Review Kung Fu Rider – De Maffia zit achter je aan. Wat doe je? Je zit met je handen in het haar en weet niet meer wat je moet doen. Je bent erg bang. Je bedenkt hoe je kan vluchten. Daar staat ie, een bureaustoel.. In Kung Fu Rider weten Tobin en Karin daar wel raad mee. De twee speelbare karakters in de game zijn in een fictieve Chinese stad gestrand en zijn op de vlucht voor de maffia. Om te vluchten gebruik je een bureaustoel. Het besturen doe je alleen met de PlayStation Move controller. Hoe is de besturing en is het leuk om te spelen? Je leest het in deze review van Kung Fu Rider.

Zoals ik al zei zit de maffia achter ene Tobin en Karin aan. Mijn grote vraag toen ik begon te spelen was waarom ze achter de twee rare figuren aanzitten. In de gehele game wordt dat totaal niet uitgelegd. Dan snap je natuurlijk wel dat het verhaal helemaal niet goed in elkaar zit. In het hoofdmenu staan Tobin en Karin achter een open deur. Buiten is de maffia naar ze op zoek. Tobin begint tegen Karin te praten over hoe ze weg kunnen komen en dat het allemaal haar schuld is. Karin zegt op haar beurt dat Tobin graag werk wilde hebben en dat ze daardoor in de shit zitten. Na dit korte gesprekje is het qua verhaal al voorbij.

déjà vu

In de game kun je met Tobin of Karin racen op verschillende dingen met wieltjes eronder. In het allereerste level start je simpelweg met een bureaustoel. Hoe verder je komt des te meer je vrijspeelt. Zoals bijvoorbeeld een babystoeltje, stofzuiger, hobbelpaard en nog vele andere dingen. Het doel is om zoveel mogelijk geld van de straten te rapen en zo snel mogelijk bij je mobiele kantoor aan te komen, een busje. Daarnaast zijn er zones, als je door deze zones heen rijdt zal je boostmeter gevuld worden. Is deze helemaal vol, dan beweeg je de move snel naar voren en maak je behoorlijk veel snelheid.

Elk level begint steeds precies hetzelfde, je personage kijkt om zich heen en hoopt dat alles nog goed gaat met Karin/Tobin. Opeens ziet je personage een stoel of een van de andere dingen op wielen staan. Je springt erop en daar ga je dan. Beweeg de motion controller op en neer om snelheid te maken. Zwiep de move naar boven om een sprong te maken en om van links naar rechts te kunnen gaan, dien je de controller, vanzelfsprekend, naar links of naar rechts te bewegen.

Het parcours ligt vol met obstakels, zoals hekken auto’s en stenen. Uiteraard staat de maffia ook verspreid door de straten van de fictieve stad. Door de vele obstakels is het soms moeilijk om ze te ontwijken en vooral met de move controller. Hiervoor heeft Japan Studio’s, de ontwikkelaar van de game, het kruisje en rondje gebruikt om snel naar links of naar rechts te verschuiven.

Is dit nu die fantastische PlayStation Move?

Japan Studio’s, onderdeel van Sony Computer Entertainment, heeft de move controller niet echt goed benut. De besturing is ronduit slordig. Wil je net die ene scherpe bocht maken, lukt het niet. Ook al hou je de controller nog zo ver naar links, hij blijft de bochten te ruim nemen. Hierdoor bots je snel tegen een muur of auto. Om daar dan weg te komen moet je weer helemaal draaien en weet je soms niet meer waar je naartoe moet. De camera draait namelijk nauwelijks mee. De camera blijft, wat er ook gebeurt, recht achter je personage staan en is niet draaibaar. Ik ben hierdoor al meerdere malen de verkeerde kant op gegaan. Gelukkig wordt er dan wel snel aangegeven dat je de andere kant op moet. Weer kost het dan veel moeite om te draaien.

Als Kung Fu Rider speelbaar was geweest met de move en navigatie controller, voor onder andere het draaien van de camera, had het al een stuk beter gewerkt. Het meest tergende is het springen. Het komt vaak voor dat wanneer je de move controller snel naar boven zwaait, om een sprong te maken, deze niet reageert of pas enkele secondes later.

De winkels in, NU NU NU!!!

Het blijft erg dat een studio, onder de hoede van Sony, een game aflevert die helemaal niet goed blijkt te werken met de PlayStation Move. Het lijkt wel alsof Sony heeft lopen pushen om de game met de release van de move in de winkels te hebben. Omdat de line-up anders nog kariger zou zijn dan het al was. De enige twee dingen die er wel met kop en schouders bovenuit steken is de optie om met twee spelers aan de slag te gaan en de graphics. De ontwikkelaar heeft er een leuk cartoon sausje overheen gegooid en heeft de levels mooi uitgewerkt.

Je kan helaas niet met twee spelers door de straten scheuren. Nee, speler één zal op de stoel moeten racen en speler twee wordt een handje. Het handje kan ook geld en boosts oprapen. Daarnaast kan het handje de maffia plus obstakels oppakken en wegsmijten. Je zorgt er voor dat speler een zo min mogelijk problemen heeft.

Conclusie

Kung Fu Rider valt dus nogal tegen, desondanks heb ik me toch wel vermaakt met de game. Af en toe een uurtje spelen is leuk, daarna is de lol er wel vanaf. Kung Fu Rider had, wat mij betreft, een PlayStation Netwerk game moeten worden, want momenteel ligt de game in de schappen voor ongeveer 45 euro. Belachelijk veel voor zo’n uitgeklede game. Kleinere kinderen vinden Kung Fu Rider vast en zeker leuk. Misschien een idee om het je broertje of zusje cadeau te doen, zodra de game goedkoper is.

Pluspunten:

  • Het is leuk bedacht..
  • De Twee speler mode is pure fun
  • De kont van Karin als ze vaart maakt
  • Alle omgevingen zitten goed in elkaar

Minpunten:

  • .. maar slecht uitgewerkt.
  • De PlayStation Move werkt en reageert niet goed met Kung Fu Rider.
  • De afwisseling is ver te zoeken.
  • De game is veel te duur en had gewoon een PlayStation Netwerk game moeten worden.