Review: Warriors All-Stars – Het is weer zo ver: Omega Force laat haar gezicht nog eens zien. Voor wie inmiddels nog niet bekend is met deze ontwikkelaar: zij zijn verantwoordelijk voor bijna elke mosou die je op de markt kan vinden. Dynasty Warriors, One Piece: Pirate Warriors, Berserk… het komt allemaal uit de stallen van Omega Force. Deze keer belooft het echter iets speciaals te worden, want Omega Force vierde afgelopen jaar haar twintigste verjaardag. En hoe kan je dat nou beter vieren dan door een mosou uit te brengen met een cast van alle bekende figuren uit de stallen van Koei Tecmo, de uitgever waar ze bijna al hun zaken mee doen. Wij waren uitgenodigd op dit verjaardagsfeestje en of het een knalfuif was, lees je natuurlijk in deze review.

Geen feest in het paradijs

In Warriors All-Stars bevinden we ons in een wereld bewoond door een soort hybride tussen vossen en mensen. Zij bevinden zich in gevaar en besluiten daarom de hulp in te roepen van een aantal legendarische krijgers. Dit zijn natuurlijk karakters uit de Dynasty Warriors serie, maar ook Kasumi van Dead or Alive, Ryu Hayabusa van Ninja Gaiden en zelfs een wat recenter figuur, namelijk William van NioH. Ze hopen met de hulp van deze mensen hun eigen koninkrijk te kunnen redden. Elk karakter waar je uit kan kiezen heeft zijn eigen verhaal en eigen, veelal unieke, levels waar je doorheen kan navigeren. Qua content zitten we dus zeker gebakken.

Mosou-moe

Eerlijk is eerlijk, door alle mosou’s die we alleen al dit jaar voorgeschoteld hebben gekregen, vragen we ons af wat voor nieuws Warriors All-Stars nog op tafel kan gooien om ons te overtuigen. De opzet is namelijk veelal hetzelfde gebleven in dit soort games. Je navigeert door een groot level heen waarin je honderden, zo niet duizenden, vijanden tegen de grond moet werken, met zo nu en dan een baas die je ook moet verslaan. In sommige levels zitten natuurlijk ook weer de alom bekende strategische punten die je kan veroveren om zo wat meer macht op het veld te krijgen. Uniek is het allemaal niet, maar wat onderscheidt deze game van de rest?

Allereerst kunnen we stellen dat we deze keer niet teleurgesteld zijn op grafisch gebied. Sterker nog, het ziet er allemaal vrij strak uit en loopt op een stabiele zestig beelden per seconde. Voor het eerst hebben we het idee dat de kracht van de PlayStation 4 daadwerkelijk benut wordt in een mosou en dat merk je er absoluut aan af. De personages zien er goed uit, hebben vloeiende animaties en zelfs de tegenstanders lijken hier en daar een extra likje verf te hebben gehad. Ook wanneer je in een buitengebied bent, zien de levels er aardig goed uit. Voor het eerst lijkt een mosou ontwikkeld voor de huidige generatie consoles en daar zijn we zeker blij mee!

Waar we normaliter in de Warriors serie onze wapens moeten upgraden om krachtiger te worden, is dat in Warriors All-Stars toch iets anders aangepakt, mede omdat er natuurlijk karakters als Kasumi zijn die geen gebruik maken van wapens. In plaats daarvan krijgen we ‘Hero Cards’. Je kan jouw karakter een Hero Card meegeven om een bepaalde extra kracht te kunnen gebruiken. Maximaal mag jouw karakter twintig van deze kaarten met zich meedragen, maar er mag wel elk moment gewisseld worden van kaart. Kaarten die je niet belangrijk genoeg vindt, kunnen opgeofferd worden om zo een andere kaart weer wat krachtiger te maken. Zo zijn er dus honderden combinaties mogelijk en dat is leuk!

Voor de rest is het wel gewoon weer een mosou. Een goede, maar weinig vernieuwende mosou. Daarnaast is Warriors All-Stars een singleplayer only game en het bevat verder ook geen extra’s. Je hebt de story modus en een galerij met collectables die je hebt verzameld tijdens het spelen. Hoewel de singleplayer content ruimschoots voldoende is en er zelfs meerdere eindes zijn om vrij te spelen, voelt het nog steeds allemaal erg herhalend aan. In elk level doe je nagenoeg hetzelfde, dus de enige afwisseling die je hebt, zijn de verschillende personages met wie je kan spelen. Goed is dan wel weer dat elk personage ook echt uniek is en andere moves bezit dan het vorige personage waar je mee speelde.

Zoals het hoort

Warriors All-Stars is voorzien van Japanse stemmen, met uitzondering van William, en Engelse ondertiteling, zoals het hoort uiteraard. De voice-actors zijn dezelfde als die je gewend bent uit de games waar de karakters van oorsprong uit komen, dus ook daar is niks op aan te merken. De productie kwaliteit van deze titels is over het algemeen gewoon dik in orde, dus daar zal het probleem ook niet zitten. Puur het gebrek aan duidelijke vooruitgang is iets waar we wel wat moeite mee hebben. Drie jaar op rij vrij identieke titels uitbrengen, vervolgens één écht vernieuwend deel om daarna nog een keer drie jaar hetzelfde te doen is een beetje zonde en gemakkelijk.

Op papier is er niks mis met Warriors All-Stars, sterker nog, als je ons zou vragen welke mosou je het beste kan halen, wijzen we met beide handen naar deze titel. Het Hero Card systeem is een leuke toevoeging en op technisch vlak is er zeker een grote sprong gemaakt ten opzichte van games die we eerder dit jaar hebben mogen spelen uit de stal van Omega Force. Echte vernieuwing ontbreekt echter nog steeds en dat trekt ons oordeel toch een stuk omlaag. De serie heeft gewoon echt een flinke opfrisser nodig en we hopen dat dan ook te gaan zien met Dynasty Warriors 9, die nog even op zich laat wachten. Tot die tijd is Warriors All-Stars wel de beste keuze die je kan maken op het gebied van mosou's om de tijd te doden.

• Ziet er stukken beter uit dan voorgaande mosou's
  • Hero cards systeem zit leuk in elkaar
  • Vrijwel elke favoriet van Koei Tecmo passeert de revue