Gespeeld: Wuppo – Het Nederlandse Knuist & Perzik kwam vorig jaar met de platformer Wuppo die destijds enkel verscheen voor de PC. Deze game wist goede scores te halen en ook onder het publiek werd deze titel erg goed gewaardeerd. Zo’n titel zien we dan natuurlijk graag op de PlayStation 4 verschijnen en jawel, de game komt eraan. Wanneer Wuppo op de PlayStation 4 uit zal komen is nog niet bekend, maar wij konden er alvast eventjes mee aan de slag.

Zoek het maar uit!

In Wuppo speel je met een zogenoemde Wum die uit z’n huis wordt gegooid, omdat hij ontzettend veel lak heeft aan de regels van het pand. De beheerder van het pand is dat zo ontzettend zat dat hij bij een nieuw dieptepunt hem letterlijk van het balkon laat gooien. Het gevolg is dat Wum eenzaam de wijde wereld in moet trekken op zoek naar een nieuwe woning en gedurende je tocht zul je allerlei uiteenlopende figuren tegenkomen. Dit alles vormt het vermakelijke geheel dat Wuppo heet, want de ontwikkelaar gaat creatief met de gameplay om.

Je wordt weliswaar in het diepe gegooid door de huisbaas, gelukkig zal de game je niet aan je lot overlaten. Zo kom je al snel ‘Allesweter’ tegen die je wat informatie en hulp geeft. Maar ook andere personages ofwel Wums zijn niet te beroerd om je hier en daar advies te geven. Leuk hierbij is dat de ontwikkelaar voor verschillende personages of items gewoon Nederlandse termen heeft aangehouden ofwel heeft gecombineerd. Als Nederlander snap je natuurlijk direct wat ermee bedoeld wordt, maar alle niet Nederlandstalige krijgen gelukkig netjes een uitleg.

Creatief vermaak

De manier waarop het verhaal is vormgegeven ziet er vermakelijk uit. Wum is zo laconiek als het maar kan en gedurende dialogen heb je veelal verschillende keuzes in je antwoorden wat ook weer leuke tegen reacties op kan leveren. Het voelt op één of andere manier ook nog wat herkenbaar aan, misschien is het gewoon een Nederlands ding… de manier van communiceren in de game. Qua humor lijkt het wel goed te zitten met Wuppo en hetzelfde geldt voor de visuele stijl. Hiervoor gebruikt men een toch wat afwijkende en in zekere zin originele stijl.

Het is misschien even wennen, maar als je wat langer in de game zit, zal je merken dat het vrij snel went en dat je het gaat waarderen. Nu hebben wij de game nog niet lang gespeeld, maar afgaande op beelden van de PC-versie lijkt de variatie volop aanwezig te zijn. Ook moeten we de muziek niet vergeten, want dat is vrolijk, somber, spannend en ga zo maar door, wat een beetje afhankelijk lijkt te zijn van de situatie waarin je je bevindt. Dan is er natuurlijk nog de gameplay zelf en hoewel dat misschien wat simplistisch oogt, zit ook hier genoeg variatie in wat te danken is aan de diverse items die je kan gebruiken.

De game straalt vooral creativiteit uit en gedurende het spelen hebben we kennis mogen maken met diverse aspecten. Zo zul je natuurlijk van platform naar platform moeten springen, maar hierbij komen uitdagingen kijken in de vorm van gevaarlijke planten, wegvallende ondergronden, vijanden en nog veel meer. Dat op zichzelf kan een goede uitdaging vormen, maar ook zul je eindbazen treffen die op een gevarieerde manier zijn ingevuld. Hierbij kan het zijn – net zoals bij het creëren van een nieuwe doorgang op willekeurige plekken in de levels – dat je één van de items moet gebruiken waarover je beschikt. Gelukkig kan je vrij snel wisselen tussen de beschikbare items, dus ook dat lijkt goed in elkaar te zitten.

Het enige waar we toch wat zorgen over hebben en wat wel in de PC-versie aanwezig is, is dat de levels opgedeeld zijn in verschillende gedeeltes. Elke keer als jij door een level heenloopt zal het voor een gedeelte enigszins meebewegen, maar er komt een moment dat je het einde bereikt. Dat kan via een deur zijn, dat kan het einde van het scherm zijn enzovoort, maar dan wisselt de game automatisch vrij snel naar het volgende scherm. Maar er zijn platformsecties waarbij je snel de juiste richting moet bepalen en dan helpt het niet als je ondertussen van scherm wisselt waardoor het beeld een fractie van een seconde zwart is. Op dergelijke momenten zou een vloeiende voortgang dan net wat beter werken.

Voorlopige conclusie

Het blijft altijd wat gek om een game van een preview te voorzien daar waar het op een ander platform al enige tijd beschikbaar is. Wuppo hebben we gespeeld met een controller en belangrijk hierbij is dat het zich net zo fijn laat besturen als op de PC met een toetsenbord. Sterker nog, het lijkt zelfs beter met een controller te werken. Het enige waar we vraagtekens bij zetten is het wisselen van gedeeltes in de levels, wat niet vloeiend gaat. Dat kan qua gameplay wat onhandig zijn, maar misschien went dat ook wel. Wuppo is afgezien van dat een vermakelijke platformer die genoeg variatie en plezier lijkt te bieden en we hopen dat we snel op de PlayStation 4 met de game aan de slag kunnen.