Gespeeld: Genesis: Alpha One – De mensheid is ontzettend goed in grondstoffen opslurpen en vroeg of laat raakt de aardse voorraad een keertje op. In de game Genesis Alpha One is dat al het geval en dus is het noodzakelijk om het heelal in te trekken en een nieuwe wereld te vinden die mensen kunnen koloniseren. Een bekend concept dat vaak dienst doet als basis van games gesitueerd in de ruimte en dat is in deze titel niet anders. Het is zelfs een cliché te noemen, maar de ontwikkelaar geeft hier qua gameplay wel weer een leuke draai aan.

Bouw je eigen schip

Genesis Alpha One werd door de ontwikkelaar op de gamescom omschreven als een first-person shooter en een ship builder, met daarbij roguelike elementen. In die zin is deze game afwijkend doordat men verschillende genres met elkaar combineert en dat levert best wel interessante gameplay op. Eén van de belangrijkste zaken is het bouwen van een schip. Keer op keer als je aan een nieuw avontuur begint, krijg je een basisschip voorgeschoteld dat je verder kan uitbouwen met allerlei onderdelen.

Deze onderdelen zijn zeer uiteenlopend: zo kan je een hangar bouwen waar je kleinere ruimteschepen uit kan laten vertrekken en landen. Ook kan je opslagruimtes bouwen of een schildgenerator, een onderzoekscentrum en ga zo maar door. Je bent op zich vrij om te bouwen wat je wilt, binnen de beschikbaarheid van diverse modules, en je hebt ook geen beperking in de omvang en vormgeving van je schip. Dat betekent dus dat je een allesbehalve aerodynamisch schip kan bouwen, maar dat maakt in het geval van een ruimteschip natuurlijk niet uit.

Bouw je liever een enorm breed of lang schip, leef je uit. Het is helemaal aan jou om de bouw geheel naar eigen inzicht plaats te laten vinden. Daarbij kan je de diverse nieuwe modules die je plaatst van een eigen kleur voorzien, mocht je dat belangrijk vinden. Het uitbouwen van je schip gaat op zich best wel gemakkelijk, via een overzichtelijk menu, en het enige wat je nodig hebt om dat te realiseren, zijn grondstoffen. Die kan je overal vandaan halen en hoe meer je bezit, hoe uitgebreider je schip kan worden.

Beleef jouw eigen avontuur

Het bouwen van je eigen schip is één van de basiszaken van Genesis Alpha One, maar daar blijft het niet bij. Je zult namelijk wel moeten zorgen dat de nieuw gebouwde modules ook voorzien worden van een crew en daar heb je een handig tooltje voor. Het is namelijk mogelijk om mensen te klonen en die kan je dan toewijzen aan een bepaald onderdeel. Ook hier heb je echter grondstoffen voor nodig, dus het is zaak om slim alles te managen. Tot zover klinkt het allemaal eigenlijk gewoon als een city builder in space, maar er zitten meer kanten aan dit verhaal.

Als jij een hangar gebouwd hebt, kan je een ruimteschip op pad sturen naar de dichtstbijzijnde planeet om grondstoffen te winnen. Het gevaar is echter dat deze schepen buitenaardse levensvormen mee terug kunnen brengen, die als ongewenste verstekeling meevliegen. Die hebben dan een vrije doorgang naar jouw schip en dat is waar het first-person shooter element om de hoek komt kijken. Want je gehele schip is beschikbaar om doorheen te wandelen; ook nieuw aangelegde modules kan je direct betreden.

Nu zullen aliens zich in eerste instantie vooral in de hangar ophouden en het is dan zaak om ze zo snel mogelijk kapot te schieten. Dat is bij aliens die een mensachtige vorm hebben vrij gemakkelijk, maar ook zul je kleinere wezens, zoals spinnen, treffen en die duiken gelijk in de smalle gangen van je ruimteschip, waardoor ze moeilijker te pakken zijn. Een bijkomende gevaar is dat deze aliens ook schade aan je ruimteschip kunnen aanbrengen en in het ergste geval slopen ze zelfs een bepaalde module, waardoor je die op nieuw moet bouwen. Stel dat ze net de hangar slopen en je hebt niet genoeg resources om deze opnieuw te bouwen, dan heb je een serieus probleem.

In de demo die we speelden, kwamen aliens als verstekelingen mee, maar de ontwikkelaar vertelde ons dat het ook mogelijk is dat je willekeurig wordt aangevallen door vijanden die aan boord van jouw schip spawnen via teleportatie. In die zin ben je dus nooit helemaal veilig en adequaat reageren is dus erg belangrijk. De combat beperkt zich vooralsnog enkel tot dergelijke momenten, want dan is het zaak om alle buitenaardse levensvormen zo snel mogelijk uit te schakelen. Je zult niet te maken krijgen met aanvallen van vijandelijke schepen, dus de combat is puur first person. Of dat uiteindelijk wat uitgebreider wordt, is even afwachten, want men wilde nog niet kwijt of je straks ook daadwerkelijk planeten kan bezoeken.

Desalniettemin bouw je keer op keer je eigen avontuur. Je bent een eigen ruimteschip aan het uitbouwen, zoekt naar grondstoffen en vecht tegen buitenaards gespuis. In de tussentijd dien je de boel te managen en daarmee is Genesis Alpha One best wel uitgebreid. Het biedt gevarieerde gameplay, want hoe groter je schip, hoe meer je te doen hebt. Daarbij komt nog dat de totale wereld werkelijk gigantisch groot is, waardoor je lang bezig bent om alles te ontdekken. Alsof dat nog niet genoeg is, wordt de wereld keer op keer opnieuw gegenereerd, dus bij elke nieuwe playthrough zul je een andere ervaring hebben.

Old-school

De game heeft qua gameplay zo te zien best wat diepgang, doordat er veel zaken zijn waar je rekening mee moet houden. Ook vertelde men nog dat je additionele opdrachten gepresenteerd krijgt die je de mogelijkheid geven om nieuwe technologie te ontdekken en dat geeft je weer meer nieuwe mogelijkheden met betrekking tot het uitbouwen van je schip. Je kan je daarop richten, maar je kan ook eeuwig in de ruimte blijven hangen en de boel gewoon managen in de opzet die je bevalt. Het is geheel aan jou en dat lijkt best wel leuk te zijn.

Gevarieerd en ergens een beetje apart, maar dat kunnen we wel waarderen. Visueel valt de game op eenzelfde manier te omschrijven. De menu’s die je aanwendt om de boel te managen zien er uit als een klassieke game van vroeger, terwijl het in-game wat moderner oogt. De visuele stijl is niet per se mooi, maar wel bijzonder. De reden daartoe is dat de ontwikkelaars grote fans zijn van sci-fi films, zoals de oude Alien films en klassieke comics over aliens, en dat willen ze uitstralen met deze game. Het past er zeker bij, maar of iedereen dat zal waarderen, is een beetje de vraag.

Voorlopige conclusie

Genesis Alpha One is een aparte game, doordat het totaal uiteenlopende genres met elkaar combineert. Maar dat soort originaliteit, mits het werkt, kunnen we altijd wel waarderen. De actie gaat best vlot, maar lijkt minder belangrijk te zijn dan het managen en uitbouwen van je schip. Daar moet je natuurlijk van houden, omdat je daardoor veelal in menu’s zit om succes te boeken. De ontwikkelaar suggereerde met z’n uitleg en antwoorden op onze vragen echter dat we slechts een fractie van de game hebben gezien. Nu al was de game uitgebreid in de demo en als onze interpretatie correct is, dan kan Genesis Alpha One zomaar eens een zeer uitgebreide en vooral enorm lang speelbare game worden.