Review: Cars 3: Driven to Win – Eindelijk kunnen we ons weer volledig uitleven als Lightning McQueen! Na het grandioze succes van Cars 2 konden wij niet wachten om aan de slag te gaan met dit volgende deel, zeker na de eerste leuke hands-on sessie van onlangs. Cars 3 moet de chaotische en vooral gekke race taferelen van de film nabootsen in deze licentiegame. De kleurvolle wagens die allemaal wel iets te zeggen hebben zorgen voor de humor die we gewend zijn uit de films. Op het verhaal gaan we overigens niet inhoudelijk in, want dat zou de filmervaring kunnen verpesten en sterker nog: zoveel van het verhaal hoef je eerlijk gezegd niet eens te verwachten. Kunnen we dan meer verwachten van de gameplay?

Veel te doen

Na het opstarten van de game word je in een tutorial gegooid die de sfeer uit de film wil nabootsen. Jolige auto’s met grote ogen die op de meest melige manier je de basis van de game uitleggen. Het is allemaal wat vanzelfsprekend en als je dit eenmaal achter de rug hebt, beland je al gauw in het hoofdmenu van de game, dat als een soort TV-show is opgezet. De presentator is de slechterik uit de eerste Cars film, Chick Hicks, en dat brengt toch een wat leuk accent naar de game, want hierdoor leeft het tenminste en krijg je goede moed om aan de slag te gaan.

Voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat, wordt nog wel even benadrukt wat de rode lijn in de game is. Het is de Hall of Fame, een pagina in het menu dat bijhoudt welke van de vele uitdagingen je gehaald hebt door de game te spelen. Als je al deze uitdagingen weet te behalen, heb je de game zo goed als uitgespeeld. Om dit te doen, zul je natuurlijk moeten gaan racen en dit kan je doen in de vier categorieën die de game je te bieden heeft, namelijk Events, Cup Series (kampioenschappen), Sponsored Teamplay (multiplayer) en Thomasville Playground.

Uitdagende chaos en humor

Events zijn eigenlijk het standaard werk: losse races waar je stuk voor stuk alle 21 banen kan uitproberen. Er zijn welgeteld 6 soorten races waar je aan mee kan doen en die zijn weer onderverdeeld in Battle Race, (normale) Race, Stunt Showcase, Takedown, Best Lap Challenge en Master-Level. Bij de Stunt Showcase gaat het om zoveel mogelijk punten halen door stunts uit te voeren en in Takedown moet je zoveel mogelijk auto’s aan gort knallen met raketten terwijl je op hoge snelheid vooruit gaat. Best Lap Challenge is de traditionele Time Trial en Master-Level is dan weer wat zich onderscheidt van de rest. Maar daarover later meer.

Battle Race is echter de uitblinker, want hierin is het toegestaan om te racen met een hoop power-ups om daarmee je tegenstanders dwars te zitten, denk aan een Mario Kart. Deze modus is waar Cars 3 eigenlijk om draait, want hier zal je het meeste plezier uithalen. Master-Level is een originele modus, want zodra je genoeg uitdagingen in de Hall of Fame hebt behaalt, krijg je de mogelijkheid om tegen enkele personages uit de nieuwe film te racen, die elk in hun eigen discipline gespecialiseerd zijn. Wat dat betreft heb je dus veel te doen en daarbij moeten we eerlijk toegeven dat Cars 3 toch de nodige uitdaging weet te bieden. De game op medium spelen kan voor behoorlijk wat tegenstand zorgen. Cars 3 ziet er misschien niet al te ingewikkeld uit en ook de doelgroep is voornamelijk de wat jongere gamer, maar vergis je niet. Uiterlijk kan bedriegen.

Technisch matig

Technisch is de game helaas flink ondermaats als je het vergelijkt met de huidige standaard binnen het racegenre. Grafisch is het niet al te indrukwekkend en de kracht van de PlayStation 4 wordt nauwelijks benut. Het kan veel mooier, maar de ontwikkelaar laat hier helaas een hoop steken vallen. Zo zijn verschillende textures op de diverse auto’s van een dermate lage kwaliteit, dat het haast zeer aan je ogen doet. Ook wil de framerate flink inzakken bij de overweldigende chaos in een Battle Race of Takedown. Dat is nog niet alles, want ook zul je slowdowns ervaren en dat maakt de ervaring er niet beter op. Echt zonde, want de gameplay is op zichzelf verder prima.

Het racen gaat erg plezierig in de diverse modi. Op twee wielen rijden, achterstevoren rijden en af en toe flink boosten zorgen ervoor dat je onsterfelijk bent en dat is domweg heel erg leuk. Wil je lekker rijden zonder al te veel verplichtingen, dan kan je je uitleven in het open gebied van Thomasville Playground, waar je eventueel ook aan uitdagingen mee kan doen. Qua plezier is er wel degelijk veel te beleven en bovenop alle evenementen die je in je eentje kunt spelen, kan je natuurlijk ook nog aan de slag in de multiplayer. Toch moeten we ook aangeven dat, hoewel de game rijk gevuld is, er ook het nodige mist.

Wat te denken van de Battle Arena modus uit Cars 2? Dit was één van de grootste pluspunten van het vorige deel, maar dat is compleet afwezig in Cars 3. Wel heb je natuurlijk Sponsored Teamplay, maar daarmee kan je enkel lokaal verschillende races tegen elkaar rijden. Hoe zit het dan met de online multiplayer? Nou, online mogelijkheden ontbreken volledig in de game en dat is anno 2017 toch wel een domper. Vrijwel elke racegame kan je online spelen en een game die zich hier perfect voor leent is Cars 3, maar op de één of andere raadselachtige manier heeft men besloten dat weg te laten. Vreemd.

Cars 3 is zonder twijfel een vermakelijke racegame. Het is wat de laatste Twisted Metal had moeten zijn, maar dan flink gecensureerd gezien de doelgroep met allemaal vrolijke kleurtjes en humor. Toch zijn we teleurgesteld in wat de game presteert op technisch vlak. Met vaak lelijke textures, lege en detailloze omgevingen is het niet wat je zou verwachten als je aan Pixar denkt, ook al hebben zij de game niet gemaakt. Ook is het jammer dat de game niet op zijn minst een gelockte framerate van 30 frames per seconde heeft (zelfs niet op een PS4 Pro). Verder missen we de Battle Arena modus uit Cars 2 en het gebrek aan online features is eeuwig zonde. Het concept van Cars 3 is prima voor een degelijke arcade racer, maar helaas is de uitvoering wat matig.

• Speelt goed en leuk
  • Humor
  • Genoeg te doen