Review: NHL 18 – Electronic Arts heeft met zijn NHL-serie al jaren het rijk alleen, want concurrentie is in geen velden of wegen te bekennen. Dit wil echter niet zeggen dat de ontwikkelaar/uitgever er elk jaar met de pet naar gooit en een slecht spel op de markt brengt. De reeks staat bekend om zijn snelle en erg leuke gameplay, die je weken of zelfs maanden kan zoet houden. Met NHL 17 had EA moeite om met nieuwe features op de proppen te komen en het spel was dan ook geen verplichte aankoop voor de fans. Het nieuwste deel in de reeks moet dit zien te veranderen.

Same old, same old?

Zo op het eerste gezicht lijkt er wederom niet veel veranderd te zijn als je begint te spelen. Het bewegen van de verschillende atleten, het overspelen en het schieten werkt allemaal zoals je gewend bent van de serie. Kijk je even verder dan je neus lang is, dan zie je dat de game je nu nog meer controle geeft over je ijshockeystick. Dit was al hoofdzakelijk het geval als je in de aanval was, maar nu is dit nog meer uitgebreid. Zo kun je nu bijvoorbeeld de puck door de benen van je tegenstander spelen. In NHL 18 heb je nu ook meer controle over je stick als je aan het verdedigen bent. Waar je voorheen vast zat aan welke animaties er werden gebruikt, kun je nu doelgericht je stick bewegen en het je tegenstanders moeilijk maken. Dit zorgt ervoor dat de game nu meer in balans is.

Nieuw

Helaas is dit de enige toevoeging wat betreft gameplay. NHL 18 speelt nog steeds net zo lekker als diens voorganger en hoe welkom de volledige controle over je stick ook is, het is geen feature waarvoor je een nieuw deel koopt. EA claimt wel dat de AI is aangepast, maar daar merk je tijdens het spelen niets van. Om fans van de serie meer reden te geven om NHL 18 te kopen, is de Expansion Draft geïntroduceerd in de Franchise modus. Hiermee kan je zelf een compleet nieuw team aanmaken dat mee zal doen in de competitie. Je bepaalt dus zelf hoe het team heet, waar ze zich bevinden en hoe de uniformen en mascottes eruit zien. Je kan er ook voor kiezen om met de Vegas Golden Knights aan de slag te gaan, een team dat dit jaar zijn echte debuut maakt in de NHL.

Dat je nu je eigen team kunt maken en hiermee in de professionele ijshockeycompetitie kan spelen, is natuurlijk heel leuk, maar ook hier geldt helaas dat het niet iets is waarvoor je een nieuw deel in de serie koopt. NHL 18 brengt dus een aardige toevoeging wat betreft gameplay en content met zich mee, maar bij games is één plus één niet altijd twee. Ja, de game speelt prima en zit ook tjokvol met content – zoals Ultimate Team, Draft Champions en Be A Pro – maar dat was vorig jaar ook al het geval. Gamers verwachten toch wel wat meer van een nieuw deel in een serie. Was het hier dus bij gebleven, dan was er niet echt een reden geweest om NHL 18 aan te schaffen. Het is dan ook goed dat dit niet het geval is.

Drie

De grootste toevoeging aan NHL 18 is namelijk Threes. Hierin worden teams teruggebracht naar drie spelers en wordt het speelveld ook ingekrompen. De gameplay leunt hier veel meer op arcade dan op simulatie, zoals je van de serie gewend bent. De nieuwe modus lijkt op papier niet heel veel toe te voegen, maar komt toch verrassend goed uit de bus. De actie is veel sneller en het geheel is omringd met veel show, inclusief een overenthousiaste commentator. Het leuke aan deze modus is dat je altijd een kans hebt om een wedstrijd te winnen, want soms zijn pucks twee of zelfs drie punten waard. Dit houdt de wedstrijd constant spannend.

Er is ook echt werk gemaakt van Threes, want de modus is ook nog eens voorzien van een toernooi waarin je heel Amerika en Canada rondgaat om tegen teams in verschillende steden te spelen. Door deze te winnen, speel je weer verschillende spelers vrij die je kunt toevoegen aan je team. Tevens kun je nieuwe tenues, logo’s en een aantal leuke verrassingen vrijspelen. Het is ook mogelijk om deze modus zowel online als offline te spelen tegen andere gamers of je haalt een extra vriend of vriendin in huis om samen online te gaan. Threes is dus niet alleen heel erg leuk, maar ook nog vrij uitgebreid. En voordat je het je afvraagt: ja, Threes is wel degelijk een toevoeging waarvoor je een nieuw deel koopt.

Knippen en plakken

De meeste aandacht van de ontwikkelaar is dus naar Threes gegaan, maar dat had ook op een ander vlak moeten gebeuren. De laatste paar jaar laat de NHL-serie het een beetje liggen qua commentaar en helaas is dit niet aangepakt met het nieuwe deel. Er wordt tijdens het ‘normale’ ijshockey weer gebruik gemaakt van dezelfde heren als de laatste paar jaren, maar het ergste is nog dat zij totaal niets nieuws te zeggen hebben. Het commentaar van vorig jaar was al niet je van het en is voor NHL 18 gewoon gekopieerd en dat is toch wel een kwalijke zaak. Je hoort dus wederom heel vaak dezelfde zinnen en het klinkt in zijn geheel gewoon heel gefragmenteerd. Het wordt nu toch echt tijd om ook dit aan te pakken.

Fans van de serie zitten ook nog steeds te wachten op dat er wat meer wordt gedaan qua presentatie. Waar andere sportgames gebruik maken van halftime shows, analyses en dergelijke, is dat bij NHL al jaren niet het geval. Het is allemaal vrij kaal en daardoor ziet de NHL-serie er op dit vlak vrij goedkoop uit. Electronic Arts zal hier toch echt meer werk van moeten maken, want fans van de serie krijgen onder andere het gevoel dat andere sporttitels van de ontwikkelaar/uitgever belangrijker zijn dan hun geliefde NHL games.

NHL 18 brengt qua gameplay niet heel veel veranderingen met zich mee, maar zorgt er wel voor dat de speler nu nog meer controle heeft over wat er op het ijs gebeurt. NHL 18 speelt hierdoor beter dan zijn voorganger, maar het is niet een verandering die een compleet nieuw deel waardig maakt. Ook de Expansion Draft in de Franchise modus kan dit niet veranderen. Gelukkig is Threes toegevoegd, een modus die op papier niet heel interessant klinkt, maar in praktijk wel degelijk een toegevoegde waarde is. De arcade gameplay is erg leuk en de modus is ook nog eens aardig uitgebreid. Threes zorgt er dan ook voor dat NHL 18 toch het kopen waard is, ook al heb je diens voorganger in bezit. Het blijft wel jammer dat de game qua presentatie nog steeds niets nieuws doet en dat dit ook geldt voor de commentatoren.

• Threes is verrassend leuke toevoeging
  • Zowel offensief als defensief volledige controle over je ijshockeystick
  • Speelt nog steeds prima weg