In actie gezien: Ni no Kuni II: Revenant Kingdom – De eerste Ni no Kuni was een groot succes. De samenwerking met Studio Ghibli deed duidelijk z’n vruchten afwerpen en nu enkele jaren later is het vervolg in de maak. Het gaat hier om Ni no Kuni II: Revenant Kingdom en deze game werd op de E3 besproken door Bandai Namco. Uiteraard waren we hierbij aanwezig en zo konden we het nodige aan nieuwe informatie optekenen naar aanleiding van de presentatie.

De vertrouwde basis

Het team dat gewerkt heeft aan Ni no Kuni: Wrath of the White Witch werkt nu ook aan Ni no Kuni II: Revenant Kingdom. Dat gepassioneerde team wist met het origineel al een uitstekende game af te leveren en dat tracht men nu voort te zetten met de opvolger. Herkenbare gameplay en een zeer herkenbare visuele stijl, maar dan wel met een nieuw verhaal. In feite gebruikt men de succesvolle basis van het origineel voor deze opvolger en als die game je beviel, dan zal de opvolger je absoluut moeten interesseren. Heel veel over de gameplay hebben we nog niet meegekregen, maar wel kon Bandai Namco alvast het één en ander kwijt over het verhaal.

Je neemt in Ni no Kuni II de rol aan van het jongetje Evan. Hij is de enige echte koning van Ding Dong Dell, maar koning worden en zijn gaat niet zomaar. Om te bewijzen dat hij waardig genoeg is moet hij de ‘Trial of Courage’ afleggen, maar daarvoor moet hij wel enige training hebben gehad. Daarnaast is Otto de huidige koning en hij ziet natuurlijk de enige erfgenaam – de ouders en familie van Evan zijn vermoord – als een grote bedreiging en zodoende stuurt hij z’n legers op Evan af. Evan krijgt dus te maken met een slechte koning die het op zijn leven gemunt heeft, maar geheel kansloos is deze jongeman niet. Hij krijgt namelijk hulp van verschillende personages die hem zullen ondersteunen op zijn weg naar de troon.

Op pad met een club figuren

Evan heeft één zeer belangrijke ondersteuning in Arenella. Zij is de gezworen beschermer van Evan en zij zal haar leven geven voor hem mocht dat nodig zijn. Buiten dat zul je al snel andere bondgenoten treffen. Zo is Roland afkomstig uit een andere wereld en hij is meer voor de diplomatieke kwesties. Tani is een lid van de Sky Pirates en zij zal je weer introduceren tot Batu, de leider van deze club die je vervolgens ook weer kan helpen. Dan zijn er nog Ms. Martha en haar Higgledies, die vooral een rol zullen spelen in de gevechten.

Deze gevechten is waarin de vernieuwing te vinden is. Want hoewel de ontwikkelaar de oorspronkelijke basis voor het nieuwe deel gebruikt, is er wel degelijk nieuwe gameplay te bespeuren. Zo is het combat systeem vernieuwd dat in de basis bestaat uit korte en lange aanvallen en daarbij gebeurt alles in real-time wat het tempo doet bevorderen. Nu klinkt dat vechtsysteem tot zover niet al te bijzonder, maar gelukkig geeft men het wel genoeg diepgang. Hier komen namelijk de eerder genoemde Higgledies om de hoek kijken.

Afhankelijk van de oorsprong van een Higgledie, hebben ze een eigen kleur en effect. De ene soort kan je healen in gevechten en anderen zijn gericht op verdediging, ondersteuning of juist aanvallen. Het gebruik hiervan gaat middels speciale commando’s, zodat de gevechten keer op keer anders zijn aan de hand van jouw combat en het gebruik van deze wezentjes. Dit moet de gameplay diepgang geven waardoor het langdurig leuk blijft en vanzelfsprekend zullen de mogelijkheden zich gaandeweg het avontuur verder uitbreiden. Daarbij komt nog dat je ook nog een verbond kan sluiten met een zogenoemde Kingmaker.

Lofty is je partner in goede en slechte tijden

Als je één van de eerste eindbazen verslaat in de game, dan krijg je een Kingmaker. In dit geval is dat Lofty en deze beschikt over extreme krachten, omdat het een elf is. Dat is voor Evan natuurlijk goed nieuws, want die kan de hulp van Lofty goed gebruiken. Een bijkomend effect van dit verbond is echter wel dat de gemoedstoestand van Evan invloed heeft op Lofty. Is hij opgewekt, energievol en gaat hij vol goede moed het gevecht aan, dan heb je aan Lofty een ontzettend goede partner. Is Evan somber en wat verzwakt, dan zal ook de kracht van Lofty afnemen.

Hoe zich dat vertaalt naar de gameplay is nog even afwachten, want veel meer details wilde Bandai Namco hier nog niet over kwijt. Wel werd duidelijk dat Lofty van groot belang is in het avontuur van Evan en gezien de benoeming ‘Kingmaker’, is dat niet zo gek. Je kunt overigens ook andere Kingmakers treffen, want elk koninkrijk beschikt over een eigen Kingmaker. Dat zou kunnen betekenen dat er gedurende het avontuur interessante situaties kunnen ontstaan met andere koningen die je eventueel kwaad zouden willen doen. Maar goed, dat is vooralsnog een beetje in het duister tasten.

Ontwikkel je eigen koninkrijk

Geheel nieuw voor Ni no Kuni II is de zogenoemde ‘Kingdom mode’ en hiermee kan je je eigen koninkrijk gaan ontwikkelen. In deze modus zal je met Evan vanuit zijn eigen kasteel je koninkrijk moeten managen, ontwikkelen en beschermen. Dat klinkt als een leuke extra bovenop de gewone gameplay van de game, maar ook hierover wilde men verder nog niets kwijt. Desondanks konden we uit de beperkte informatie die men gaf afleiden dat het hier om een soort management game gaat. Maar of dat van enig invloed is op de gewone game en hoe diep dat gaat is afwachten.

Voorlopige conclusie

Het was goed om Ni no Kuni II: Revenant Kingdom op de E3 te zien. Het gaf toch wat meer inzicht op de rode draad van het verhaal en wat je zoal zult kunnen beleven. Tegelijkertijd was Bandai Namco erg gierig als het op de details aankwam, dus het is in veel gevallen vooral afwachten wat men er uiteindelijk mee zal gaan doen. Het is dus ook nog wat lastig om een verwachting van de kwaliteit te schetsen, maar als de game minimaal net zo goed is als het origineel, dan komt het wel goed. Zeker als je ook bedenkt dat men zo hier en daar toch wat vernieuwing doorvoert, zodat het interessant blijft voor de fans.