Wolfenstein: The New Order en de stand-alone uitbreiding The Old Blood beschikten niet over een multiplayer. Wolfenstein II: The New Colossus zal eveneens geen multiplayer bevatten. Interessant, want de gameplay van Wolfenstein zou zich prima lenen voor een leuke multiplayer.

We vroegen op een recent evenement aan Arcade Berg, senior gamedesigner bij MachineGames, waarom de Wolfenstein games geen multiplayer hebben. Dit komt doordat zij hun aandacht primair op de singleplayer leggen, want dat zit in het DNA van de studio. Als ze voor een multiplayer kiezen, dan zal de aandacht verdeeld moeten worden en dat zou ten koste van de singleplayer ervaring kunnen gaan.

“No, we’re focussing on this singleplayer narrative experience. It’s what we do, it’s in our studio DNA. It’s what we’ve always done and we do it really well.

I mean, there’s a reason for that. We want to make the best game we can make. We want to focus. Because if you start doing this, the side things… It doesn’t matter how much money you throw at it. It will divide your attention. And we really want to give all our attention to this experience.”

Vanzelfsprekend stelden we deze vraag met het oog op de toekomst, maar uit zijn antwoord blijkt wel dat we voorlopig geen multiplayer hoeven te verwachten in de Wolfenstein games.