Gespeeld: Sonic Forces – Sonic Forces zal het tweede deel zijn van de viering van het 25-jarige bestaan van Sonic the Hedgehog. Naast het ouderwetse 2D avontuur van het eerder verschenen Sonic Mania, doet Sonic Forces een nieuwe poging om jou een modern avontuur met de blauwe egel in de hoofdrol voor te schotelen. We zijn dan ook alvast met de game aan de slag gegaan om te kijken of de poging van SEGA ook met deze game gaat lukken, Sonic Mania was alvast zeer geslaagd te noemen.

Generations 2.0

In Sonic Forces is het mogelijk om met de klassieke Sonic van het Megadrive tijdperk te spelen, alsook de moderne Sonic van de latere delen. Een opzet die doet denken aan hoe het 20-jarige bestaan werd gevierd met de game Sonic Generations. Wat nieuw in dit deel is, is dat je je eigen karakter kan maken en je kan hierbij kiezen uit verschillende diersoorten, waaronder een konijn, een wolf en natuurlijk een egel. Voor onze gameplay sessie stond er alvast een konijn klaar en wat het personage ook wordt, deze zal standaard over een grappling hook beschikken. Dat is echter niet alles, want elk personage heeft ook zo zijn eigen vaardigheden, afhankelijk van het diersoort dat je kiest als basis. Zo had ons konijn als voordeel dat deze na geraakt te worden wat langer onkwetsbaar zou zijn.

To be this good takes AGES

Als eerste in de demo speelden we een 3D level met de moderne Sonic. Nog steeds is het de bedoeling om zo snel mogelijk door een level heen te rennen door gebruik te maken van je boost-functie en ondertussen moet je obstakels óf uitschakelen óf ontwijken. Het was helaas echter wel te merken dat SEGA nog steeds zoekende is om het spelen met Sonic in een 3D-level te perfectioneren. Ook nu was de supersnelheid waar Sonic zo om bekend staat moeilijk te bereiken door alle vijanden en obstakels. De besturing werkte verder ook soms niet al te goed mee en dat schiet natuurlijk niet op. Het is jammer dat SEGA juist voor het 25-jarige bestaan in de bestaande valkuilen trapt en er verder weinig nieuws aan toevoegt om Sonic Forces beter te maken dan zijn voorgangers.

Nu heeft SEGA nog even de tijd alvorens de game uitkomt, maar afgaande op de hands-on sessie valt te betwijfelen of ze de juiste balans nog gaan vinden. De 2D geïnspireerde levels daarentegen zijn dan weer wel erg sterk en maken ook veel goed. Het is te merken dat SEGA ervaring heeft met het platformen in dit soort spellen, want het ging hier namelijk uitermate soepel en vloeiend. We speelden in de demo een boss battle gebaseerd op een gevecht uit een eerdere Sonic game en de nostalgie spatte er vanaf. Klassieke Sonic speelt namelijk precies zoals je het van vroeger kent, al heeft hij net zoals in Sonic Mania de beschikking over een nieuwe move: de drop dash. Al rennend en springend versloegen we Dr. Eggman en het voelde heerlijk als vanouds.

Levels voor jouw avatar

Sonic Forces bevat verder nog een nieuwe modus genaamd Hero Stages. Dit soort levels draaien om jouw avatar die een level doorrent. We konden kiezen uit diverse wapens met twee verschillende mogelijkheden. En in ons geval hadden we de beschikking over een vlammenwerper die ook de mogelijkheid bood om extra hoog te springen. Het grappige aan het level in kwestie was dat het wapen alleen werkte met bepaalde gekleurde Wisps. De overige Wisps die in het level te vinden waren, deden niks voor onze vlammenwerper. Die zijn dan ongetwijfeld weer bedoeld voor andere wapens, waardoor deze levels enige replaywaarde met zich meebrengen. Het creëert immers de mogelijkheid om nieuwe routes in een level te ontdekken.

Sonic Tag-Team…rennen?

Ook bevatte de gamescom demo nog een exclusief deel dat voor het eerst getoond werd en ook speelbaar was, de zogeheten Tag-Team modus. In dit geval renden Sonic en ons personage samen door een 3D level. Afwisselend bestuur je de karakters, maar je kan jammer genoeg niet zelf bepalen wanneer dat gebeurt, want het wisselen gaat automatisch. Doordat Sonic samenwerkt met een ander karakter, worden de speciale mogelijkheden per personage uitgewisseld.

Zo kan Sonic ineens een grappling hook gebruiken en jouw personage heeft de beschikking over de boost van Sonic. Het heeft wat dat betreft wel wat weg van de opzet van Sonic Heroes. Door een combinatie van twee verschillende karakters speelde het Tag-Team level iets fijner dan de levels waar Sonic alleen in rond rent. Simpelweg vanwege het feit dat de balans in dit level een stuk beter aanvoelde wat de gameplay ten goede komt.

Voorlopige conclusie

Op de gamescom hebben we werkelijk elk aspect van Sonic Forces uit kunnen proberen, waarbij het één ons wat beter beviel dan het andere. De 3D levels met Sonic the Hedgehog spelen net niet goed genoeg om de snelheid van Sonic te benadrukken. Wellicht maakt SEGA het 3D gedeelte te complex door middel van (te) veel obstakels en vijanden. De 2D levels daarentegen spelen wel heerlijk weg en maken veel goed. De mogelijkheid om een eigen personage te maken is leuk bedacht en de levels die speciaal voor jouw personage gemaakt zijn, lijken goed in elkaar te zitten. Het nieuwe Tag-Team principe speelt ook goed weg door het wisselen van karakters en de balans hierin. Sonic Forces zal eind dit jaar verschijnen en wellicht dat SEGA hier en daar nog wat verbeteringen doorvoert, zodat ook Sonic Forces een topper wordt.