We blijven deze week deels nog bij hetgeen Sony heeft laten zien tijdens de E3 persconferentie. Niet voor de eerste keer behandelen we hier PlayStation VR in deze rubriek. Waarom, wel omdat het de afgelopen maanden toch relatief stil was rondom Sony’s VR headset. In die context waren we dan ook blij dat het niet ijzig stil bleef tijdens Sony’s E3-persconferentie, want zowaar kwam er ook een blok voorbij waarin enkele van de aankomende VR-games werden getoond.

Om hierop door te pakken heeft Sony nu een commercial gelanceerd in Japan en mogelijk zal Sony dit ook in het Westen gaan doen om PlayStation VR beter bij ons onder de aandacht te brengen. De vraag blijft echter of dit genoeg is om een naderende ondergang van het apparaat te voorkomen. We zetten hier expres wat extra scherp op in door te stellen dat de ondergang van PlayStation VR zich verder heeft ingezet.

Om even direct honderdtachtig graden om te draaien en eerst het meer positieve te benadrukken, Sony liet dus wél een aantal PS VR games zien tijdens de afgelopen E3. Onder meer The Inpatient (een prequel op Until Dawn), Starchild, Moss en Skyrim VR kwamen voorbij. Positief hieraan is dus dat Sony wel degelijk het één en ander in de pijplijn heeft zitten. Tot zover echter het positieve, juist omdat er nog steeds veel zaken onduidelijk bleven. Je kan je bijvoorbeeld afvragen in hoeverre dit games worden waarbij we straks een ‘complete’ ervaring voorgeschoteld krijgen.

Tevens is het ook de vraag in welke periode deze games allemaal uit gaan komen. Moeten we hier bijvoorbeeld nog heel lang op wachten of komt alles in een meer korte periode achter elkaar uit en hebben we daarna niks meer? Daarnaast, waar blijft toch die killer-app voor PlayStation VR? Het kan bijvoorbeeld zijn dat je de aangekondigde games helemaal niets vindt, waardoor je toch een beetje met lege handen achterblijft. Natuurlijk blijft het een kwestie van smaak, maar ook dat telt mee. Er blijft zodoende toch enigszins een waas rond PlayStation VR hangen, want hoewel het even in de spotlights heeft gestaan, is het natuurlijk de vraag voor hoelang dit zal zijn.

Momenteel zijn er rond de 1 miljoen PlayStation VR units verkocht, wat op een install base van pakweg 60 miljoen PS4’s erg weinig is. Omwille van die reden waagt EA zich nog niet aan virtual reality games, daar waar zo’n partij nu net juist de verkopen kan boosten met een killer-app. Denk bijvoorbeeld aan een specifieke Star Wars game. De gratis VR-uitbreiding voor Star Wars Battlefront was immers een weergaloze ervaring eind vorig jaar. En als je die licentie op zak hebt, dan kan het zomaar eens een system seller worden, nietwaar?

De sombere teneur rondom PlayStation VR die we aanhouden in dit artikel heeft als voornaamste reden natuurlijk om jou enigszins te prikkelen. Het is lang niet zo somber gesteld als je terugkijkt op de periode vanaf de release, maar tegelijkertijd is het wel – zeker nu na de E3 – een uitstekend onderwerp om weer eens over te praten. Laat je er niet van weerhouden om je mening hierover te ventileren door een reactie onder dit artikel te droppen.