In actie gezien: A Plague Tale: Innocence – In de jaren 1346 tot en met 1353 vonden ontzettend veel Europeanen de dood doordat de Black Death heerste, oftewel de Black Plague. Een ooit bruisend en welvarend Europa werd haast vernietigd door deze ernstige ziekte, die tussen de 75 en 200 miljoen mensen het leven kostte. Een letterlijk zwarte periode in onze geschiedenis en dat is wanneer A Plague Tale: Innocence zich afspeelt. Terwijl de ziekte heerst, ratten in extreme overvloed aanwezig zijn en de Inquisitie de orde van de dag is, ga jij op pad met Amicia en Hugo.

Vechten voor je leven

Het verhaal in de game draait om het jonge meisje Amicia dat samen met haar broertje Hugo (van 5 jaar) moet zien te overleven in Frankrijk. Dit nadat ze alles zijn kwijtgeraakt, waardoor ze op elkaar aangewezen zijn. Die tijd was voor twee kinderen, zeker van die leeftijd (Amicia is 14), alles behalve gemakkelijk, laat staan zonder ouders. Maar wonder boven wonder weten ze zich aardig staande te houden door creatief de gevaren te omzeilen of deze in hun voordeel te gebruiken. Dat is althans wat de demo op de E3 ons liet zien, die een goede indruk zou moeten geven van wat we van de uiteindelijke game mogen verwachten. Dit ondanks het feit dat het getoonde niet in de uiteindelijke game zal zitten.

Qua verhaal heeft men nog maar weinig prijsgegeven, maar de eerste indruk die het ons gaf, is dat je met z’n tweeën een tocht maakt door het middeleeuwse Frankrijk waarbij zowel de ratten als de bewakers van de stad een gevaar voor je vormen. Waar de game je uiteindelijk zal brengen en hoe de relatie tussen de twee hoofdrolspelers zich zal ontwikkelen is allemaal nog onduidelijk, dus wat dat betreft kunnen we je helaas maar weinig vertellen. Als we het over de gameplay hebben, kunnen we daar wat meer over uitweiden, aangezien de demo ons een goede impressie gaf van de sfeer en mogelijkheden die je tot je beschikking hebt.

Gebruik de omgeving

In A Plague Tale: Innocence spelen ratten een grote rol. Deze vieze beesten zijn in overvloed aanwezig en kunnen zich ook massaal voortplanten, omdat ze eten genoeg hebben aan de hand van de vele rottende lijken die overal te vinden zijn. Zodoende is het ’s nachts een gevaarlijke boel, want de ratten zijn niet weg te slaan. Deze beesten op afstand houden is vrij gemakkelijk, want zolang je over een lichtbron beschikt, zullen ze je niet aanvallen. Zo werd getoond dat er een bewaker voor de kerk stond waar Amicia en Hugo naar binnen wilden. Zij waren echter niet in staat om de bewaker aan te pakken, dus was het zaak om daar de ratten voor in te zetten.

Door simpelweg de lichtbron van de bewaker – een lantaarn – uit te schakelen met een slinger, kwam de weg voor de ratten ineens vrij en al snel werd deze arme man verzwolgen door een ongekende hoeveelheid ratten. Hij schreeuwde het uit van de pijn om een paar tellen later levenloos ter aarde te storten. In de tussentijd kregen Amicia en Hugo de mogelijkheid om naar de kerk toe te gaan en deze te betreden, om vervolgens tegen een nieuw probleem aan te lopen. Deze kerk was namelijk nog meer gevuld met ratten en dus dienden de twee dicht bij elkaar te blijven, omdat slechts één matige lichtbron de beesten op afstand hield.

Hierbij vertelde de ontwikkelaar dat de twee elkaar vertrouwen en dat ze echt op elkaar aangewezen zijn. Tevens kon men kwijt dat de relatie tussen de twee in ieder geval zeer belangrijk is en een grote rol speelt. In feite komt het erop neer dat twee onschuldige kinderen die nogal fragiel zijn terechtkomen in een wrede wereld en dat ze enkel elkaar hebben om te overleven. Dat betekent dus ook dat ze moeten samenwerken en dat kwam in de kerk vooral naar voren, waarbij ze samen een manier moesten zoeken om meer licht te creëren, zodat ze wat veiliger in het gebouw konden vertoeven.

Door rond te kijken, naar Hugo te luisteren en samen bepaalde doorgangen te forceren, ontstond daar de mogelijkheid om het kleine vuurtje in te wisselen voor een lantaarn die een veel groter lichtbereik had. Zodoende waren de twee wat veiliger ten opzichte van de ratten die overal rondkropen en dat was min of meer waar de demo eindigde. Het is in die zin een vrij beperkte demonstratie van de game geweest en eigenlijk weten we nog steeds niet bijster veel. Toch gaf de ontwikkelaar na afloop van de demonstratie nog wat extra informatie om een beter beeld bij de game te krijgen en de voornaamste gameplay insteek.

De sterren van de game

De ontwikkelaar noemde de ratten namelijk de sterren van de game. Hoewel deze beesten totaal onbestuurbaar zijn en vooral reageren op de omgeving, kan je ze wel volop benutten. Tijdens het avontuur zal je met veel situaties te maken krijgen waarin je afhankelijk bent van de ratten of de soldaten/bewakers die je overal treft. Het eerder gegeven voorbeeld van de ratten die een bewaker aanvielen zal veel meer voorkomen, maar het kan ook zijn dat je juist andere mensen nodig hebt tegen de ratten. Het is een wisselwerking waarbij je twee vijanden eigenlijk tegenover elkaar zet om voor jou een meer gunstige uitgangspositie te creëren.

Dat betekent in de gameplay ook dat je creatief te werk moet gaan met de middelen die je hebt. Hier komt ook enige strategie bij kijken, zo vertelde men tijdens de presentatie, wat suggereert dat je een aantal stappen vooruit moet denken. En om hier nog een schepje bovenop te doen, krijg je ook te maken met situaties waarbij je handig om moet gaan met de wind, regen en nog veel meer. Ook zul je gedurende het avontuur de mogelijkheid krijgen om nieuwe items te craften die je nog meer mogelijkheden geven om in eerste instantie te overleven en in tweede instantie natuurlijk om verder te geraken in het avontuur.

Voorlopige conclusie

A Plague Tale: Innocence staat gepland voor 2018 dus het zal nog even duren. Dat de release ver weg is verklaart waarom we eigenlijk nog maar weinig hebben gezien van de game. Toch is hetgeen we zagen best wel interessant, want de ratten die veel invloed op de gameplay hebben, kunnen voor leuke en unieke situaties zorgen. Het verhaal is nog in nevelen gehuld, maar de broer en zus moeten elkaar vertrouwen en helpen om verder te komen gedurende dit survival avontuur. Dit alles wordt gepresenteerd in een duistere en wat lugubere setting en sfeer, wat het eens te meer spannend en intens maakt. Afgaande op de presentatie heeft de game zeker potentie, maar om echt concreet te zijn over wat het gaat worden, de kwaliteit en meer, moeten we een meer uitgebreide demo afwachten.