Mafia 2 is ongetwijfeld één van de meest gewilde titels van dit jaar. Mafia 2 geeft je een kijkje in het leven van een Italian-American mafioso genaamd Vito Scaletta. Je begint onderaan de ladder en wordt door je vriend Joe geïntroduceerd in het leven van een wise-guy. Tevens is de game volledig open-wereld (tot op zekere hoogte) en te vergelijken met titels zoals Grand Theft Auto, maar weet Mafia 2 een levende stad te brengen? En is er een goede ‘mafia-vibe’ en belangrijker nog; is het nu echt zo’n goede game als dat iedereen dacht? Dat lees je in deze review.

Vito Scaletta

De hoofdpersonage in deze game is de oorlogsheld Vito Scaletta. Een klein WTF-momentje zul je krijgen wanneer je de game voor de eerste keer speelt. Je begint namelijk in het leger als soldaat waarbij je midden in operatie Huskey valt, de bekende invasie van Sicilië, Italië. Dit was verrassend, maar naar ons idee een zeer goede keuze. Je zult namelijk, ook verder in de game, merken dat je echt het leven van Vito Scaletta tot in de puntjes aan het beleven bent. Deze geharde Italiaanse bastard, die ook vaak prettyboy genoemd wordt, komt namelijk op een zekere moment in de game ook in de gevangenis. Dit was ook weer zo’n verassing die we niet zagen aankomen. En de manier waarop dit gedaan is, is echt geweldig. Het is gewoon een filmische ervaring om zo diep in een hoofdpersonage te duiken en alles voelt zo natuurgetrouw aan en je voelt je ook echt daadwerkelijk Vito als je de game aan het spelen bent. En als er iets belangrijk is in een game als deze, is dat je een uitstekende hoofdpersonage heeft en dat heeft Mafia 2 zeker voor elkaar gekregen.

Grafisch geweld

Op grafisch gebied valt Mafia 2 lichtelijk tegen. De screen-tearing is ontzettend erg in deze game en zelfs op vele momenten ook uitermate irritant. Er zitten zo ontzettend veel tear points in het beeld dat je er af en toe gek van wordt. Dit verpest toch op zekere momenten even de ervaring en had veel minder gekund. De graphics zelf zijn redelijk, verwacht geen grafisch hoogstandje, maar de game ziet er iets beter uit als Grand Theft Auto IV en scoort op puntjes als lichteffecten redelijk hoog maar de anti-aliasing laat vaak ter wensen over.

Wat wel goed is gedaan is, moet het level van detail zijn, textures zijn enorm gedetailleerd en de gebouwen hebben allemaal ook lichteffecten en schaduwen. De game ziet er op de PlayStation 3 mooier uit als op de Xbox 360, de PC-versie daarentegen is werkelijk waar prachtig. We hebben de game op alledrie de platformen gespeeld en ik persoonlijk zelf ben een console gamer, dus prefereer ik de PS3-versie. Deze loopt net wat lekkerder en ziet er net een stukje beter uit als op de Xbox 360. Tevens is er voor de PlayStation 3 exclusieve downloadable content namelijk ‘The Betreyal of Jimmy’ je kunt dus wel stellen dat de PS3 het platform is voor Mafia 2 als het om consoles gaat. Qua grafische foutjes hebben we niet heel erg veel gezien, wel heb je dingen zoals mensen die een gebouw inlopen e.d., maar dat hou je toch altijd met een open-wereld game.

[nggallery id=398]

Geluid

Qua sound doet Mafia 2 het echt heel erg goed. Niet alleen zijn de surround effecten om van te smullen, maar ook de manier waarop de oude wapens klinken, rijvoertuigen, mensen die op straat dingen roepen, prachtig gewoon. Ook de schoten die je om de oren vliegen en hoort inslaan op muren klinken zeer goed. Ook past de muziek helemaal in de stijl van Mafia 2 en de Blues en Jazz van de jaren 50 hoor je vanuit de autoradio. Wat wel jammer is, is dat wanneer je je auto uitstapt en de motor nog draait, het geluid van de radio abrupt afgekapt wordt. En dat je het dus niet meer vanuit het raampje van je auto hoort als je er bij langs loopt.

Checkpoints

Een ontzettend ergerlijk punt aan Mafia 2, zijn de checkpoints. Soms zit je zo ver in een missie en heb je zoveel vijanden om het leven gebracht en wordt je net door zo’n lamlul achter in je rug geschoten dat, helaas pindakaas, je dood bent. Op zich niet heel erg, kan gebeuren, iedere gamer wordt weleens afgeleid en doodgeschoten. Maar dat je dan echt soms zo’n stuk ver terug weer opnieuw moet beginnen, is werkelijk waar belachelijk. Soms zit je tot dusver terug en krijg je het fail en try idee, dat je de game gewoon liever afsluit en het een andere keer weer probeert. Dit hebben ze tijdens de ontwikkeling niet al te slim aangepakt.

Enorme teleurstelling bij uitspelen

Wanneer je Mafia 2 hebt uitgespeeld is er niet alleen een trage gebeurtenis die plaats gaat vinden, maar ook nog iets anders. Wanneer je Mafia 2 namelijk aan het spelen bent en je de geweldige stad aan het verkennen bent, denk je maar aan één ding en dat is alle missies doorspelen en straks als een mafioso door die stad lopen. Met veel geld, een mooie villa, een fiks aantal prachtige bolides in je garage die stuk voor stuk supercharged zijn, maar het tegenovergestelde is waar. Vergeet dat als een mafioso rondlopen maar, free roaming is er namelijk niet meer echt bij na het uitspelen van de game. Nu zal dit je waarschijnlijk ontzettend raar in de oren klinken, maar het is echt waar. Wanneer je de laatste missie hebt voltooid krijg je een laatste cut-scene te zien en vervolgens als dit afgelopen is, rollen de credits over je scherm. Op dat moment denk je, oké leuk, en hoe nu verder? En terwijl je de credits ziet rollen en aan een einde ziet komen wordt je verblijd met het prachtige main-menu met de game.

En wanneer je nu weer probeert om de stad in te komen en klikt op ‘Continue Story’ kom je weer midden in de eindmissie terecht bij het laatste checkpoint. Deze teleurstelling was zo enorm groot, dat het uitspelen van de game een ontzettend rare nasmaak gaf. Het is zo ontzettend zonde dat je niet normaal de stad kan verkennen erna en geld kunt verdienen met sidejobs, auto’s stelen en gewoon vrij kunt rondlopen. Het is gewoon echt zonde, van zo’n prachtige levende stad. Het enige wat je nu namelijk kunt doen is een chapter kiezen waarin je wellicht nog een beetje geld had, deze opnieuw spelen en dan een beetje de kans krijgen om vrij rond te rijden. Belachelijk gewoon en een zeer grote teleurstelling.

Daar zit je dan, Mafia 2 uitgespeeld en niet gewoon vrij rond kunnen ouwehoeren in het prachtige Empire Bay. Er worden zelfs voor de PC-versie al mods gemaakt die dit mogelijk maken. Dit is toch niet zoals het hoort? Mafia 2 is simpelweg in die zin gewoon niet af. Het einde geeft dan ook een nare nasmaak van deze toch wel prachtige titel met een ijzersterk verhaal, prachtige cutscenes, leuke shoot-outs en hem dan zo eindigen. Je bent ongeveer 10 tot 12 uur kwijt om de gehele story-mode uit te spelen wat behoorlijk redelijk is. Tevens is de screen-tearing ook nog eens behoorlijk irritant en is het zonde dat de game zo in de schappen is komen te liggen, Mafia 2 had namelijk echt de potentie om game van het jaar te worden.

• Prachtige cut-scenes
  • Mafia leven goed weergegeven
  • Ijzersterk verhaal