Gespeeld: Middle-earth: Shadow of War – Een paar jaar geleden kwam Warner Bros. met Middle-earth: Shadow of Mordor, een game die goed werd ontvangen, een nieuwe setting bracht en een interessant Nemesis systeem introduceerde. Nu enkele jaren verder wordt de honger van de fans gestild met een opvolger in de vorm van Middle-earth: Shadow of War. Deze game zal later dit jaar verschijnen en op de E3 zagen we de game in actie en tevens konden we even spelen, en dat beviel wel.

Opnieuw op pad met Talion

De protagonist uit het eerste deel, Talion, keert terug in dit nieuwe avontuur en de game gaat eigenlijk verder op het punt waar Shadow of Mordor ophield. Dat betekent dat deze open wereld actie-rpg zich nog steeds afspeelt tussen The Hobbit en The Fellowship of the Ring, waarbij Monolith het avontuur van eigen extra details voorziet om het zo qua gameplay langdurig interessant te houden. Hierin speelt het Nemesis systeem vanzelfsprekend een zeer belangrijke rol, want waar dat systeem in het origineel al goed uitpakte, zet men dat voort met een uitbreiding hierop.

Het is in Shadow of War zaak om met Talion een leger te vormen waarmee hij krachtig genoeg is om het op te nemen tegen de beruchte eindbaas Sauron. Dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot en dat is waar het Nemesis systeem om de hoek komt kijken. Dit systeem is wederom opgebouwd in lagen waarbij de onderste laag de meest gemakkelijke vijanden vormen, die daarboven zijn bevelhebbers en die hebben ook weer zo hun leidinggevenden. Als jij orcs van een hogere rang weet te pakken, dan heb je de mogelijkheid om ze aan te laten sluiten bij jouw leger.

Word je nadien echter door een orc verslagen van de laagste rang, dan zal die promotie krijgen en stijgen naar de hogere positie en dus een grotere uitdaging vormen. Deze uitdaging beperkt zich niet tot een sterkere vijand, maar tot veel grotere setpieces. Zo werd tijdens de presentatie een bestorming van een fort gedemonstreerd en hierbij gaat het er best heftig aan toe. Het is namelijk vrij druk op het scherm, aangezien de voor- en tegenstanders elkaar overal aan het bevechten zijn. Het doel is natuurlijk om het fort in te nemen en de orc die dit fort beheert uit te schakelen, zodat je macht groeit.

Uitgebreider Nemesis systeem

Het Nemesis systeem duidt op een duidelijke manier aan hoe de hiërarchie onder de orcs is en het is geheel aan jou wat je er mee doet. Je kunt besluiten om gelijk op de Warchiefs af te gaan en die uit te schakelen, zodat zij geen belemmering vormen in het gevecht om het fort. Je kunt alle vijanden ook laten voor wat ze zijn, maar dan zul je met een behoorlijke tegenstand te maken krijgen, zeker als je qua aanvalsmiddelen beperkt bent. Daarbij is de Overlord, ofwel opperorc, natuurlijk uitermate sterk, wat voor moeilijke situaties kan zorgen.

Aan de hand van het Nemesis systeem kan je goed bekijken wat de huidige stand van zaken is en hoe zich dat zou kunnen vertalen naar de actie. Je bent geheel vrij in je aanpak en hierbij geldt eigenlijk dat hoe meer belangrijke orcs je uitschakelt, hoe minder tegenstand je zult krijgen. Vergis je niet, zo’n Overlord is minus zijn Warchiefs nog steeds een flinke kluif om aan te pakken. Maar Talion staat er niet alleen voor in deze gevechten. Hij kan natuurlijk z’n gerekruteerde orcs inzetten, maar buiten dat beschikt hij ook over andere aanvallen, waaronder zelfs het inroepen van een draak. Spektakel gegarandeerd.

De belangrijkste vernieuwing in het Nemesis systeem is dat elke playthrough nog veel meer anders zal zijn dan voorheen, omdat er nu veel meer manieren tot interactie met de orcs zijn. Je kunt verschillende soorten relaties aangaan en dat levert een meer dynamisch geheel op. Doordat het systeem je meer informatie geeft en je nieuwe skills tot je beschikking hebt, kan je meer doeltreffend te werk gaan en dat levert natuurlijk meer gevarieerde gameplay op. Daarnaast draait dit avontuur niet langer per se om wraak nemen en dat geeft het geheel een net wat andere invalshoek, ook met betrekking tot het Nemesis systeem.

Dieper, uitgebreider, maar…

Middle-earth: Shadow of War is duidelijk een voortzetting van de franchise op basis van het eerste deel. Men heeft alle goede elementen uit Shadow of Mordor behouden om daar meer mogelijkheden aan toe te voegen. Ook krijgt Talion de beschikking over een reeks nieuwe skills, nieuwe speciale aanvallen en meer, en dat moet de gevechten tegen de vele orcs leuker maken. Het zorgt daarbij ook voor meer diepgang in de gameplay, wat natuurlijk te danken is aan het vernieuwde en wat meer uitgebreide Nemesis systeem.

Tot zover eigenlijk vooral goed nieuws, hoewel men toch een beetje op de veilige weg blijft. Maar hé, dat is geen reden tot klagen, want Shadow of Mordor was een verrassend leuke en goede game. Die lijn zet men nu voort met vlotte gameplay, leuke gevechten, veel mogelijkheden en een ogenschijnlijk weer interessant verhaal. Het enige waar we wel wat op aan te merken hebben, is de visuele kwaliteit, want hoewel alles vrij soepel en vlot gaat, is het grafisch toch een beetje verouderd. De game is op diverse punten vooruitgegaan, maar de graphics blijven hier helaas wat achter. Het lijkt haast alsof men vergeten is dat up te graden, omdat ze zich zo ontzettend focussen op het Nemesis systeem. Hopelijk krijgt de game voor de release nog een extra likje verf, want dat kan het wel gebruiken.

Voorlopige conclusie

De presentatie van Middle-earth: Shadow of War was wat rommelig en haastig, maar alsnog hebben we een degelijke indruk van de game gekregen. De game is namelijk vooral meer van hetzelfde, maar om niet te veel in herhaling te vallen, mag je meer diepgang verwachten. Een uitgebreider Nemesis systeem moet voor meer variatie en interessante situaties zorgen en de nieuwe skills van Talion moeten hem nog meer aanvalstechnieken en mogelijkheden geven, waardoor gevechten nog gevarieerder zullen zijn. Ook het idee dat je weer een grote open wereld krijgt om daarin zelf je eigen avontuur te beleven klinkt ons als muziek in de oren, maar wel mag Monolith de game grafisch nog wat opleuken. Het is zeker niet lelijk, maar een hoogvlieger kunnen we het ook niet echt noemen. Afgezien daarvan lijkt het wel goed te zitten met deze game. In oktober kunnen we zelf aan de slag.