Review: NBA Live 18 – Electronic Arts weet met bijna al zijn sporttitels hoog te scoren. Nu hebben een aantal van hen geen concurrentie, maar FIFA bijvoorbeeld heeft dat wel en ook hier weet de ontwikkelaar/uitgever zich prima staande te houden. Alleen als het op basketbal aankomt, wordt het een ander verhaal. EA probeert de laatste vier jaar ook in deze sport te domineren, maar het is de NBA 2K-serie die hier heer en meester is. NBA Live 18 zal dan ook door iedereen worden vergeleken met de reeks van 2K. Is het nu dan eindelijk gelukt om de almachtige serie van Visual Concepts van zijn troon te stoten?

Kopiëren

Electronic Arts heeft al meerdere keren flink gefaald om een goede basketbalgame op de markt te brengen en nu is er dan ook gekozen voor een simpele oplossing: beter goed gejat dan slecht bedacht. De game laat je meteen een wedstrijd spelen en je merkt direct dat alles van de NBA 2K-serie is overgezet. De verschillende manieren van passen, het schieten van de bal, het dekken van de tegenstander… het is precies zoals je dat doet in de basketbaltitel van de concurrent. EA lijkt dus een simpele kopie te hebben gemaakt van de blauwdruk van de concurrent.

Zoek de verschillen

Toch zit er wel degelijk verschil in beide games. NBA Live 18 schotelt namelijk snellere gameplay voor en voelt toch wat meer arcade aan. Er zijn ook niet zoveel mogelijkheden qua bewegingen dan dat het geval is bij de concurrent. Er zijn wel verschillende schijnbewegingen om je tegenstander te dollen, maar dat is toch veel beperkter en daardoor is het ook strategisch niet zo diep als NBA 2K18. Dat is eigenlijk wel een goede zaak, want voor veel gamers is de serie van 2K veel te moeilijk. EA schotelt nu een goed alternatief voor dat gemakkelijker te leren is en in principe ook goed speelt, ook al moet het nog duidelijk zijn meerdere erkennen in NBA 2K.

Beter dan NBA 2K?

NBA Live 18 weet qua graphics wel zijn concurrent voor te blijven. De verschillende atleten hebben veel meer detail en zien er simpelweg beter en realistischer uit dan in NBA 2K18. Vooral qua gezichten en diens animatie is het verschil heel erg groot. In de game van de concurrent zie je vaak dat deze levenloos zijn en lijken spelers vaak onafgebroken in de verte te te staren. In NBA Live 18 spreken de gezichten veel meer en er zit leven in de ogen. Maar ook de lichamen zijn beter geproportioneerd en de huid ziet er bijvoorbeeld ook veel realistischer uit. Iets wat bij NBA 2K18 toch nog iets te wensen overlaat.

Let it flow

Alleen als de verschillende atleten gaan bewegen, dan zie je dat op dit vlak nog flink aan de weg moet worden getimmerd. De verschillende animaties zijn wel goed, maar komen in vergelijking met de concurrent regelmatig wat stijfjes over. Ook zijn de diverse overgangen van bijvoorbeeld een loopanimatie naar een schotanimatie niet heel vloeiend en moeten animaties worden afgewerkt voordat een nieuwe kan worden ingezet. Ook de AI is nog niet wat het wezen moet. Soms lijken tegenstanders heel slim te reageren, om daarna weer een hele stomme fout te maken. Dit moet dus nog worden bijgespijkerd. Het is bijgevolg niet ideaal, maar het is wel een goede fundering voor de volgende delen.

Basic

Qua content geldt eigenlijk hetzelfde als de graphics en gameplay: wat er is is wel goed, maar het mag allemaal wel een stuk uitgebreider. Zo kun je het spel online spelen, Ultimate Team is aanwezig en je kunt kiezen uit de Franchise modus en ‘The One’. Tevens kun je vrouwenbasketbal spelen. Alleen is het allemaal vrij basic gehouden qua inhoud. In The One is wel iets meer tijd gestoken. Hierin maak je zelf je eigen personage aan en je volgt dan het verhaal van iemand die door een blessure bijna heeft moeten opgeven tot zijn intrede in de NBA. Hier kun je echter ook kiezen om straatbasketbal te spelen of deze af te wisselen met professioneel basketbal. Hier is ook zeker nog ruimte voor verbetering, maar het is nu al erg leuk om te spelen.

Geen virtuele valuta

Wat niet leuk is in het nieuwste deel in de NBA 2K-reeks, en zelfs kwaad bloed wist te zetten bij de fans, is het gebruik van Virtual Coins. Hiermee kan je je eigen gemaakte personage opwaarderen en diverse kledingstukken en tatoeages en dergelijke kopen. Dit is al jaren aanwezig, maar is nu naar het extreme gebracht. Met NBA Live 18 zal je hier geen last van hebben. De game maakt geen gebruik van welke vorm van free-to-play/pay-to-win model dan ook en je zelf gemaakte personage kun je op een normale manier opwaarderen en voorzien van kleding en dergelijke, zonder dat je daar een onmogelijk aantal uren voor in de game hoeft te steken.

Nee, NBA Live 18 is niet beter dan NBA 2K18, maar Electronic Arts heeft wel een aardige basketbalgame gemaakt, die tevens een goede basis kent om op door te bouwen. In principe zit de game goed in elkaar, alleen moet zo goed als alles verder worden uitgebouwd. Dit geldt voor zowel de gameplay als de inhoud. Ook moeten de animaties worden opgeschroefd, zodat deze de nu al indrukwekkende graphics complimenteren. De game is wel wat meer arcade, zodat het toch een andere ervaring voorschotelt dan de basketbaltitel van 2K. Dus wil je de allerbeste basketbalgame spelen, dan moet je toch echt bij NBA 2K18 zijn. Wil je echter een game die wat meer arcade is en/of niet zo ingewikkeld is, dan kan je beter voor NBA Live 18 kiezen.

• Modellen van de atleten zijn erg indrukwekkend
  • Vrij gemakkelijk te leren
  • Schotelt goede gameplay voor...