Review: Surf World Series – De meeste sporten zijn goed vertegenwoordigd op de diverse spelcomputers en handhelds, maar voor een surfgame moet je toch erg goed zoeken. Er zijn links en rechts wel wat spellen uitgegeven voor de diverse consoles die in de loop der jaren zijn uitgekomen, maar echte series zijn het nooit geworden. Surffans met een PlayStation 4 hebben al jaren zonder moeten doen, maar kunnen nu eindelijk ook aan de slag met hun favoriete sport op hun console dankzij Surf World Series. Surf’s up, dude!

Wereld series

Zoals de titel van het spel al doet vermoeden, moet je in Surf World Series een aantal toernooien afwerken om uiteindelijk de grote kampioen te worden. Dit doe je door binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk krachtige golven te pakken, zodat je zoveel mogelijk trucjes kan laten zien. Hiermee scoor je weer punten die meetellen voor de competitie. Om hoog te kunnen eindigen, is het ook zaak om op je plank te blijven staan. Time je een trucje niet goed, dan slokt de golf je op en moet je weer opnieuw beginnen. Hierdoor verlies je kostbare tijd die je niet kunt gebruiken om punten te scoren.

Een koud kunstje

Het bewegen van je surfer en het maken van diverse spectaculaire bewegingen is op zich vrij simpel. Er is een tutorial die je uitlegt hoe alles in elkaar steek en als je deze hebt afgewerkt, weet je precies wat de bedoeling is. Het besturen van je surfplank spreekt voor zich en je hebt een schouderknop om je meer wendbaar te maken. De kunstjes vragen iets meer input. Zo kun je bovenop de golf ‘drijven’ en ook in de golf zelf surfen. Hier staat balans centraal en moet je door middel van de analoge stick ervoor zorgen dat je dit succesvol afrondt.

Het is ook mogelijk om boven de golven te springen en daar een spectaculaire beweging te maken. Dit doe je door eerst een knoppencombinatie in te drukken en dan naar de top van de golf te bewegen met je surfer. Doe je dit goed, dan zie je in slowmotion de gemaakte beweging en is het zaak om goed neer te komen. Je kunt ook gaan combineren, maar dan moet je wel binnen vier seconden een ander trucje doen. Dit zorgt voor meer punten, maar verhoogt ook het risico op vallen. Dit komt doordat je eerst wat knoppen in moet drukken voordat je weer een trucje kan doen. Hierdoor kan je net even afgeleid zijn en dan kan je surfer in het water vallen.

Het proberen behalen van een zo hoog mogelijke score is erg leuk. Alles is goed uitgewerkt en werkt zoals het moet. Het is niets wereldschokkends, maar er is niets mis met de gameplay zelf. Alleen heeft Surf World Series één groot probleem en dat is variatie, of beter gezegd: het gebrek hieraan. Er is maar één singleplayermodus en hoewel deze genoeg wedstrijden met zich meeneemt, wordt het op den duur toch repetitief. Dit komt doordat je vrijwel steeds hetzelfde doet: trucjes maken en daardoor punten scoren. Er zijn wel wat kleine variaties aanwezig, maar in principe komt het allemaal op hetzelfde neer: een beetje surfen en een beetje springen, dat is het. Ja, het doet het echte surfen goed na, maar als game wordt het op een gegeven moment vervelend om steeds hetzelfde te moeten doen.

Lekker gevarieerd…

Ook buiten de gameplay om is Surf World Series wat eentonig, maar dat komt wederom niet door de luiheid van de ontwikkelaar. Je kan namelijk op vijf verschillende bestemmingen surfen, waaronder Waimea Bay op Hawaï en Supertubos in Portugal. Dat is allemaal leuk en aardig, maar daar heb je totaal niets aan als je aan het surfen bent. Het enige wat je dan ziet, is de zee. Je kijkt dus vrijwel constant tegen hetzelfde aan. Er hadden dus honderden locaties in de game kunnen zitten, maar dit had helemaal niets uitgemaakt. Het is natuurlijk realistisch, maar verder valt er weinig over te zeggen. Aangezien de gameplay al snel repetitief wordt, helpt dit het spel natuurlijk ook niet echt.

Redder in nood

Gelukkig heeft Surf World Series ook nog een online modus. Ook hier geldt in principe hetzelfde als in de singleplayer, maar doordat je nu tegen andere gamers strijdt, verhoogt dit je competitieve drang. De game is eigenlijk ideaal om zo nu en dan even een paar potjes online te spelen en dat geldt ook voor de singleplayer. Dan kan je ook weer items vrijspelen om je surfer en plank te customizen. Er zijn namelijk best wel veel customizemogelijkheden aanwezig in de game. Zo kan je dus geheel in je eigen stijl de golven veroveren. Ze zijn wel allemaal van cosmetische aard, dus je zal er niet beter door gaan surfen en uiteindelijk wordt de game daar niet direct meer gevarieerd van.

Surf World Series zit op zich goed in elkaar: de gameplay is solide, er zijn verschillende locaties en je kunt je eigen surfer en plank customizen. Alleen is er verder maar weinig wat je met de sport kan doen. De besturing en het uitoefenen van de diverse trucjes werkt zoals het zou moeten en is ook leuk om te doen. Maar als je steeds hetzelfde aan het doen bent, wordt dit op den duur toch wel vervelend. De online modus komt wat beter uit de verf, maar ook hier geldt dat er te weinig echte variatie is. Surf World Series is dus trouw aan de sport, maar dat maakt het nog geen hoog scorende game.

• Gameplay is in principe goed
  • Online modus brengt wat variatie
  • Veel mogelijkheden om je surfer en diens plank te customizen