Special: Final Fantasy XII: The Zodiac Age – Ah, 2007… wat was het leven toen nog makkelijk. Een beetje op school zitten, één van je grootste zorgen was wat voor toetje je die avond zou krijgen en je was nog lekker oppervlakkig. De ondergetekende althans. Hoewel ik toen als kind al veel Final Fantasy games had gespeeld op de eerste PlayStation en later ook op de tweede, is Final Fantasy XII (FF XII) destijds helemaal aan mij voorbij gegaan. Waarom? Nou, ik had immers al een goede computer en een, toenmalige next-gen console, de Xbox 360. “Ik ga toch geen 60 euro betalen voor een oude game?” hoor ik mezelf nu nog steeds zeggen. De jaren daarna heb ik er niet meer zo veel over nagedacht, maar naarmate ik ouder werd, hoorde ik van veel Final Fantasy fans toch hetzelfde: “Je hebt echt wat gemist, man”. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Hier is Final Fantasy XII: The Zodiac Age.
Final Final Fantasy
Final Fantasy XII: The Zodiac Age is een definitieve versie van de standaard uitgave. Voor het eerst krijgen wij hier in het westen te maken met het Zodiac Job System, dat zijn oorsprong kende in de International Edition, die oorspronkelijk alleen in Japan is uitgebracht in 2007. Dit is dus geheel nieuwe content die we hier nooit eerder hebben gehad, wat deze remaster toch een stuk waardevoller maakt. Ik zei inderdaad remaster, want het gaat hier wel slechts om een opgepoetste PlayStation 2 titel. En dat is niet erg, want ondanks de leeftijd van deze game, is hij erg goed meegegaan met zijn tijd dankzij het prachtige wereld design en dito karakters. Nu we dit verplichte nummertje achter de rug hebben, gaan we wat dieper op de nieuwe content in.
Het idee van het Zodiac Job System is vrij simpel. In tegenstelling tot de reguliere FF XII krijgt elk van de karakters in jouw party een aantal eigen, haast gepersonaliseerde, missies toegewezen. Naarmate je vordert in de wereld, merk je dat op den duur slechts één van jouw karakters nog in staat is om een summon uit te voeren, een beetje het idee alsof dit karakter daarin is gespecialiseerd. Dit brengt wat meer focus en uitdaging binnen het hele progressiesysteem en geeft je ook een diepere RPG-ervaring, iets dat vandaag de dag soms nog wel eens moeilijk is om te vinden. Het kan af en toe lastig zijn om hieraan te wennen, gezien veel RPG’s tegenwoordig behoorlijk gestroomlijnd zijn en jou als speler graag bij het handje vasthouden, maar je hier goed in verdiepen loont wel degelijk.
Om progressie te boeken, heb je zogenoemde License Points nodig. Per vijand die je verslaat krijg je slechts één van deze punten, met uitzondering van krachtigere vijanden, zoals bazen. Maar ook dan zit er nog een addertje onder het gras, want er zijn een aantal spells die als resultaat hebben dat de vijand die je zojuist hebt verslagen helemaal geen License Points oplevert. Pas daar dus mee op! Door het geringe aantal License Points die je krijgt, zal je dus ook flink moeten grinden wil je het maximale uit het Zodiac Job System halen. Indien je dus niet zo van grinden houdt, kan dit nogal een klus zijn.
Same old, same old
Op het gebied van het verhaal is er niks veranderd ten opzichte van de originele release. Voor mensen die FF XII nooit hebben gespeeld, of wellicht een kleine opfrisser nodig hebben, zullen we het even kort voorleggen. Vaan, de hoofdrolspeler in dit verhaal, infiltreert het paleis van Rabanastre. Eigenlijk puur om wat te stelen, maar hij komt hier iets veel interessanters tegen, namelijk een stuk ‘Magicite’. Twee piraten komen binnengerend genaamd Balthier en Fran, die op zoek zijn naar het stuk Magicite. Ze worden ontdekt door de bewaking en slaan met z’n drieën op de vlucht. Helaas worden ze niet veel later gepakt en hier maken we kennis met de leider van het verzet, Amalia. Ze weten zeker dat het stuk Magicite ergens voor dient en ontsnappen op hun beurt met z’n vieren weer uit de gevangenis om het mysterie te ontrafelen.
Op het gebied van gameplay durven wij te stellen dat dit één van de meest verfijnde Final Fantasy delen is. De wereld voelt groots aan, met vele wegen om te bewandelen en vele vijanden om te verslaan. De gevechten werken met actiepunten waarbij alles in real time gebeurt, maar je moet afwachten alvorens je weer een aanval kan doen tegen de vijanden. Dit systeem werkt gewoon erg goed en zorgt er ook voor dat je net wat meer moet nadenken dan bij de klassieke Final Fantasy’s, waarbij alles turn-based was. Door het vechten wordt jouw karakter natuurlijk ook weer wat sterker, dit is echter niet dusdanig te besturen zoals bij het Zodiac Job System wel het geval is. Daar kan je namelijk grotendeels zelf bepalen waarin jouw karakter een expert wordt.
Prachtig
Zoals we eerder al aangaven, is Final Fantasy XII: The Zodiac Age niet veel anders dan een HD remaster, echter ziet de game er nog steeds gewoon prima uit. Dat is iets wat we wel echt een prestatie kunnen noemen, gezien we het hier over een ruim tien jaar oude PlayStation 2 titel hebben. Mede door de grootschaligheid van de wereld en het algehele design hebben wij ons geen moment geërgerd aan de leeftijd van de game. Tel daarbij op dat alles natuurlijk gewoon soepel loopt en je kan zo verloren raken in de wereld van FF XII.
Noemenswaardig is de soundtrack, want deze is ronduit prachtig. Naast de al geweldig geörchestreerde nummers uit de standaard versie van FF XII, is er speciaal voor deze heruitgave wat nieuwe muziek toegevoegd. Hierdoor neemt de diversiteit in de muziek nog wat verder toe. Wanneer je door de wereld aan het navigeren bent, zal je niet vaak hetzelfde nummer horen in twee verschillende gebieden. Ook is deze versie voorzien van tweetalige audio, dus zowel Japanse als Engelse stemmen zijn aanwezig. De Japanse stemmen zaten niet in de originele PlayStation 2 versie die hier uitkwam, dus het is een welkome toevoeging voor iedereen die het graag met de originele stemmen speelt.
Conclusie
Ik heb inderdaad wat gemist. Final Fantasy XII is inderdaad één van de beste delen uit de gehele serie. Maar het is een goed teken wanneer we vandaag de dag een game uit 2007 spelen en ons totaal niet hoeven te storen aan dat gegeven. Final Fantasy XII: The Zodiac Age is absoluut een remaster waar wij onze stempel van goedkeuring op drukken. Naast de, voor ons nieuwe, toevoegingen met het Zodiac Job System, voor de hand liggende keuzes zoals Trophy ondersteuning en zelfs geheel nieuwe nummers gecomponeerd voor deze uitgave, durven we niet anders te stellen dan dat Square Enix hard z’n best heeft gedaan op deze heruitgave. Absoluut en zonder twijfel een titel om een keer te spelen.
“en een, toenmalige next-gen console, de Xbox 360”
Foutje, moet kunnen
Ben m nu aan het spelen voor de eerste keer.. Idd, ik heb wat gemist! Heerlijk spel. Ik vind de speed mode functie ook super want wow, wat is het spel groot! Muziek is idd prachtig, gambit system is handig, mooie graphics, loopt lekker soepel, spel is uitdagend en een mooi verhaal. Enige minpunt, de stem van Vaan. Zo en nu snel weer verder met grinden, grinden, grinden! xD
@JFG:
Die speed functie moet je niet misbruiken, zonde van t spel, ook al gebruik ik em ook wel vaak als ik van punt a naar b moet waar ik al 100 keer voorbij ben geweest. Raad je wel aan om x4 te gebruiken, want met x2 ben je te veel geneigd om die te blijven gebruiken
7-9-10-12 beste FF games. 13 en 15 waren verkracht(15 hadden ze nooit in verhaal moeten knippen en dan aanbieden als dlc) hoewel ik bij FF15 veel meer plezier had dan bij FF13 leek het toch of ik meer Devil May Cry aan het spelen was tot de muziek en de deuntje inslaan dan had je weer FF gevoel.
Mijn ervaring en mwning voordat mensen met koprol acties beginnen te komen
@Seb070NL: Daar heb je helemaal gelijk in. In het begin vond ik het zelfs jammer dat het erin zat.. Nu snap ik het wel haha.. Spel is echt groot! Nu gebruik ik ook alleen de speed mode om grote enden af te leggen wat ik al heb ontdekt. Of om te grinden op plekken waar ik al ben geweest. Steal mode aan en grinden maar! xD Maar als ik weer verder ga op ontdekkingsreis dan staat ie uit, anders is het idd zonde van het spel. Have fun man!
Waarom steeds de spatie tussen FF en XII? Stop daar eens mee! 😉
FFXII is absoluut een van de betere delen. Het eerste deel met een ABS welke ook gewoon goed werkt. Heb het origineel hier ook liggen, en onlangs de Zodiac Age steelbook erbij gehaald. Heerlijke game.
@Trellgoth: dat de game goed is, is waar. Maar het is echt niet de beste FF ooit. Van de FF games waarbij het niet turn based is, is dit wel de beste FF.
Zodra t mogelijk is Vaan de eerste die ik uit mn team zet, geweldig spel maar Vaan vergeet ik het liefst zo snel mogelijk.
Na een paar uurtjes te hebben doorgebracht met deze remaster kan ik nog niet zeggen dat ik overtuigd ben (helaas).
Het verhaal is tot zo ver aardig maar die levels / dungeons of hoe je ze hier ook noemt is niet doorheen te komen…Alles is zo ongeinspireerd en hoekig dat mijn enthousiasme omslaat naar verveling /irritatie…
Niet echt meer mijn ding, of we worden gewoon oud 🙂
@Kappie1977: Waar zeg ik dan dat het “de beste” is?
Volgens mij zeg ik toch duidelijk “een van de betere”.
@Trellgoth: bedoelde eigenlijk om iemand anders een reactie te sturen. Excuus
@Kappie1977: ik vind het wél de beste Final Fantasy. Dat is een mening, hoor. Geen feit.
@81.18.252..xxx:
Nehh, dat is 7, wel een feit 😛
J/k
@81.18.252..xxx: precies een mening kan niet fout zijn. Persoonlijk vond ik VI en V de beste, dan VII en dan X