Review: Victor Vran: Overkill Edition – Het genre van dungeon crawlers is wat dungezaaid op de consoles. Van alle titels in dit genre is Diablo III veruit de grootste game die op de PlayStation 4 is uitgekomen. Gelukkig is daar voor de liefhebbers van dit type games Victor Vran: Overkill Edition. Twee jaar nadat de game eerst op PC verscheen, heeft ontwikkelaar Haemimont Games de game eerder deze maand naar de consoles gebracht. Deze editie bevat de oorspronkelijke game met daarbij twee uitbreidingen die best lang zijn. Wij speelden deze game en ontdekten dat het een degelijke en nette actie-RPG is die ook nog eens erg fijn speelt. Lees hieronder onze review van Victor Vran: Overkill Edition.

Op zoek naar een vermiste vriend

Als speler reis je af naar het Europa van de 19e eeuw, waar je als Victor Vran op zoek gaat naar een vriend die vermist is geraakt. Het startpunt van je zoektocht is de stad Zagoravia en de sfeer die de game kent, kunnen we het beste omschrijven als wat je kent van de Underworld films. De normale leefomgeving is namelijk geïnfiltreerd door de meest afschuwelijke wezens, demonen en levende skeletten, die dood en verderf zaaien. Aan jou de taak om af te rekenen met het kwalijke gespuis en onderzoek te doen naar je vermiste vriend. Qua verhaal wordt dit alles al vrij snel duidelijk in de eerste paar uur van de game. Het verhaal ontwikkelt zich ook niet echt verder en is vrij dun, maar de manier waarop het wordt gepresenteerd krijgt wel een compliment van ons.

Je hoort namelijk op de achtergrond een stem die alles op vermakelijke wijze aan elkaar praat. Deze stem zal je bekend voorkomen, want het is dezelfde stemacteur die je ook in de The Witcher games hoort. Tot zover de enige overeenkomst, want de game kenmerkt zich door een geheel eigen stijl. Het is namelijk een typische dungeon crawler die het verhaal als bijzaak ziet en volledig draait om verschillende locaties, actie en vlotte gameplay. Je kiest als speler een level waarin je alle kanten op kan en zodoende kleinere locaties kunt verkennen. Als je zo’n dungeon tegenkomt, kun je van tevoren zien wat er op het gebied van vijanden en loot te vinden is. Dit is erg handig, want zo weet je meteen waar je aan toe bent. De locaties zijn verder erg gevarieerd en dat zorgt voor voldoende afwisseling op vlak van vijanden en leveldesign.

Voldoende afwisseling

Het ene moment loop je in een grottenstelsel en even later in een groen en mooi woud waar je weer andere vijanden tegenover je krijgt. De opbouw van de levels verschilt ook en dit motiveert je als speler om vaak toch even wat verder te gaan om zo alles te ontdekken. Veel bijdrage in het verhaal heeft het niet, maar het levert je wel meer loot op. In de dungeons kun je namelijk allerlei uitdagingen voltooien, die weer kisten met loot opleveren. Loot is er dan ook genoeg en staat weer in nauw verband met de gameplay. Aan het begin krijg je wat simpele wapens, maar door meer loot te verzamelen, krijg je een groter en meer gevarieerd arsenaal tot je beschikking. Niet alleen zijn dit toffe wapens, maar ook krijg je hierdoor de keuze uit mêlee wapens of afstandswapens. Denk dan aan shotguns, zeisen, hamers, zwaarden en zelfs boeken waar je spreuken uit doet.

Actie blijft vlot

Door de opzet met de loot en de wapens, blijft de gameplay gaandeweg afwisselend en dit komt ook door de fijne besturing. De game loopt op een vloeiende 60 frames per seconde en zelfs als je in coöp met drie andere spelers lokaal of online samen speelt, blijft dit op chaotische momenten met veel vijanden erg soepel en zonder haperingen draaien. Dit is vrij knap, aangezien er op actievolle momenten allerlei effecten in beeld zijn door de magie, het vuur en meer. Daarnaast kan je veelal prima jouw personage van anderen onderscheiden, waardoor je op chaotische momenten ook een goed overzicht hebt.

Dankzij het fraaie wapenarsenaal kan elke speler een eigen rol kiezen en helpen waar nodig. De hulp van andere spelers kun je zeker gebruiken wanneer je het Hex Systeem gebruikt. Dit bestaat uit speciale kaarten die je verzamelt, die je kunt activeren voor extra XP en beloningen. Zo kan je een kaart aanzetten die ervoor zorgt dat vijanden 50% meer schade aanrichten in ruil voor extra items. Zo kan je dus als team van vier een reeks aan uitdagingen doen, omdat deze kaarten voor het hele team gelden. Je kunt deze kaarten ook solo inzetten, maar dan wordt de game een flink stuk moeilijker. Maar het is sowieso een aanrader om de game met meer spelers te spelen, omdat dit voor veel meer dynamiek zorgt. Daarnaast zal het tempo dan hoger liggen daar waar het weleens traag en minder actievol kan zijn als je alleen speelt.

Verzorgde gameplay geeft voldoening

Een sterk aspect van deze game is dat de gameplay uiterst verzorgd is. De game loopt – zoals eerder aangegeven – prima, maar ook de besturing is erg fijn en voelt solide aan. Het vernieuwt het genre qua gameplay niet, maar het speelt wel naar behoren. Of je nu wapens van dichtbij of veraf gebruikt, het maakt allemaal niet uit. Het is responsief en met name de combat geeft veel voldoening. Niets is leuker dan een grote groep vijanden met één klap van bijvoorbeeld een hamer uit de weg te ruimen. Hoe verder je komt, hoe meer voldoening je ook krijgt, wat met de loot te maken heeft. De wapens worden zonder iets te verklappen steeds gekker. Zo kun je in één van de uitbreidingen (Motörhead) die in deze versie van de game inbegrepen zit met een muziekinstrument aan de slag. Alles is daarbij geheel in stijl van de band, inclusief nazi’s als vijanden.

De loot bestaat trouwens niet alleen uit wapens, maar ook uit uitrusting. Je vindt in de game geen kleding voor elk lichaamsonderdeel, maar complete uitrustingen, die verschillende bonussen kunnen bieden. Zo kan een uitrusting bijvoorbeeld meer bescherming bieden of sneller je ‘Overdrive’ laden. Met dat laatste kan je een speciale actie uitvoeren, zoals een grote boemerang gooien die meerdere vijanden kan raken of een bubbel uitzetten waarin tegenstanders kortstondig worden vertraagd. Dit zijn zomaar een paar voorbeelden van de diverse mogelijkheden die de verschillende uitrustingen bieden. Verder kan je nog ‘Destiny Cards’ verzamelen en die leveren ook weer bepaalde bonussen op. Al deze items zijn in gradaties opgedeeld en hierdoor komt er ook wat item management bij kijken. Het probleem is echter dat het menu niet heel overzichtelijk is en je zult geregeld veel items moeten verplaatsen en dat werkt niet zo vlot als dat zou moeten. Dit had dus beter ingedeeld mogen worden.

Audiovisueel ook netjes

De user interface is dus soms wat lomp, maar we zijn zeker ook te spreken over het grafische aspect van de game. Details zijn er in overvloed in de sfeervolle en kleurrijke wereld van Victor Vran: Overkill Edition. De vele effecten, zoals de magie en ontploffingen, zorgen ervoor dat er altijd genoeg actie op het scherm te zien is. Verder ogen de animaties erg netjes, want ook dat klopt allemaal, zowel bij Victor Vran als de diverse monsters. De conversaties tussen het hoofdpersonage en de rest zijn echter wat simpel, want daarbij zie je alleen wat statische afbeeldingen en hoor je stemmen op de achtergrond. Hierdoor komt het verhaal niet altijd even sterk naar voren en dat is jammer. Afgezien van dat is het audiovisueel prima te noemen. De geluidseffecten van de wapens, magie en meer komen allemaal goed naar voren en doen precies wat nodig is om te overtuigen. Bovendien hebben de twee uitbreidingen visueel ook weer een eigen stijl en dat is een mooi accent in het geheel.

Victor Vran: Overkill Edition is een geslaagde actie-RPG geworden, waarin het verhaal eigenlijk het grootste minpunt is. Dit is nogal dun al wordt het door het stemmenwerk redelijk gepresenteerd. Gelukkig staat de gameplay verder wel als een huis dankzij de goede besturing en de vrijwel altijd constante framerate van 60 frames per seconde wat de actie ten goede komt. Het gaat allemaal zeer vlot waardoor het afmaken van de vele vijanden veel voldoening geeft. De game komt overigens wat minder tot z'n recht als je alleen speelt, want dan voelt het allemaal wat trager aan. Speel je het in coöp? Dan zal het voor uren vermaak zorgen dankzij de fijne gameplay, de flinke hoeveelheid content en te verzamelen loot. In dat kader is Victor Vran: Overkill Edition zeker een aanrader en wat het af maakt is dat de game je een gedetailleerde en sfeervolle wereld biedt die met grote zorg is vormgegeven.

• Stijlvolle en sfeervolle wereld
  • Vlotte besturing
  • Afwisselende actie