te moeilijk wordt. Nee, Atreus is de zoon van Kratos die ooit net zo bad-ass moet zijn als Kratos zelf, maar dan wel een gecontroleerde bad-ass. Je maakt die ontwikkeling gedurende het avontuur mee en tegelijkertijd speelt Atreus een cruciale rol in de gameplay van deze nieuwe God of War. Sterker nog, ze zijn beiden allebei net zo belangrijk en hoewel hij niet speelbaar is als personage in de game, zal hij wel van fundamentele waarde in de gameplay zijn.

Deze keer is er namelijk een knop aan Atreus toebedeeld en daarmee kan je hem op allerlei momenten inschakelen voor acties. Dat kan in gevechten zijn dat hij je helpt, wat tevens voor hem een goede leermethode is. Ook zul je samen puzzels moeten oplossen en nog veel meer. Atreus krijgt hierdoor een dermate belangrijke rol dat er ongetwijfeld situaties in de game zijn waarbij je zonder zijn hulp niet verder komt. Hij heeft in de game weliswaar een ondersteunende rol als het op gameplay aankomt, maar tegelijkertijd is hij onmisbaar in het verhaal en dus het gehele avontuur.

Wat hierbij erg interessant is, is dat Atreus zijn eigen moves heeft en zelfs zijn eigen upgrade-pad en dat suggereert veel mogelijkheden, maar helaas wilde Aaron hier verder niet op ingaan. Wel voegde hij er nog aan toe dat de zes games die in de franchise zijn verschenen, het geheel naar een maximum hebben gebracht qua ervaring. Dat is nu de basis die ze laten evolueren in deze nieuwe God of War middels een nog meer persoonlijk verhaal door de band tussen de twee, een meer persoonlijke ervaring doordat je alles van dichterbij beleeft en het ontwikkelen van Atreus als personage op zichzelf.

Een nieuwe belevenis

Het was vorig jaar al duidelijk dat God of War een nieuwe ervaring zou worden door de setting en de aanwezigheid van Atreus. Nu we even met Aaron hebben kunnen spreken is ook duidelijk geworden dat ze de franchise op alle fronten willen vernieuwen. Of dat ook een basis vormt voor toekomstige delen is vooralsnog onduidelijk, maar het kan zijn dat we in latere delen met Atreus verder gaan, die een wat minder gehavend karakter kent dankzij Kratos. Wat de weg openmaakt voor een erg interessant personage. Tegelijkertijd zal grof geweld niet geschuwd worden en dat maakt deze God of War zowel herkenbaar als verfrissend. Begin 2018 mogen we het zelf gaan ervaren wanneer deze game uitkomt.