Review: Minecraft: Story Mode Season 2 – Episode 2: Giant Consequences –
We zijn alweer toe aan de tweede aflevering in het tweede seizoen van het knotsgekke Minecraft: Story Mode van Telltale Games. De eerste episode kreeg een mooi cijfer en wij zijn direct voor jullie aan de slag gegaan met Jesse en zijn metgezellen in het vervolgavontuur. Liggen we weer dubbel van het lachen om de personages? Zit hier meer actie in dan in de vorige episode? De titel belooft in ieder geval veel groots. Hieronder kunnen jullie lezen wat onze bevindingen zijn van deze aflevering.

Jesse is back

Echt een moment om lekker rustig aan te doen heb je dit keer niet. Gelijk na een korte terugblik op wat er in de vorige aflevering is gebeurd, spat de actie weer van je scherm af. Door middel van Quick time events moet jij je een weg banen door verschillende aanvallen van jouw nieuwe tegenstander: de reus Admin. Deze nieuwe bad-guy komt in meerdere vormen tegenover je te staan, maar daarover later meer. Eén ding staat als een door Minecraft stenen gebouwde paal boven water: Jesse is terug, en hoe! En met hem het hele team vol doldwaze personages.

Dit is zonder twijfel de tofste openingsscène van een Minecraft: Story Mode episode tot nog toe. Door de bijzondere krachten die Admin bezit, kan hij bijvoorbeeld de tijd voor- en achteruit draaien, wat neerkomt op een situatie vol zombies en ander gespuis wat in het donker het beste tot z’n recht komt. Aan jou de taak om deze plaag een halt toe te roepen met jouw zwaard en pijl en boog. Het begin kent ook een emotioneel tintje in de vorm van jouw trouwe metgezel uit het eerste seizoen: varkentje Rueben. Wat dit is, mogen jullie zelf ontdekken.

Een race tegen de klok

Jesse gaat met Vos, Jack (zonder de knotsgekke assistent Nurm), Petra, Lukas en Radar op pad in het gloednieuwe avontuur. Onderweg lopen ze het krengerige vrouwtje Stella tegen het lijf met haar lama Lluna. Deze twee personages komen uit de eerste aflevering van dit tweede seizoen. Tegen wil en dank sluiten zij zich bij jouw groep aan en zonder al te veel te spoilen, levert dit weer hachelijke situaties op. Ook zij heeft last van Admin die haar hele dorp in een grote sneeuw massa heeft veranderd.

Admin is door de actie en de gevechten met Jesse’s groep van gedaante veranderd. In plaats van een grote, logge, stenen reus is hij nu een agressieve sneeuwpop geworden. Eentje met zwartgallige humor en een uiterst arrogante houding. Als je hem zou moeten vergelijken met een bad-guy uit een film, dan komt Heath Ledger’s rol van The Joker uit The Dark Knight er het dichtst bij in de buurt. We hebben echt genoten van deze vorm van de slechterik. Later keert hij weer in een andere gedaante terug, maar ook dit laten we jullie zelf ontdekken.

Van Zero tot Hero

Jesse is en blijft de hoofdpersoon van de game, maar Radar treedt steeds meer naar de voorgrond. Deze nerd ontpopt zich gedurende deze tweede aflevering steeds meer van een werkelijke nietsnut tot een echte held. De mini-games die deze aflevering met zich meebrengt, zijn het beste te vergelijken met de Minecraft versie van The Hunger Games. Een heus pijl en boog spelletje met de perfecte timing is hier een voorbeeld van en zo zijn er meerdere leuke mini-games aanwezig in deze episode.

Deze mini-games en de gevechten zijn overigens een stuk pittiger dan voorheen en dat stemt ons zeer tevreden. Op sommige momenten komt het echter voor dat het camera standpunt echt tenenkrommend slecht te noemen valt, waardoor we onnodig het loodje legden. Dat is dus wat vervelend. Verder staat deze aflevering weer bol van de herkenbare elementen, zoals de Crafting Table, Minecarts, Zombies en de keuzes die je moet maken met bijgevolg invloed op het verloop van het verhaal. Dit allemaal in combinatie met een super toffe cliffhanger laat ons nu al uitkijken naar de derde episode. Ga zo door Telltale Games!

Jesse is terug, en hoe! In dit nieuwe avontuur gaat hij de strijd met Admin aan, die vooral als sneeuwpop een echte bad-guy is. De gevechten en mini-games zijn een stuk lastiger dan voorheen en dat maakt het geheel een stuk uitdagender, wat we alleen maar kunnen toejuichen. De camera gooit alleen bij sommige gevechten wel wat roet in het eten doordat je niets meer kunt zien en het niet zal overleven, een beetje slordig dus. Een super toffe openingsscène en een spannende cliffhanger zorgen er echter voor dat wij zeer benieuwd zijn naar de derde episode van dit seizoen. Het was een wilde achtbaanrit van rond de honderd minuten, maar we hebben ons er enorm mee vermaakt!

• Beste openingsscène tot nu toe
  • Admin als sneeuwpop
  • Radar van nerd tot held