Tijdens een interview met Gran Turismo bedenker Kazunori Yamauchi deed de CEO van Polyphony Digital enkele opvallende uitspraken over Sony’s PlayStation VR. Hij vertelde namelijk dat hij lang heeft moeten wachten om op een punt te komen dat ze games konden ontwikkelen voor een monitor die aan je hoofd vastzit. Toch had hij verwacht dat virtual reality een stuk indrukwekkender zou zijn, logisch ook, want games als Gran Turismo Sport zien er in VR een stuk minder uit dan op je TV.

Dit is voornamelijk te wijten aan het feit dat VR veel meer frames per seconde vereist dan een TV dat doet, dit om motion-sickness te voorkomen alsook artifacts in het beeld. Yamauchi hoopt dat we ooit virtual reality krijgen met twee 8K schermen en een refresh-rate van 200Hz, maar hij ziet dit nu nog niet zo snel gebeuren. Over 50 jaar misschien, grapte de director.

PlayStation VR leent zich perfect voor wat kleinere, minder rekenkracht vereisende games. Grafische toeters en bellen zijn helaas erg lastig met de huidige hardware op de markt.

“The first head-mounted display was created before I was born, around 1962. I’ve been waiting for more than 50 years. After all that time, I’d hoped it would be something more incredible than it is today. But we’ve done the best we can with what’s currently available.”

“Once we get to dual 8Ks, it’ll be pretty nice. Dual 8K and about a 200Hz refresh rate. Maybe in another 50 years?”