In actie gezien: Call of Cthulhu – Call of Cthulhu is gebaseerd op de boekenreeks van H.P. Lovecraft. In deze boeken draait het om een vreemd mysterie en dat dient ter inspiratie voor een game, zoals we er al meerdere hebben gezien. Ontwikkelaar Cyanide Studios is aan de slag gegaan om van deze boekenreeks een first-person psychologische horrorgame te maken voor de PS4, maar gaat het ook wat worden? Tijdens de gamescom hebben we deze game zien schitteren tijdens een presentatie en we vertellen je er hieronder graag meer over.

Alles doet ertoe

In Call of Cthulhu ben je een privé-detective genaamd Edward Pierce, die overkomt uit Boston om de mysterieuze dood van Sarah Hawkins en haar familie te onderzoeken. Hiervoor moet je naar een eiland, maar zodra je op dit eiland aankomt, merk je dat er vreemde dingen gebeuren. Tijdens de presentatie zagen we Edward daadwerkelijk op het eiland aankomen en direct werd hij geconfronteerd met een menigte die om een dode, aangespoelde walvis stond.

Edward liep er naartoe om het dier te onderzoeken en via zijn speciale “forensic” skill zagen we dat de walvis was gestorven aan een onbekend iets. Deze skill van Edward was echter te laag in ontwikkeling om er precies achter te komen wat. Jammer! Nadien vertelde de ontwikkelaar dat Edward meerdere skills zal hebben in de game die hij kan aanwenden tijdens zijn onderzoek. Zo is het mogelijk om zijn Forensic eigenschap helemaal uit te bouwen, maar ook is het mogelijk om hem bijvoorbeeld een expert over het duistere te maken door middel van de ‘Occult’ skill.

Mysterie…

Gedurende de presentatie kwam Edward er, via de kapitein van de boot waarmee hij was aangekomen, achter dat er wellicht wat te vinden zou zijn in een pakhuis. Ook kreeg hij de tip om het te proberen in een bar, waar logischerwijs veel mensen zitten die hem misschien op weg zouden kunnen helpen. Zo gezegd, zo gedaan en zodoende ging Edward op weg naar de grauwe bar. Eenmaal binnen gunde niemand hem een blik waardig. Edward probeerde nog met de barman een gesprek te starten, maar ook dit leidde tot niets.

Wat bleek? Als je kleine zijmissies voor diverse mensen doet, zijn deze wat behulpzamer. Wat ook helpt in Call of Cthulhu is je omgeving rustig doornemen. Een voorbeeld is dat Edward een artikel las over dat er al een lange tijd geen vis meer gevangen was. Dit kan dan weer een aanleiding zijn tot een gesprek of een actie. In het geval van de demo ging Edward zijn eigen weg en op pad naar het pakhuis, maar ook dat ging niet zonder slag of stoot, want de weg was namelijk versperd.

Alternatieve enge route

Een versperde weg is natuurlijk niet handig, maar Edward ontdekte een tunnel die leidde naar het pakhuis. Daar eenmaal aangekomen, bleek dat deze bijna volledig was volgelopen met water. Wadend door het water werd Edward plots naar beneden getrokken door iets wat leek op een octopus. Een heftig schrikmoment natuurlijk, maar achteraf bleek het slechts zeewier te zijn. Eenmaal de geheime tunnel uit en het pakhuis ingeslopen, bleek dat daar iemand recentelijk nog woonde.

Niets bijzonders zou je denken, think again. Er was een occult altaar te zien en overal daar omheen lagen rottende visresten. Rottende vis? Er was toch al een tijdje niks meer gevangen?  Tijdens de presentatie werd duidelijk dat het mysterie in Call of Cthulhu alleen maar vreemder en vreemder zal worden naarmate je verder in het avontuur komt. De mentale gesteldheid van Edward zal niet alleen in onderzoeken een rol spelen, ook zal dit zwaar op de proef gesteld worden en dat is natuurlijk in lijn met de verhalen van H.P. Lovecraft.

Sfeervol

Call of Cthulhu zag er vooral sfeervol uit tijdens de presentatie. Al vanaf het eerste moment waarop Edward aankwam op het eiland was merkbaar dat er veel aandacht is gegaan naar een juiste weergave van de sfeer die overal heerst. Voor de mensen die Dishonored gespeeld hebben: de sfeer en ‘feel’ valt hier goed mee te vergelijken, maar dan met een occult karakter uiteraard. Verder is het net zoals in Dishonored mogelijk om conflicten te vermijden of op een andere manier op te lossen dan alleen met de vuisten.

Jammer genoeg zag Call of Cthulhu er grafisch (nog) niet zo sterk uit. Wel dient erbij vermeld te worden dat de presentatie die we gezien hebben, gebaseerd was op een versie van de game die zich nog in een vroege ontwikkelfase bevond. Sterker nog, de game was nog niet eens in een pre-alpha fase en dus kan er nog veel veranderen en vooral geoptimaliseerd worden. Desalniettemin werd vrij snel duidelijk wat voor game het gaat worden.

Voorlopige conclusie

Call of Cthulhu zal een game worden waar het draait om onderzoeken en oplossen. Het mysterie van Sarah Hawkings werd tijden de presentatie alleen maar complexer in plaats van duidelijker. Door middel van verschillende vaardigheden die Edward Pierce gedurende het avontuur kan uitbouwen, zal het oplossen van de moord voor iedereen anders zijn. Ook zal Call of Cthulhu eng zijn, zo werd ons verzekerd, dus de horrorfans kunnen hun borst nat maken. Er is nog veel werk aan de winkel, maar vooralsnog is Call of Cthulhu er eentje om in de gaten te houden.