Review: ARK: Survival Evolved – ARK: Survival Evolved is inmiddels al geruime tijd beschikbaar en sinds de early access release heeft ontwikkelaar Wildcard aan de game gesleuteld. De definitieve versie verscheen onlangs en daarmee lijkt de ontwikkelaar tevreden te zijn met de kwaliteit van de game. In de early access fase hebben we de game al eens onder handen genomen en constateerden we dat er nog werk aan de winkel was. Nu de game in definitieve vorm beschikbaar is, is het een goed moment om een definitief oordeel te vellen over deze MMO vol met dinosaurussen.

Wakker worden… en dan?

Zoals in de preview al werd aangegeven, ontwaak je als speler in een prehistorisch landschap dat bewoond wordt door allerlei dinosaurussen en andere wezens. Je komt op de wereld als een pasgeboren baby met het uiterlijk van een volwassene en het is aan jou de taak om te overleven. Maar helaas gaat ARK: Survival Evolved vanaf het eerste moment al enigszins in de fout, want je ontwaakt en hebt eigenlijk geen flauw idee waar je naartoe moet of wat je doel is. Het is dus lukraak wat dingen doen en één van de eerste dingen die je doet, is grondstoffen verzamelen.

Dat in een wereld die barst van het gevaar, want overleef deze brute wereld maar eens. Dat is zonder enige uitleg namelijk niet zo eenvoudig. Weersomstandigheden spelen bijvoorbeeld een grote rol. Ontwaak je in een woestijn – het gebied waar je begint kan je overigens zelf kiezen – dan moet je direct rekening houden met de mogelijkheid dat je overhit kan raken. In elke situatie gelden weer andere regels en als beginneling word je een beetje in het diepe gegooid, omdat je niet duidelijk weet wat je moet doen.

Het gevolg daarvan is dat er een grote kans is dat je als speler een paar keer het loodje legt, omdat het zo onduidelijk is. Maar goed, na enige trial & error zul je op een gegeven moment de gameplay leren kennen en het concept onder de knie krijgen. Je beukt wat bomen in elkaar met je blote handen om hout te verzamelen, raapt stenen en zand van de grond en zoekt voedsel en drinken om in leven te blijven. Naarmate je langer in de wildernis overleeft, krijg je meer punten. Deze punten kan je spenderen om je personage te levelen en dat kan in van alles zijn. Ga je voor de grotere gezondheidsbalk of juist de optie om meer spullen bij je te kunnen dragen? De mogelijkheden zijn divers.

Een diepgaande samenleving met getrainde dinosaurussen

De diepgang zit hem met name in het temmen en trainen van de wilde beesten die het landschap onveilig maken. Elke dino heeft zogezegd zijn eigen vaardigheden. Sommige daarvan zijn nieuwsgierig, andere juist weer agressief. Wildcard heeft in ieder geval genoeg variatie op dat vlak weten te brengen en houd je als speler geboeid tijdens het spelen. Dat mag ook wel, aangezien het vrij lang kan duren alvorens je echt plezier zult beleven. De eerste periode – waaronder het opbouwen en vinden van spullen wanneer je zojuist ontwaakt – kost best veel tijd en moeite. Tegen de tijd dat je dinosaurussen kan gaan temmen, ben je zeker al geruime tijd bezig en je moet er even doorheen zien te komen.

Het temmen van de beesten kan op twee manieren. Eén manier is om te vechten en ze bewusteloos te slaan tijdens de strijd. Eenmaal op de grond moet je ze dan voeren totdat een bepaalde balk vol is en hij/zij je gehoorzaam is. De andere manier is passief temmen. Dit geldt meestal voor de minder agressieve dieren, waarbij je naast ze gaat lopen en ze gaat voeren. Welke dieren je ook temt, allemaal zijn ze uniek en hebben ze hun eigen mogelijkheden. Het doel van het temmen is dat je de dieren commando’s kunt geven. De één kan je trainen om voedsel voor je te verzamelen en de ander is meer bedoeld voor de strijd. Naarmate je een hoger level bereikt, ga je ook merken dat er varianten zijn binnen de verschillende soorten dieren. In kleur, maar ook in aanvalskracht en vaardigheden. Wat betreft de dieren is er dus genoeg te zien en vinden in de game, al kan dat niet over alles gezegd worden.

PC interface en grafisch zeer matig

Het grootste struikelblok is voor mij de PC interface die deze game hanteert. Wat ontwikkelaar Wildcard goed doet in de variatie van flora en fauna, schoppen ze hier genadeloos hard onderuit. Het menu is dermate ingewikkeld dat het in eerste instantie best wel overweldigend overkomt. De game kent talloze opties die van invloed zijn op de gameplay, maar ook de ervaring. Maar omdat het er zo ontzettend veel zijn, zul je snel de weg kwijtraken en lukraak wat gaan doen, omdat de game niet duidelijk aangeeft waar wat voor bedoeld is. Dat is natuurlijk niet echt praktisch en allesbehalve instapvriendelijk.

Natuurlijk moet er rekening gehouden worden met het minimalistische aantal knoppen dat een PS4 controller heeft. De stap terug van 104 toetsen op een keyboard naar slechts 15 op een controller is enorm groot en er is helaas te weinig aan gedaan om de besturing enigszins bevredigend te maken. Ook grafisch is de game erg teleurstellend, want het ziet er haast uit als SD-kwaliteit in plaats van degelijke HD-kwaliteit. Zonde, want de PlayStation 4 is tot veel meer in staat en daarmee zie je dat de ontwikkelaar op technisch vlak toch wat steken laat vallen.

De grind der grind games

Je hebt in ARK: Survival Evolved simpelweg twee modi, namelijk PvE en PvP. De eerste speel je logischerwijs tegen de omgeving in de vorm van reusachtige dieren die als eindbaas fungeren. De opzet is in beide modi echter hetzelfde. Je ontwaakt met je lendendoek voor je edele delen, zoekt grondstoffen, zorgt voor onderdak en begint dieren te temmen. In beide modi moet je echter flink grinden wil je je personage in leven kunnen houden. Wanneer je namelijk stopt met spelen, blijft jouw personage op het exact zelfde punt in de game als waar je gebleven bent.

Ongedeerd en bewusteloos weliswaar, maar wel degelijk aanwezig voor je omgeving en andere spelers. De kans is aannemelijk dat je complete basis en alle dieren van de kaart worden geveegd terwijl je offline bent. En dat kan knap frustrerend zijn. Helemaal wanneer je veel tijd gespendeerd hebt aan het bouwen van iets moois. En wanneer je drie dagen niet speelt, gooit de game automatisch al je progressie weg en kan je vanaf nul opnieuw beginnen. Het voelt hier en daar nogal geforceerd aan en je bent bijna verplicht om de game constant te spelen wil je enigszins ver geraken in de game zelf, wat een beetje demotiverend werkt.

Wildcard heeft er een beetje een rommeltje van gemaakt. Afgezien van de diepgang die je als speler voorgeschoteld krijgt en de enorme variatie in flora en fauna, is ARK: Survival Evolved simpelweg zijn geld niet waard. Op technisch vlak doet het zeker niet wat het moet doen, met een frustrerende interface, een slechte besturing en hier en daar framedrops. Ook de graphics zijn ver onder het niveau van de huidige standaard en dat is kjammer. ARK: Survival Evolved biedt een enorme wereld voor spelers waarin je uren kunt spenderen en dat kan op zich best leuk zijn, zij het niet dat bepaalde designkeuzes demotiverend werken. Heel slecht is de game ook zeker niet, maar als je de game graag wil spelen, kies dan gewoon voor de PC-versie.

• Diepgang in bouwen en aanpassen
  • Een samenleving met dinosaurussen
  • Enorme variatie in flora en fauna