Tijdens een interview met Gran Turismo bedenker Kazunori Yamauchi deed de CEO van Polyphony Digital enkele opvallende uitspraken over Sony’s PlayStation VR. Hij vertelde namelijk dat hij lang heeft moeten wachten om op een punt te komen dat ze games konden ontwikkelen voor een monitor die aan je hoofd vastzit. Toch had hij verwacht dat virtual reality een stuk indrukwekkender zou zijn, logisch ook, want games als Gran Turismo Sport zien er in VR een stuk minder uit dan op je TV.
Dit is voornamelijk te wijten aan het feit dat VR veel meer frames per seconde vereist dan een TV dat doet, dit om motion-sickness te voorkomen alsook artifacts in het beeld. Yamauchi hoopt dat we ooit virtual reality krijgen met twee 8K schermen en een refresh-rate van 200Hz, maar hij ziet dit nu nog niet zo snel gebeuren. Over 50 jaar misschien, grapte de director.
PlayStation VR leent zich perfect voor wat kleinere, minder rekenkracht vereisende games. Grafische toeters en bellen zijn helaas erg lastig met de huidige hardware op de markt.
“The first head-mounted display was created before I was born, around 1962. I’ve been waiting for more than 50 years. After all that time, I’d hoped it would be something more incredible than it is today. But we’ve done the best we can with what’s currently available.”
“Once we get to dual 8Ks, it’ll be pretty nice. Dual 8K and about a 200Hz refresh rate. Maybe in another 50 years?”
En ik verwacht al 10 jaar beters van GT. Update je games aub eerst naar moderne standaard voordat je kritiek levert op tech dat daadwerkelijk vooruitstrevend wilt zijn… Met je achterhaalde gedateerde troep.
@77.174.26..xxx: ik denk dat je geen GT5 gespeeld hebt op de PS3? Dat was voor die tijd de beste racegame op een console, wel was het straf systeem dat als je botste gelijk niet meer hard kon voor een tijdje (ondanks dat dit kwam doordat een onverlaat op je inbotste) was daarin tegen wel erg slecht.
Phil Spencer had dus toch gelijk. Ik heb die VR troep ook niet gekocht.
Tja die man gaat ook al lang mee .
Je moet dan zijn van VR gamen , sorry aan alle fans van VR maar ik game oldschool geen VR dus .
Ik kan me er niets bij voorstellen maar ik gun het plezier die de VR fans wel hebben . Mvg .
Wat die man zegt is niet vreemd. Hij heeft gewoon gelijk. VR is veel Virtual maar weinig Reality voorlopig.
Maar voor diegenen die hier zo snel bashen: het is logisch dat deze stappen nodig zijn om tot een doorontwikkeling te komen van een goede VR ervaring. Small steps as usual.
Ik verwacht echter dat het minder dan 50 jaar duurt voordat het zover is.
@217.123.4.xxx:
Ik heb zelfs de Platinum trophy van GT5. Heb 1000+ uur in GT5 zitten. Dit was verre van de beste consoleracer in die tijd.
Er is in principe geen fatsoenlijke GT meer uitgekomen sinds deel 3 die de vroegere naam die GT had, eer aan doet. Imo.
De ontwikkelingen gaan sneller dan je denkt. De Vive is al vrijwel draadloos, inside out tracking is al gerealiseerd en de schermresolutie gaat met waanzinnige sprongen vooruit. Gezien de ontwikkelingen van GPU’s de komende jaren, zal het nog een jaar of 3 duren voordat 4K resoluties in VR zijn schat ik. Check overigens ook eens de headset van Varjo die volgend jaar uitkomt – 70Megapixels per oog in VR. Helaas alleen nog bedoeld voor architecten and the like.
De VR trein gaat niet stoppen hoor.
@77.174.26..xxx: wat heeft iedereen toch met gt3 4 was echt zoveel beter. Imo zijn 2en4 de beste gt. Gt6 vind ik beter dan 5 maar 5 heb ik sowieso veel meer gespeeld omdat ik bij 6 wel een beter gt moe was. Elke keer weer mijn autocollectie bij elkaar racen word vermoeiend. Jammer dat het niet een doorlopend iets is waarbij er elke nieuwe gt nieuwe autos worden toegevoegd. Zodat je over meerdere gt’s een autocollectie kan opbouwen.
@77.174.26..xxx:
Gelukkig kan jij het beter…. met je domme gelul
@tyger1:
Vr is een gimmick en leuk voor even, wie gaat er uren met wen bril op zitten gamen?
@89.200.9.xxx:
Ja, go f urself knuppel
Misschien moet deze japanner zn ogen wat verder open doen.
@89.200.9.xxx: Ik heb anders Resident Evil 7 uren aan een stuk in VR gespeeld, en dat was echt ge-wel-dig!
…#fail
@217.100.113.xxx:
Dat bedoel ik.. volgens mij geilt deze man te veel op vette resolutie specs, en is de beleving kennelijk minder belangrijk.
Ik race nog liever VR in een soort shaded mario kart, dan op 4k hdr met een chiron
@coristus: Ik vind ook dat er veel te veel focus op graphics gelegd wordt, al helemaal door iemand als Kazunori Yamauchi.
VR is voor mij zoveel meer fun (indien goed toegepast), een traditionele game blijft fun maar niet te vergelijken met de immersie die VR biedt.
Resident Evil 7 toonde mij dat de PSVR ook echt wel wat kan op grafisch gebied, en daarbij zijn er tal van andere games / applicaties die laten zien dat je moet weten wat je beperkingen zijn om het een succes te laten worden.
Werkelijk iedereen die skeptisch was en bij mij VR ervaren heeft, kwam totaal overtuigd uit de VR sessie. Veel mensen weten niet wat het is en roepen al nee voordat ze het geprobeerd hebben. Anderen focussen te veel op het grafische in plaats van gewoon te genieten.
Die japanner moet niet zeiken heeft hij meteen weer een reden om het met een jaar uit te stellen.
Pc 2 is welkom gt parkeren ze maar in de pitstraat.
Mja, smoesjes, had best de hele game in VR kunnen doen, maar nee. Beetje jammer dit.
ik laat GT sport links liggen want er geen aanpassing aan de de baan.
mvg
@217.100.113.xxx: klopt de enigen die na het spelen niet willen hebben zijn er die er echt ziek van worden @mostert :/.
Ik kan me nog maar moeilijk voorstellen hoe ik ooit gewoon plat gamen echt immersive vond… ineens snap ik die niet gamers ^_^
@coristus: (Nu even ingelogd, lukte straks niet) Inderdaad, ziek worden van VR kan een deal breaker zijn, maar toch: ik had veel last van misselijkheid en heb het de tijd gegeven, en het heel langzaam opgebouwd. Nu gaat het veel en veel beter.
Het traditionele gamen is zeker minder intens / immersie te noemen na VR ervaringen. Ik vind beide nog steeds leuk, maar VR spreekt me mede door de vernieuwing toch echt wel meer aan.
@77.174.26..xxx:
Nou kom maar op dan met je grote mond dat je het beter kunt. Welke game heb jij gemaakt? Opper knuppel
@Guitar_Hero:
Hulde voor je beide reacties, zo sta ik er ook absoluut in.
En goed dat je er geduld voor hebt opgebracht (dat je zie niet vaak meer), zo kan het ook, top. Het VR glas is half vol en dat zegt een beroeps chagrijn.
@Sensi: Thanks 🙂 Geduld is tegenwoordig vaak ver te zoeken inderdaad, er is ook te veel content denk ik, en daarbij is de aandachtsspan voor velen maar zeer kort helaas.
Het doorzetten vond ik noodzakelijk om het een eerlijke kans te geven. Daarbij was ik direct erg onder de indruk en wilde ik het ook wel heel graag. Korte sessies waren in het begin daar voor noodzakelijk bij me maar nu kan ik uren spelen zonder moeite.
Wat mij betreft ontwikkelen ze dit lekker door, en komen er nog veel games / ervaringen voor de PSVR uit!
@89.200.9.xxx:
Brildragers doen dit al sinds jaar en dag! Wat heb je tegen brildragers?
@coristus: Haha nice one
@89.200.12.xxx: Precies, 4 was beter dan 3 en misschien wel de beste van allemaal! En 2 was beter dan 1 en 6 beter dan 5.
Ik begrijp de opmerking van Yamauchi. Ik vind VR ook zwaar tegenvallen qua graphics. Hierdoor maak ik er nauwelijks gebruik van. Qua immersie daarentegen is VR een geweldige ervaring. Als de prestaties en daarmee graphics sterk verbeterd worden, en dat duurt geen 50 jaar zoals hij grapt, dan is VR dé manier van games spelen en beleven.