Gespeeld: The Crew 2 – Een racegame waarbij je als wereld de gehele Verenigde Staten tot je beschikking hebt in een wat kleinere schaal, maar waarbij het alsnog enige tijd duurt voordat je van de oost- naar de westkust bent gereden. Het concept van The Crew pakte redelijk goed uit met een werkelijk gigantische speelwereld dat gemakkelijk als grootste ooit voor een racegame aangemerkt kan worden. Daar waar de originele The Crew nog een vrij serieuze insteek kende, gebruikt Ubisoft de basis nu voor een meer sportieve nieuwe game. The Crew 2 komt er aan en bevat nog meer mogelijkheden en wij konden alvast even spelen.

Geen serieuze politie verhalen meer

In The Crew 2 gooit men het serieuze aspect van het vorige deel overboord, want niet langer ga je als undercover agent voor de FBI aan de slag. Ditmaal draait het om de meest populaire persoon worden en dat kan je doen aan de hand van racen, varen en vliegen. Toch schotelt men je in The Crew 2 wel degelijk een verhaal voor, maar dit staat compleet los van het origineel. De focus ligt nu meer op de vrijheid die je krijgt in de verschillende disciplines en het opbouwen van volgers. Want door te racen, varen en vliegen – en daarbij goed te presteren – win je aan populariteit dankzij social media.

Hoe dit zich allemaal zal ontwikkelen en hoe het verhaal hierbinnen is vormgegeven, daarover wilde Ubisoft op de E3 helaas nog niet veel kwijt. De focus lag nu voornamelijk op het presenteren van de nieuwe mogelijkheden die The Crew 2 bevat ten opzichte van het origineel. Dat deed men met veel trots en dat mag ook, want de nieuwe toevoegingen zijn namelijk geslaagd te noemen. Niet langer ben je namelijk alleen maar op de weg te vinden, je kunt ook eindeloos lang varen of vliegen, waar je maar wilt.

Zonder problemen even wisselen

Men stapt met de introductie van twee nieuwe disciplines ook gelijk af van de enigszins serieuze gameplay, want je kan waar je maar wilt wisselen van voertuig. Als jij laag over de grond vliegt en je wilt niet langer vliegen, dan wissel je gewoon naar auto en het voertuig transformeert in een vierwieler. Bereik je de waterkant? Dan wissel je naar boot en vaar je rustig verder. Voor elke vorm van vervoer geldt dat er verschillende races en uitdagingen zijn die je kunt voltooien, maar ook zijn er combinatie evenementen aanwezig.

Dat betekent dus dat een evenement kan beginnen in een auto waarna je op een gegeven moment omschakelt naar varen om het evenement al vliegend af te sluiten. Het is natuurlijk volstrekt onrealistisch, maar het gaat wel uitermate soepel en zorgt voor veel meer diversiteit. Daarbij heeft men allerlei toepasselijke evenementen verzonnen, zodat geen van de disciplines gaat vervelen. Je kunt deelnemen aan races op het water met speedboten, maar ook met extreem wendbare powerboats gaan racen in de moerassen, waarbij het zaak is om zo snel mogelijk tussen de kleine eilanden door te varen – of er overheen als je dat leuker vindt.

Ga je liever vliegen? Dan kan je deelnemen aan slalomraces, punt naar punt races of checkpoint races. Liever met beide benen op de grond? Dan biedt The Crew 2 je een grote verscheidenheid aan voertuigen en races. Dit kan racen van A naar B zijn via de gebruikelijk wegen, maar ook off-road in een buggy. Kom je ergens vast te zitten? Met een druk op de knop kan je resetten en je weg vervolgen. De insteek is duidelijk nog meer arcade gericht, zodat jij tijdens het spelen alle vrijheid hebt. Ook een bestaand voertuig dat je hebt aangeschaft transformeert bij een bepaalde race automatisch in hetgeen je nodig hebt. Niet langer ben je dus genoodzaakt om telkens naar de dealer te gaan en daar de juiste voertuigen te kopen, mocht je toevallig een bepaald voertuig niet hebben.

Dat komt de toegankelijkheid ten goede, want op deze manier kan je aan alles deelnemen wat op dat moment beschikbaar is. Tegelijkertijd zal je populariteit moeten toenemen, zodat je weer nieuwe evenementen vrijspeelt waar je aan deel kan nemen. Doordat het opgedeeld is in drie verschillende disciplines, zal je continu wat anders doen en dat voorkomt enige verveling op den duur. En hoewel het totaal onrealistisch is, is het op één of andere manier erg cool om in de lucht boven een meer te transformeren in een boot om verder te varen. Overigens kan je ook midden in de stad in een boot veranderen, wat erg grappig is, maar daar schiet je natuurlijk niet zoveel mee op. Maar hé, het wisselen kan dus overal.

Meer plezier met serieuze gameplay insteek

De opzet van de game is zoals al aangegeven nog meer arcade dan voorheen, maar de gameplay heeft wel degelijk een serieuze ondertoon. Het racen met de auto’s voelt bijvoorbeeld nog beter aan en dat heeft invloed op hoe je presteert tijdens het racen. Daarbij geldt ook dat je met tegenstanders te maken krijgt die over degelijke skills beschikken. Als we naar de boten kijken, dan zal je bijvoorbeeld merken dat golven van andere boten in jouw nadeel werken, want die vertragen je. Datzelfde kan je ook tegen anderen weer gebruiken als je voor ligt en ook het vliegen oogt erg realistisch.

Hiermee combineert Ubisoft zowel realistische elementen in het visuele vertoon alsook de manier van spelen daar waar het een vrije insteek kent qua interpretatie. Een best wel interessante nieuwe richting voor de franchise, aangezien één van de speerpunten nu vooral plezier is. Natuurlijk was de eerste game ook gericht op plezier, maar dat beperkte zich tot de vrijheid om te rijden waarheen je maar wilde. Dat is nu flink uitgebreid en kent nog meer mogelijkheden, waardoor spelers nog meer lol kunnen beleven bij het spelen van de game. Wat hier natuurlijk goed aan bijdraagt is de enorme speelwereld die je alle ruimte geeft om te doen en laten wat je maar wilt.

Geoptimaliseerd

Ubisoft gebruikt overduidelijk de basis van het origineel en voegt daar twee interessante nieuwe elementen aan toe die beiden qua gameplay goed uitpakken. De serieuze ondertoon is verdwenen en de nieuwe richting die men op gaat moet een groter publiek aanspreken. Daar waar in de eerste game je crew nog een belangrijke rol speelde, lijkt dat echter wat naar de achtergrond te zijn verdwenen. Uiteraard kan je nog steeds een eigen crew opzetten, maar waar dat context-wise in het origineel nog logisch was, lijkt het nu meer een bestaande mogelijkheid te zijn die geheel optioneel is. De vraag is dan ook of je er echt wat aan gaat hebben, maar daarover was men nog wat vaagjes.

Tegelijkertijd leent deze game zich natuurlijk uitstekend voor multiplayer races of gewone vaste events die je ook tegen andere spelers kunt spelen waarbij je ondertussen progressie boekt in de game. Door het racen nu uit te breiden met nieuwe mogelijkheden zal dat nog meer gevarieerde multiplayer gameplay opleveren en omdat alles zo vloeiend gaat, zien we hier wel heil in. Daarbij komt bovendien dat de ontwikkelaar de game heeft geoptimaliseerd op alle mogelijke punten. Auto’s zien er nog strakker uit, de steden en omgevingen zijn net wat gelikter en ook de wereldkaart is nu veel gedetailleerder. Kortom, op elk vlak ziet het er naar uit dat er vooruitgang is geboekt.

Voorlopige conclusie

The Crew 2 heeft de wereld van het origineel weliswaar als basis, het voelt echt als een compleet andere game aan en dat is te danken aan de mogelijkheid om te vliegen en varen. Racen is het belangrijkste onderdeel, maar dat neemt niet weg dat de twee nieuwe mogelijkheden een ondergeschikte rol hebben. In verhouding spelen varen en vliegen beiden een zeer prominente rol in het geheel en de game is daarbij qua gameplay en visuele kwaliteit verder geoptimaliseerd. Dit heeft als resultaat dat The Crew 2 ontzettend divers en vooral erg vermakelijk aanvoelt wat te danken is aan de mogelijkheden en de vrijheid die je krijgt. De nieuwe richting was misschien enigszins een verrassing, maar na het spelen van de game ziet het er naar uit dat dit de juiste is.