Een nieuwe update voor de besloten beta van Gran Turismo Sport voegt de mogelijkheid tot mechanische schade aan de game toe. Het gaat hier om update 1.08 voor alweer de 7e Gran Turismo game, een franchise die voor het eerst verscheen in 1997 voor de PSOne. Een precieze releasedatum voor de game hebben we nog niet, maar deze zal in het vierde kwartaal van 2017 komen te liggen. Gran Turismo Sport komt dan uit met meer dan 140 auto’s, 19 locaties met 27 layouts en de besloten beta is alweer een tijdje in volle gang.
Nu is er dus voor deze beta een ‘mechanische schade’-patch beschikbaar gekomen. Cosmetische schade zal niet naar de game komen, je moet het dus doen met de pit stops en eventuele minimale schade die je auto kan oplopen. Krasjes hier en daar blijven wel mogelijk, net als in vorige delen.
Is die bèta nog steeds bezig
Misschien eens de release datum toevoegen
Blijft bizar dat er in deze tijd geen realistisch schademodel in de game zit…
Zou me niets verbazen als deze niet meer in 2017 uitkomt.
@20style [20]: Ik was verbaasd dat ik ‘m laatst nog gewoon kon opstarten. Vind het alleen extreem irritant dat je enkel online kan racen en enkel op vooraf vermelde starttijden. Al een paar keer gehad dat ik een connectie error kreeg en een uur moest wachten op de volgende race. Je kan overigens wel kwalificatie races doen, maar dat is na 2 rondjes niet zo spannend meer..
@peyj:
Ik begrijp wat je bedoelt! Had toen erg gehoopt dat je ook offline kon racen tegen de ai. Tijdens de beta in Amerika kon dat wel dacht ik. Maar sinds de EU beta hebben ze dat eruit gehaald.
Vroeger vond ik een schade model ook heel belangrijk. Maar tegenwoordig met stuur etc, rij je toch nooit dikke schade. Hoogstens wat lichte tikjes uitdelen
@145.131.164..xxx: Dat zal ook nooit komen. Als ik met 180km ergens tegenaan rij blijft er niks van mij en mijn auto over, doe je dit in een game dan heb je alleen een dikke deuk. In uitzondering burnout dan, maar die heeft alleen een realistisch schade model in een tech demo.
er komen geen aanpassing aan de racebanen het zo lijk de vorige GT versies.
mvg
@145.131.164..xxx: Dat komt omdat ze Gran Tursimo pretendeert een sim te zijn. Automerken willen zich niet branden aan schade in een simulatie omdat dit natuurlijk de naam kan schaden…
@gamexl:
Complete onzin dit, want in andere racegames, arcade en sims, zitten die merken wel en daar kunnen auto’s wel gewoon in elkaar gebeukt worden.Ben bang dat de makers gewoon te lui zijn om dit te implenteren
@2001:1c03:3400:ba00:d093:3746:2b7b:a.xxx: Welke sim? Arcade moet je niet meerekenen…
Nou daar zitten we net op te wachten.
Schiet toch op met die klote game
@gamexl: in project cars zit al meer damage als in gt.
@89.200.9..xxx: Maar hebben de autoleveranciers meegewerkt aan het realistisch simuleren van die schade?
Omdat Gran Turismo zichzelf de Real Driving Simulator noemt wilden ze dat de autobedrijven de data zou verschaffen. Daar zijn de automakers natuurlijk niet happig op.
Bij GT heeft er in de beginjaren nooit schade gezeten. Daarna hadden ze iets van schade er in gebracht (omdat de fans daarom vroegen) maar dat sloeg helemaal niks op… Was slechts wat blikschade wanneer je botste. Soms reed ik bewust loeihard frontaal op een muur en er was slechts een bumpertje wat ingedeukt was. Later hebben ze alsnog de schade modellen verwijderd (geloof ik).
Bij Project Cars zal wel ergens staan dat de schade universeel is en gelijkmatig over alle merken op vergelijkbare manier wordt uitgerekend. Ik heb me daar alleen niet in verdiept omdat ik het spel niet heb. Maar ik verwacht toch wel iets dergelijks…
EDIT:
Hier heb ik wat zinnen die ik gevonden heb op een forum hierover:
“A lot of car manufacturers don’t allow you to use their cars if they can be totally wrecked. That is why games like Burnout have made up car names”
“It gets so specific that some companies dont allow damage to the driver side door at all. It is absolutely a factor in damage models for racing games. Simulated damage and making a car not work is probably not as hard to get done as actual damage. The best crashes and best damage model in any racing game was Burnout. Burnout didn’t use licensed cars.”
“Licensing cars is seen as a good form of advertising, you wouldn’t expect to see a billboard or television advert of a car being smashed up by the manufacturer (unless trying to make a point about safety features). Of course there are games where real cars can be destroyed, but I expect the licensing fees are a lot higher and certain manufacturers will say no full stop, that’s just business.”
@gamexl: Sinds wanneer is Gran Turismo een sim racer? De vorige delen waren dat niet imo. Games van Codemasters hebben ook altijd een schademodel met echte auto’s en sponsers die je helemaal de vernieling in kunt rijden.
@77.172.209.xxx: Ik begrijp jou vraag niet. “Sinds wanneer is Gran Turismo een sim racer?” Sinds dag 1! Gran Turismo is altijd al een “Real Driving Simulator” geweest. Die zin is zelfs onderdeel van het logo.
Alles wat ze doen wordt gebaseerd op echte data. Dus de snelheden, de tractie, de weerstand, het vermogen… alles facetten worden uit observatie en testgegevens gevormd. Dat is ook waarom GT soms wat trager aanvoelt. Je hebt vaak het gevoel dat er minder snelheid in zit dan bij andere racers. Maar dat komt doordat andere racers (en dan met name Arcade racers) zich niet aan de natuurwetten houden. Als je alleen Need for Speed, Driveclub of Burnout gewend bent zal GT waarschijnlijk tegen vallen.
Op twee gebieden is GT echter inferieur: op schade (zoals we weten) en op de audio, die is ook wel eens tergend slecht geweest. Het lijkt er op dat de audio stukken beter gaat zijn in het aankomende GT Sports… Laten we het hopen!