Review: Razer Panthera Arcade Stick – Razer is al jaren een grote speler op het gebied van gaming accessoires voor de PC, maar sinds enkele jaren proberen zij zich ook in de console markt te nestelen. Nadat Razer met hun Raiju controller niet echt een geweldige indruk wist te maken, proberen ze nu een heel ander publiek aan te spreken, namelijk de gamers die graag fighting games spelen. De Razer Panthera is een arcade stick ontworpen voor de PlayStation 3 en 4, maar werkt ook op de PC. Wij hebben even flink wat potjes Street Fighter V en BlazBlue gespeeld om deze stick eens goed te testen.

What’s in the box?

Bij het openen van de doos treffen we een vrij basale inhoud aan. We zien een boekje met een korte handleiding met daar onder de stick zelf natuurlijk. Verwarring alom wanneer we deze stick uit de verpakking halen, want waar is de kabel? Een korte blik in de handleiding toont echter dat deze in de arcade stick zelf zit. Wanneer je op het Razer logo op de voorkant van de arcade stick drukt, opent deze zich en tref je naast de kabel nog veel meer interessants aan.

De Razer Panthera is niet zo maar een arcade stick, deze is namelijk gebouwd voor de liefhebbers van het modden van dergelijke sticks. Aan de binnenkant tref je immers ook open en bloot alle aansluitingen van de knoppen en de joystick aan. Op deze manier moet je met gemak dit allemaal kunnen vervangen mochten ze niet naar jouw wens zijn. Een heel tof concept, al vragen we ons wel af hoe vaak de stick open kan voordat het mechaniek niet meer zo soepeltjes werkt. Het voelt kwalitatief wel goed aan, maar niet per se superieur.

Let’s play a game

Arcade sticks werken voornamelijk goed samen met Japanse fighting games. Je kan ze natuurlijk ook gebruiken voor bijvoorbeeld Mortal Kombat, maar die games lijken er nooit helemaal op ingericht te zijn en het voelt ook wat vreemd aan om die games te spelen met een arcade stick. Wij hebben zelf twee van de grootste fighters op de markt gespeeld om de stick eens goed te testen, namelijk Street Fighter V en BlazBlue: Central Fiction, zoals genoemd.

Beide titels spelen erg lekker met de Panthera. De standaard knoppen en joystick zijn op zich goed genoeg, maar het had allemaal wel wat meer “premium” gemogen gezien de prijs. We hebben goedkopere arcade sticks in onze handen gehad die dezelfde kwaliteit boden voor de helft van het geld. Deze waren dan echter weer niet zo modbaar als de Panthera en dat is waar deze stick zijn focus op legt. En daar slaagt het zeker in.

De finishing touch

Het eerste wat je opvalt wanneer je de Panthera vast hebt, is dat hij een prettig gewicht heeft. Sommige arcade sticks zijn onnodig zwaar, andere zijn dusdanig licht dat je ook merkt dat ze goedkoop zijn. De Panthera heeft daarin een mooie balans gevonden en dat is gewoon erg prettig wanneer je een lange sessie hebt. De afneembare kabel is voorzien van een soort draai-sluiting waardoor je deze niet per ongeluk los zal trekken, wat ook geen gek idee is.

Zijn geld waard?

Dit alles klinkt natuurlijk leuk en aardig, maar hier geldt wel een enorme maar bij. We lieten het net al een beetje doorschemeren, namelijk de prijs die aan de hoge kant is. Met een gemiddelde prijs van 240 euro is het absoluut geen goedkoop geintje. Als je geïnteresseerd bent in het modden van jouw arcade stick, maar hier weinig ervaring mee hebt, dan is de Panthera absoluut the way to go. Voor alle anderen zijn er genoeg opties te overwegen die wellicht wat minder hevig voor de portemonnee zijn of simpelweg een hogere kwaliteit bieden.

De Razer Panthera is absoluut een goed product met een paar hele interessante features. Het feit dat je de bovenkant zo makkelijk open kan klikken om de stick te modden en je tevens daarin kabels kan bewaren is absoluut een leuke gimmick. Ook heeft deze arcade stick een erg prettig gewicht. De standaard knoppen en joystick die worden meegeleverd, zijn echter van een gemiddelde kwaliteit die je ook op véél goedkopere sticks tegen kan komen. Voor de beginnende modder is de Panthera absoluut een mooie keuze. Voor de rest is het ook een betrouwbare keuze, maar wel één die aan de erg prijzige kant is.

• Gemakkelijk te openen voor modding
  • Slimme oplossingen zoals draaislot mechaniek
  • Afneembare kabel