Review: Friday the 13th: The Game – Sinds de eerste film uit 1980 is Jason Voorhees een horroricoon, met zijn grote, angstaanjagende gedaante en talent voor de meest gruwelijke en creatieve executies. De ene moord geeft je de kriebels, terwijl de andere op je lachspieren werkt. Een bezoek aan Camp Crystal Lake is niet aan te raden, maar het is wel voor het grootste gedeelte wat je doet in de recent uitgekomen game. Eerst was er een valse start doordat de servers onstabiel bleken te zijn, maar vervolgens werd het steeds meer duidelijk dat deze titel vooral een technische, doch soms vermakelijke nachtmerrie is.

Terug naar Camp Crystal Lake

Het team achter de game, Illfonic, had als doel gesteld om een virtuele ervaring te bieden die we kennen uit de films. Je moet als speler de spanning verwachten en de beleving krijgen dat je uit de greep van Jason Voorhees moet blijven. Dit inclusief de muziek verzorgd door Harry Manfredini, die de muziek heeft gemaakt voor Friday the 13th, Swamp Thing en The Hills Have Eyes. Dat samen met het concept dat je bij Camp Crystal Lake moet zien te overleven of te ontsnappen, bevat veel potentieel. Het idee dat één speler Jason is en de anderen moeten rennen voor hun leven, is een tof concept dat echt kan werken en kan leiden tot een geslaagde game.

In de game heb je beschikking over zeven ‘counselors’, die allemaal eigen vaardigheden hebben. De ene heeft meer stamina en kan langer rennen, terwijl de andere minder snel opgemerkt wordt door Jason. Daarnaast kan je perks vrijspelen, die handige bonussen opleveren. De perks kunnen zoal variëren van het starten met een kaart van de map, sneller ontsnappen uit de greep van Jason of makkelijker een auto kunnen starten. Er zijn voldoende perks aanwezig die nuttig zijn en hierdoor heb je ook meer motivatie om door te spelen. Gaandeweg speel je ook alle ‘counselors’ en verschillende Jasons vrij. Daarbij geldt dat de verschillende Jason’s allemaal ook weer een variatie aan vaardigheden hebben.

Zo is er een Jason die kan rennen en vallen kan zetten, terwijl de ander beter is in het vinden van slachtoffers. Heel veel maakt het niet uit overigens, want als Jason ben je zeer sterk en kun je als je het slim speelt makkelijk slachtoffers vinden. Als Jason heb je namelijk vaardigheden zoals Sense, waarmee je ‘counselors’ door gebouwen en objecten heen kan waarnemen. Daarnaast heb je tijdens een match twintig minuten de tijd om ze te grazen te nemen. Elke match begint bij een kampvuur waar Jason in het gezichtsveld van de anderen een ‘counselor’ afmaakt. Vervolgens is iedere speler ergens anders op de map. Als overlevende moet je zo snel mogelijk items vinden die je kan helpen bij een ontsnappingspoging of het in leven blijven.

Zoek naar items om te ontsnappen

Op de drie maps die beschikbaar zijn, kun je een tal van items vinden alsook voertuigen. Zo kun je een boot vinden op de maps waarmee je kan ontsnappen, maar ook een tweetal auto’s. Hoe je dit gebruikt is helemaal aan jou. Het geslaagde aan de opzet hiervan is dat je eerst de onderdelen moet vinden in de hutten. Als speler moet je alles gaan onderzoeken terwijl Jason op jacht is naar vers bloed. Het zorgt ervoor dat je constant alert moet zijn en zodra je de hints in de audio hoort, weet je meteen dat Jason in de buurt is. De muziek wordt dan steeds luider en heftiger en het beeld gaat flikkeren. De spanning stijgt dan enorm, want je weet niet waar Jason precies opduikt. Er zijn middelen om hem te irriteren, zoals het barricaderen van deuren of het afschieten en afsteken van een flare of vuurwerk. Hierdoor verlam je Jason kort en zo kun je aan hem ontsnappen met als gevolg een kat en muis spel om te kunnen overleven.

Naast het gebruiken van items om Jason te verlammen, kan je ook de politie bellen door een zekering te vinden en de telefoon te gebruiken. Voor wat extra hulp kan je de held uit de filmserie, Tommy Jarvis, bellen, die gespeeld wordt door iemand die eerder is gedood. Gewapend met een shotgun kan hij heel erg nuttig zijn. Communicatie is hierbij van levensbelang, want doordat iedereen items vindt op verschillende plaatsen kun je doorgeven welk item nog nodig is om bijvoorbeeld de auto te maken of te vertellen waar Jason zich bevindt. Het gevoel van spanning neemt dan ook flink toe als je bijvoorbeeld benzine in een auto aan het gieten bent en iemand anders roept dat Jason naar je toe komt.

Terwijl je benzine aan het tanken bent – wat gaat middels een kleine minigame – en je weet dat Jason dichterbij komt, zal er een dermate spannende situatie ontstaan die je niet snel in andere games ziet. Je weet dat elk foutje fataal kan zijn en niet alleen voor je eigen hachje. Al deze factoren zorgen ervoor dat je als overlever vanaf het eerste moment een soort claustrofobisch gevoel krijgt, maar deze spanning wordt helaas overschaduwd door de vele technische mankementen van de game. Het horror aspect is zeker present dankzij de gewelddadige, bloederige en wrede executies van Jason. Ook qua gevoel is het regelmatig zeer spannend, waardoor het juist zo jammer is dat de game zoveel steken laat vallen met als gevolg dat je gevoelsmatig in een oneerlijke situatie terechtkomt.

Technische problemen bederven het plezier

Een voorbeeld hiervan is dat we een val plaatsten bij een deur en vervolgens bovenop de deur terechtkwamen zonder dat we weg konden komen. Dit soort glitches kom je veel tegen en dat bederft het speelplezier enigszins. Bovendien zijn er spelers die bepaalde glitches aan het uitbuiten zijn, waardoor Jason ze niet te pakken kan nemen. Dit kan echt tergend zijn, want als je voortijdig de match verlaat krijg je niet de beloofde XP. Het kan dus best zijn dat je 10 minuten naar Jason zit te kijken die iemand niet te grazen kan nemen, omdat de andere speler een glitch gebruikt.

Het uitzitten van de matches is op zich geen ramp aan het begin van de game. Zeker niet als er nog vrienden zijn die in leven zijn, maar als je eenmaal wat uren in de game hebt gestoken, dan wordt dit frustrerend. De glitches zijn overigens slechts één punt waarop de game niet als afgerond aanvoelt. Ook de animaties zijn namelijk regelmatig erg lomp en de besturing werkt ook lang niet altijd even goed. Met name bepaalde handelingen verrichten, zoals het naar binnen klimmen via een raam, gaat dermate stroef dat het vooral in je nadeel werkt en dat is simpelweg niet leuk.

Het besturen van de voertuigen is ook duidelijk aan verbetering toe. Ten eerste zijn de camerastandpunten raar en de besturing is overal en nergens. Als je dan aan de grote klauwen van Jason wilt ontsnappen, kan dit heel erg hinderlijk zijn. In een game waar het draait om overleven moet de besturing kloppen en responsief zijn, maar in het geval van Friday the 13th: The Game is dat absoluut niet aan de orde. Het beïnvloedt om die reden ook negatief de funfactor die je juist moet hebben door het gebruikte concept. Buiten de technische zaken die niet altijd naar behoren verlopen, is de game op audiovisueel vlak net zo wisselvallig als de game zelf.

Visueel is de game op alle vlakken matig en het oogt niet afgerond aan. De verschillende versies van Jason zijn dan weer wel fraai vormgegeven en de vele executies die je kan vrijspelen en uitvoeren zullen nooit vervelen. De gezichtsanimaties van de ‘counselors’ zijn eerder komisch dan effectief, maar dat is niet zo heel erg. Verder is het leveldesign prima te noemen en het kent genoeg sfeer, maar het is grafisch dan weer erg matig. De audio daarentegen is in grote lijnen geslaagd te noemen en buiten kleine foutjes om, weet vooral de muziek de show te stelen. Keer op keer als dit aanzet weet je wat er komen gaat en dat geeft het juiste accent aan de ervaring. Het zorgt in ieder geval voor voldoende spanning en schrikmomenten.

Na de problemen met de servers was Friday the 13th: The Game eindelijk fatsoenlijk speelbaar. Toen het eenmaal mogelijk was meerdere keren te spelen werd al snel duidelijk dat het een titel is met flinke technische mankementen en hierdoor gemiste kansen. De sfeer, de Jasons, verschillende type slachtoffers en de opzet van de game zorgen echter voor een unieke en vermakelijke ervaring. Dit wordt helaas af en toe teniet gedaan door problemen met glitches en zo nu en dan valt de verbinding alsnog weg. De besturing laat ook te wensen over waardoor je je op het ene moment erg vermaakt en het andere moment erg frustreert aan zaken waar nog grondig aan gesleuteld moet worden. Er komt volgens de ontwikkelaar nog meer content aan, zoals een singleplayer, maar momenteel is de game in deze staat niet de afgeronde 37 euro waard. Je kan jezelf er zeker mee vermaken en soms ontstaan er zeer hilarische momenten, maar houd alsjeblieft de minpunten in het achterhoofd.

• Toffe opzet
  • Af en toe hilarisch
  • Gevoel van spanning