Review: Project CARS 2 – Al vanaf het introfilmpje is het duidelijk: Project CARS 2 ademt autoliefde. In mijn reviews bouw ik graag op, en laat ik liever nog even in het midden of een game al dan niet goed is. De volgende lofzang zal echter vrij snel duidelijk maken dat dit de ultieme race-ervaring is op de PlayStation 4. Het zal nog maar de vraag zijn of Gran Turismo Sport over iets meer dan drie weken met de eer aan de haal gaat. Slightly Mad Studios heeft namelijk een dijk van een simulator ontwikkeld.

Een kleine inleiding voordat je naar de winkel rent

Project CARS 2 bevindt zich in het subgenre simulator als we naar de tak van racen kijken. Verwacht je dus een ervaring als Driveclub, dan is deze game niets voor jou. Zelfs als je redelijk ervaren bent, is Project CARS 2 een behoorlijke uitdaging. Zeker als je te werk moet gaan met een controller. Een stuur valt sterk aan te raden en zorgt ervoor dat je de game sneller op kunt pakken. Iedere categorie, ieder circuit, iedere auto voelt anders en kost tijd om te wennen. Persoonlijk vind ik dit geweldig, een circuit leren kennen, de machine afstellen tot deze perfect is en dan de rest stof laten happen. Herken je dit gevoel? En raak je bijna gênant opgewonden van een brullende Jaguar F-Type SVR, die door de bergen scheurt? Je bent geschikt!

Een oase aan content en mogelijkheden voor de speler

Wat bijzonder netjes is gedaan in deze game is de aanwezigheid van een introductie tot de game. Er is namelijk een overvloed aan content en met behulp van een vriendelijke stem uit je controller, weet je de weg te vinden. Project CARS 2 biedt een gigantische hoeveelheid competitie aan, in wat voor vorm dan ook. Je kunt beginnen met karten – klinkt makkelijk, is het zeker niet – en vertakken naar de rallysport tot aan de GT-klasse Ferrari ‘s, Lamborghini’s en ander geluid makend speelgoed, zoals Formula X. Je kunt ook ‘custom races’ zelf samenstellen, de opties zijn hier ook legio, maar daar komen we later nog op terug.

Wat ook meteen opvalt, is dat de game niet alleen heel veel voertuigen, locaties en opties biedt, maar ook vol inzet op e-sports. Slightly Mad Studios wil met Project CARS 2 duidelijk hoog inzetten en van deze simulator de nieuwe benchmark maken, met een grote fanbase en online competities. Zo zijn er community events, kun je eigen online competities opzetten en is er een speciaal e-sports menu. Hier kun je live wedstrijden volgen, het nieuws checken, gereden races terugkijken en een timetable bekijken. Mocht je dus graag competitief willen racen, dan is deze game ook wat voor jou.

In drie stukken gehakt

Project CARS 2 is duidelijk opgedeeld in drie stukken. Te beginnen met de Carrièremodus, waar je een coureur kunt aanmaken en vervolgens aan de weg kunt timmeren. Zoals gezegd begin je met karten en kun je opwerken naar het meer intense vervoer. Je kunt ook bijvoorbeeld meteen instappen op een Super Trofeo evenement en in een Huracán plaatsnemen, maar dan leg je de lat meteen wel erg hoog voor jezelf. Een beetje oefening baart daadwerkelijk kunst in de wereld van Project CARS 2. En je gaat je op elk onderdeel vermaken, neem dat maar van ons aan. Ook met een Ginetta G40 Junior kun je de tijd van je leven hebben op het circuit.

Gaandeweg kun je Trophies winnen, accolades verdienen en je zo vormen tot een gevreesd coureur. Project CARS 2 houdt ook allerlei statistieken bij die je ernaast kunt leggen. Wat is je favoriete auto, hoeveel uur heb je gespeeld, hoeveel podiums heb je gepakt. Hoe beter je wordt, hoe meer er tot je beschikking komt en de mogelijkheden zijn eindeloos. Mocht je even klaar zijn met het streven naar perfectie en de druk van je carrière, dan kun je ook het tweede gedeelte een bezoekje brengen: Quick Play. Hierin kun je lekker ravotten en je hoeft je niet druk te maken over allerlei statistieken. Je kunt een custom race rijden, online sessies meerijden, een testsessie doen en zelf een online evenement aanmaken.

Het leuke is hier dat je bijvoorbeeld kunt besluiten om met een Ferrari 330 P4 uit 1967 in de sneeuw door Zuid-Afrika te scheuren, om maar wat te noemen. Grappig als je bedenkt dat er in het echt een prijskaartje van 9.000.000 euro aan de auto hangt. Je kunt niet alleen het vervoer aanpassen, het weer en de locatie, maar ook welke startpositie je op de grid hebt, hoeveel tegenstanders, hoeveel rondes, enzovoort. Je kunt zelfs instellen of je een kwalificatie wilt of niet. Ook hier laat de game zich weer van zijn beste kant zien. Zeker met namen als Ferrari, Lamborghini, Jaguar, Ford, BMW, Pagani, Porsche, McLaren, Mercedes, Mazda, Bentley, Audi en ga zo maar door. Zelfs de Caterham Seven 620 R zit erin, een persoonlijke favoriet. Het totaal komt op 170 bolides.

Het laatste gedeelte is de Community, waar je tijdritten kunt rijden en mee kunt doen met community events. Het eerste is bijvoorbeeld een tijdrit op het Circuit of the Americas (het evenement loopt momenteel nog). Er staan er tot half oktober al negen gepland, dus je kunt ook daarmee volledig uit de voeten. Ook aan circuits is er geen gebrek in de game. Op het moment van schrijven tellen we namelijk maar liefst 53 bestemmingen. Van de California Highway tot de Dubai Autodrome, alles zit erin. Alle circuits zijn op waanzinnige wijze nagebouwd en je voelt meteen een bepaalde sfeer opkomen als je met een nieuwe Ford GT het Le Mans Circuit opdraait.

Waanzinnige presentatie en besturing

Zeker met de hedendaagse standaard van games die halfvol worden afgeleverd, is Project CARS 2 bijzonder compleet. Al die content moet echter wel tot goede gameplay leiden en mijn hemel, dat doet het. Het is geen geheim dat Slightly Mad Studios tot het gaatje is gegaan wat betreft gameplay. De video waarin Chris Goodwin, testrijder van McLaren, en de ontwikkelaar werken aan de besturing van de 720s zegt eigenlijk al genoeg. Iedere auto voelt anders aan en beweegt anders op het asfalt. Daarbij is het aandacht voor detail fenomenaal. De eerste keer dat ik een splinternieuwe BMW M6 GT3 met druppeltjes op de lak in de regen zag staan was waanzinnig.

De presentatie in z’n geheel is sowieso van de bovenste plank. Persoonlijk houd ik erg van racen in de regen. Om realtime plassen te zien ontstaan na verloop van tijd, het opstuivende water achter auto’s te zien vliegen en de spanning te voelen dat elke bocht je laatste kan zijn, is geniaal. Project CARS 2 is het beste wat je kunt krijgen als je op zoek bent naar de adrenaline van een circuit, afgezien van het echte werk natuurlijk. Ook de interieurs zijn – op een paar kleine details na – geweldig en je hebt zelfs een camerastandpunt vanuit de helm. Meer dan eens heb ik mezelf erop betrapt zwetend in de binnenspiegel te zitten gluren naar die koplampen die dichterbij komen. Je moet het zelf beleven om het te snappen.

En dan hebben we het nog niet eens over het geluid gehad. De muziek in de menu’s, de mooie quotes over historische race-momenten, het geluid van op elkaar klappend metaal en gierende banden. Simpelweg fenomenaal. Daarnaast heeft elk van de 170 bolides natuurlijk zijn eigen geluid en het klinkt werkelijk zalig. Alsof je echt in de auto zelf zit. Bij sommige race games kan het soms een beetje lijken op een stofzuiger, maar als je hier met een Bentley Continental GT3 over het Circuit de Spa-Franchorchamps scheurt gaan je haren overeind staan. Als je een goed geluidsysteem hebt mag je in je handjes knijpen.

Zoals je natuurlijk wel kunt verwachten is het ook mogelijk om je auto tot in de kleinste details aan te passen. De banden, remmen, het chassis, ophanging, motor, differentieel, het is allemaal aanpasbaar naar jouw eigen wens. Heb je niet zoveel verstand van de techniek achter een auto? Dan kun je ook de geweldige Race Engineer gebruiken. Op basis van een aantal vragen verdeeld over remmen, downforce, ophanging en mechanica kun je geholpen worden. Vlieg je te snel uit de bocht? Een aantal scherpe vragen zorgen ervoor dat je auto zo wordt aangepast dat je lekkerder rijdt. Je kunt ook je hele pit strategie opzetten en opslaan.

Een lofzang is het zeker, maar zijn er ook minpunten?

Uiteraard is er geen game die perfect is en ook Project CARS 2 is dat niet. Hoewel het wel behoorlijk dichtbij komt. Het enige wat opviel in de navigatie is dat het kleurencontrast niet helemaal lekker werkt. Als je in een submenu bent geweest en terug gaat naar het hoofdscherm om de race te starten, lijkt het alsof je al op ‘Start’ staat, maar dat is dus niet zo. Hierdoor klik je vaak weer terug naar het submenu en weer terug. Een klein detail dat snel verholpen kan worden. Daarnaast is het schademodel ook redelijk beperkt. De impact van een crash wordt zelden realistisch weergegeven. Ook dit is echter te overkomen. Waar echter wel nog even een patch overheen mag gaan, is de AI.

Vooropgesteld: het is niet treintje-achter-elkaar-rijden gelukkig, integendeel zelfs. De auto’s proberen elkaar in te halen, maken fouten en komen soms met bizarre manoeuvres. Ze maken er echter veel te vaak een onnodige chaos van, waardoor de eerste plaats bereiken soms direct al onmogelijk is. Vaak beuken ze in de eerste bocht aan alle kanten tegen elkaar en als je achterin start is het voorbij. Of je wilt net de bocht goed nemen en wordt ineens met 180 in je achterbak gereden. Nu zijn er natuurlijk avontuurlijke coureurs – Max Verstappen houdt ook wel van een risicootje – maar er zijn grenzen. Een iets minder agressieve AI zou de game nog een leveltje hoger tillen.

Als laatste is het heel erg jammer dat Project CARS 2 op de PlayStation 4 geen VR-ondersteuning biedt. Misschien niet voor iedereen een ‘echt’ minpunt, dus je kan het ook als niet genoemd beschouwen, maar persoonlijk vind ik dit erg jammer. Driveclub VR bewees voor mij voor het eerst wat de voordelen en het plezier van racen in VR inhield. Op een bepaald punt was er ook sprake van VR-ondersteuning, maar helaas heeft alleen de PC-versie dit gekregen. Waarschijnlijk heeft het te maken met de rekenkracht van de PlayStation 4, maar als PS4 Pro bezitter had ik dit wel zien zitten. Wellicht dat het later nog toegevoegd kan worden, zoals met DiRT Rally, maar voor nu is het een gemis. Of niet als je niets met VR hebt natuurlijk.

Een beknopt verhaal schrijven over Project CARS 2 is niet gemakkelijk. De game zit zo vol en is zo’n ervaring dat het lastig is dat allemaal op papier te verwoorden. Toch moet hier wel duidelijk uit worden dat dit dé beste race-ervaring is die je kunt krijgen op dit moment. Maar nogmaals: dit is een simulator en dat kost veel tijd om onder de knie te krijgen. Stop je die tijd erin, dan zul je beloond worden met spektakel. De gameplay, presentatie en het aanbod van content is waanzinnig. De lat is bepaald en het is aan Gran Turismo Sport om te bewijzen dat het nog beter kan. Hoewel ik die kans persoonlijk erg klein inschat.

• Waanzinnig aanbod aan content
  • Spectaculaire presentatie
  • Geweldige gameplay