Review: Pro Evolution Soccer 2018 – Nu we de zomer langzaam achter ons aan het laten zijn, kunnen we ons opmaken voor het nakende najaar. Een periode waarin altijd veel games verschijnen, zoals ook Pro Evolution Soccer en de nieuwe FIFA. Net als de voorgaande jaren bijt Konami ook nu weer het spits af door als eerste hun nieuwste telg uit te brengen. Dankzij een aantal verbeteringen wist Konami met Pro Evolution Soccer 2017 vorig jaar te imponeren. Of het de ontwikkelaar dit jaar echter weer lukt om met Pro Evolution Soccer 2018 indruk te maken, lees je in deze review.

Realistischer spel en visueel een stap hogerop

Gelijk bij het spelen van de eerste wedstrijden is onmiddellijk voelbaar dat Konami de speelsnelheid weer iets heeft teruggeschroefd ten opzichte van vorig jaar. Met dit deel wordt duidelijk een volgende stap gezet naar een nóg meer realistische spelervaring. Wie echter bang is dat het alom geprezen ’tiki-taka voetbal’ niet meer gespeeld kan worden, hoeft niet te vrezen. Daar is de verandering in de spelsnelheid gelukkig te subtiel voor. Nog steeds kan je met enkele snelle passes een vloeiende aanval opzetten en voor het doel van de tegenstander verschijnen.

Wat daarnaast indruk maakt, zijn de verbeterde animaties van alle spelers die verder zijn geperfectioneerd. Hierdoor zal elke speler nog meer natuurgetrouw reageren op alle ontwikkelingen op het veld. Balaannames, aanrakingen met andere spelers… het ziet er allemaal beter uit. Dankzij een verbeterde techniek zien spelers er tevens nóg realistischer uit. Veel spelers zijn daardoor nóg beter te herkennen als hun evenknie uit het echte leven. Plus dat je per speler ook de gezichtsuitdrukking ziet veranderen  naargelang de situatie. Blijdschap bij een doelpunt, frustratie bij een gemiste kans of bij een opstootje… het is duidelijk van de gezichten af te lezen.

Gameplay tot in de puntjes verfijnd

Een ander belangrijk onderdeel is de gameplay; dit is altijd een doorslaggevende factor. De afgelopen jaren wist Konami dit onderdeel elke keer weer zo te verfijnen dat het beter aanvoelde, dat geldt deze keer ook weer. Speel meerdere wedstrijden achter elkaar en je zult na verloop van tijd merken dat de vlotte en fijne manier van spelen nog steeds gewaarborgd is. Zonder er omheen te draaien, kunnen we dan ook stellen dat Pro Evolution Soccer 2018 een zeer goed aanvoelende footie is geworden.

Dat laatste zit hem ook in de spelers die naast verbeterde animaties tevens intelligenter handelen. Daardoor anticiperen ze nog beter op elke spelsituatie. Je hebt hierbij zelf voelbaar de volledige controle over je speler, waardoor de besturing nauwkeurig aanvoelt. Dit komt onder andere het dribbelen ten goede. Elke speler zal zijn lichaam zodanig proberen te positioneren dat hij met de bal aan de voet het spel vlot voort kan zetten. Betere spelers zoals een Messi, Neymar of een Ronaldo zijn hier meer bedreven in dan veel andere spelers.

Elkaar helpen en het teambelang

Beter anticiperen op elke spelsituatie betekent ook dat spelers elkaar dekking zullen geven indien nodig. Verdedigers uit hetzelfde team zullen actief de gaten proberen te vullen wanneer hun collega hier een steek laat vallen. Of je nu echter verdediger of aanvaller bent, spelers zullen er alles aan doen om eerder bij de bal te komen. Bijkomende factor hierin is het weer. Wanneer het regent wordt het bijvoorbeeld nog lastiger om de bal te controleren of om een sliding correct in te zetten. Slidings zie je dan vaak mislukken, wat weer een overtreding tot gevolg heeft. Spelers zullen dankzij een nieuwe techniek (contextueel afschermen) ook de bal actief proberen te verdedigen.

Fysiek sterkere gasten als een Girard Piqué of een Gary Cahill zijn hierin in het voordeel. Als behendige speler kan je alsnog een duel om de bal winnen, mits je de juiste timing hebt. Dit komt onder andere bij kopduels meer naar voren. Lengte is hier niet altijd alles bepalend. Zelfs als je tussen meerdere verdedigers staat, kan je als kleinere speler gewoon nog scoren door beter te springen. Zo ook bij lage voorzetten. Letten verdedigers even niet op, dan doet een echte goaltjesdief daar zijn voordeel mee. Dat neemt niet weg dat verdedigers er zeker binnen het zestienmeter gebied alles aan doen om de bal te blokken. Zelfs al moeten ze hun hele lijf ervoor gooien.

De nieuwe physics van de bal en de uitblinkende keepers

Dat laatste is een mooie brug naar de bal zelf. Die heeft nieuwe physics meegekregen waardoor hij nu nog losser aanvoelt. Als speler heb je nu zelfs de vrijheid om enigszins de baan van de bal te bepalen. Bijvoorbeeld bij corners en bij vrije trappen kan je met een druk op R2 en met je rechter pookje de bal nauwkeuriger sturen wanneer deze door de lucht vliegt. Het primaire uitgangspunt is hier om het spel nog realistischer en vooral meer divers over te laten komen. Niet alleen de bal heeft echter meer animaties gekregen, ook de keepers kunnen meer bewegingen maken. Je ziet ze nu vaker stijlvol naar de hoek vliegen om vervolgens een bal klemvast te pakken.

Tevens zie je ze vaak snel reageren door met hun voet alsnog de bal te stoppen wanneer zij zelf op het verkeerde been staan. Het zijn niet langer de zoutzakken, zoals ze dat in het verleden vaak wel waren. Ze kunnen nu de meest fantastische reflexen maken, zowel bij een schot van dichtbij als van afstand. Maar de keepers willen nog wel eens een inschattingsfout maken waardoor ze de bal half wegstompen. Daarnaast wil het ook nog wel eens voorkomen dat de bal via hun lichaam het doel in caramboleert. Dit is echter niet storend, bovendien zijn keepers in het echt ook niet altijd foutloos. Enige minpunt is hier nog wel de scheidsrechter. Het is fijn dat hij veel door laat gaan, maar soms draaft de beste man hier wel erg in door. Bijvoorbeeld bij aanrakingen tussen spelers waar je gewoon voor een overtreding moet fluiten.

De aankleding en de soms explosieve sfeer

Van de dingen op het veld maken we een brug naar wat er omheen gebeurt. Zo is er het publiek wat er zienderogen beter uitziet. Het publiek op de tribune ziet er tevens ook gevarieerder uit en het is actief betrokken bij het gebeuren op het veld wat ook duidelijk hoorbaar is. Dat komt natuurlijk de ervaring die je beleeft ten goede. Wat daar ook aan bijdraagt zijn de verschillende stadions die er zeer sfeervol uitzien. Het enige wat hier voor verbetering vatbaar blijft, is nog steeds het commentaar. Dit komt bij vlagen eentonig over en je hoort tijdens een wedstrijd ook vaak hetzelfde commentaar.

Nieuwe modi zijn een welkome toevoeging aan het geheel

Qua aanwezig modi doet Konami een aantal leuke toevoegingen waaronder de (online) coöp modus. Hierin kan je met twee tegen twee, of met drie tegen drie anderen spelen en daarmee heb je met meer mensen de controle over het hele team en dat kan best een uitdaging zijn. Hoe meer je op elkaar ingespeeld raakt, des te eerder het een geoliede machine wordt. Onderlinge frustratie ligt hier echter ook op de loer wanneer je teveel voor je eigen kans gaat. Belangrijker is echter het spelplezier wat je nu tegelijk met meer mensen beleeft.

Deze online coöp modus is ook geïntegreerd in de ‘myClub’ modus waarbij er ook verbeterde opties zijn om spelers te scouten. Populair is nog steeds ook de Master League waarbij je nu pre-toernooien kunt spelen voordat het seizoen begint. Hier is ook een toevoeging gedaan door afkoopsommen op te nemen binnen de contracten van spelers. Vermeldenswaardig is tevens de modus waarin je een willekeurige selectiewedstrijd speelt. Hierbij worden er uit een bepaalde competitie, of uit een bepaald team of land willekeurig spelers voor je geselecteerd. Vervolgens moet je in maximaal drie rondes spelers tegen elkaar uitruilen. Daarbij kan je je beste speler ‘blokkeren’ en je slechtste speler ‘aanwijzen’.

Wat vervolgens kan voorkomen, is dat jij andermans beste speler in je team krijgt, terwijl je omgekeerd jouw slechtste speler laat gaan. Enkel en alleen omdat jij je beste speler wel geblokkeerd (beschermd) hebt, terwijl die ander dat niet gedaan heeft. Dat is een leuke twist waarbij je al een bepaald voordeel kan verkrijgen nog voordat de wedstrijd begonnen is. Verder is ook de directe toevoeging van de PES League een verbetering. Deze competitie is nu zowel in het algemene menu geïntegreerd als binnen de myClub modus. De verschillende menu’s zien er daarnaast gestructureerd uit en zijn logisch van opzet.

Pro Evolution Soccer 2018 is in alle opzichten een verbetering en daarbij een meer dan waardig opvolger op het vorige deel. Konami heeft zich dit jaar weer bewezen door de nodige verbeteringen door te voeren die het spelplezier ten goede komen. Ondanks het in het begin zeker iets minder snelle speltempo, raak je hier snel aan gewend en leg je gauw alsnog de meeste vloeiende aanvallen op de mat. Tevens zijn de nodige modi weer aanwezig waarbij de coöp modus en de modus met een willekeurig selectieteam positief opvallen. Enige minpunten zijn verder het nog wat eentonige en herhalende commentaar en de scheids die regelmatig wel erg veel door laat gaan. Afrondend weet Pro Evolution Soccer 2018 echter absoluut stand te houden, hier zal je als fan weer veel plezier aan gaan beleven!

• Opnieuw het meer realistische speltempo
  • Keepers zijn nóg beter
  • Spelers reageren nog intelligenter