Review H.A.W.X. 2 – Na een redelijk succesvolle lancering van Tom Clancy’s H.A.W.X. is het een logische stap om daar een vervolg op te maken. Met de lancering van H.A.W.X. 2 is Ubisoft ervan overtuigd de pluspunten te hebben gehouden en te hebben gewerkt aan alle minpunten van zijn voorganger. Is dit ook het geval? Of is dit een definitieve strop voor de franchise? Dat lees je natuurlijk in deze review!

Omg nukes!!

In Tom Clancy’s H.A.W.X 2 wordt het welbekende verhaaltje weer eens haarfijn overnieuw verteld. Een fijne mix tussen de op macht geilende Amerikanen, de rap-cliché-wordende ultranationalistische Russen, de opstandelingen uit het Midden-Oosten en dan natuurlijk nog wat nucleaire raketten om het geheel aan elkaar te breien. Het komt erop neer dat je gedurende het hele verhaal iets heel slechts probeert te voorkomen, ondanks dat niet op alle momenten duidelijk is wat dat hele slechte nou eigenlijk is.

In deze opvolger staat de bekende piloot David Crenshaw uit het eerste deel niet meer centraal. Deze maakt namelijk ruimte voor drie jonge coole piloten uit de VS, Verenigd Koninkrijk en Rusland. Dit pastte waarschijnlijk iets beter bij het van het ene naar het andere land springende verhaal. Een verhaal die vooral duidelijk wordt gemaakt door korte briefings voor je missie met wat satellietfoto’s en wat gebrabbel op de radio tijdens je vlucht. Ondanks de referenties naar andere Tom Clancy games, zoals het verdedigen van een Ghost squad, voelt het verhaal wat geforceerd aan.

Clear for take-off

Een goed lopend verhaal is leuk, maar geen vereiste. Veel belangrijker is natuurlijk de gameplay. En met gameplay doelen we natuurlijk op de intense dogfights hoog in de lucht waar de G-krachten en raketten je beide om de oren vliegen. We moeten dan ook echt toegeven dat de vliegtuigen heerlijk aanvoelen. De besturing is erg direct en wordt duidelijk beïnvloed door factoren als je hoogte en snelheid. Ook de ‘off-mode’ bekend uit het eerste deel zit er nog in voor de gevorderde piloten onder ons. Het blijft jammer dat de camera vast staat in die modus, maar lekker vliegen doet het absoluut.

Een beetje extra overzicht kan ten slotte geen kwaad want de A.I. in H.A.W.X. 2 is behoorlijk verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. In het begin kun je nog makkelijk een lijn achter je vijand kiezen en hem met een tweetal raketten neer maaien, maar naarmate de game vordert en je in de tweede helft van de single-player ervaring komt veranderd dat erg rap. Je vijand wordt slimmer, gebruikt veel meer flares, zal je proberen te laten crashen door vlak over bergen heen te vliegen, etc. Om maar niet te vergeten dat er ook nog een aantal achter jou aanzitten.

Helaas kunnen we niet hetzelfde zeggen over de A.I. van je computer gestuurde medespelers. Ondanks dat je ze richting het einde van de game eindelijk zelf commando’s kunt geven zul je merken dat ze vrij weinig zinvols uitvoeren. Na een achtervolging van vijf minuten en 20 raketten verder is het ze dikwijls niet gelukt om de toegewezen straaljager neer te halen. Als je het goed gedaan wilt hebben moet je het dus echt zelf doen. Dit resulteert in het feit dat jij ellenlange achtervolgingen zal hebben om de laatste vijanden neer te halen, en met een tikkende klok bij sommige levels zorgt dit gemakkelijk voor irritatie.

Ze hebben deze tamelijk saaie gameplay wel weg geprobeerd te moffelen door middel van wat unieke gameplay elementen midden in de game. Zo zul je in dit deel regelmatig zelf op moeten stijgen en landen en wordt er zelfs van je gevraagd op 10km hoogte bij een brandstof vliegtuig te tanken. Een klusje die aardig wat precisie vereist. Verder zul je nog de schutter-stoel van een AC-130 vliegtuig innemen, waarbij je allerlei hulpeloze troepen op de grond afmaakt met behulp van je drie wapens. En met hetzelfde groen-zwarte nacht-visie tintje als in de AC130 zal je met een UAV wat informatie moeten winnen over de vijand. Dit houdt in dat je een beetje over ze heen moet vliegen, moet luisteren en wat IR-lampjes op huizen en auto’s moet gooien. Een hersendood rustmoment tussen alle intense dogfights zal het uitgangspunt geweest zijn.

Red-one, this is Red-two

Al deze problemen worden echter in één klap opgelost zodra je het spel in co-op speelt met één of meerdere vrienden. Je kunt het hele verhaal namelijk met tot 4 man co-op spelen. In de single player is het lastig om niet het precieze pad van de commentator te volgen zonder je missie gefaald te laten beëindigen, maar de co-op gameplay voegt dat extra stukje vrijheid toe om je eigen tactieken toe te passen. Het werkt nou eenmaal lekkerder als je samen met wat maten afspreekt wie welke taak op zich neemt en jullie vervolgens als een georganiseerde groep piloten de missie met succes volbrengen. Een uniek vleugje gameplay om de replay waarde te verhogen.

En dat is mooi, want wil jij het online tussen de andere spelers overleven zul je de verhaallijn toch echt een aantal keer door moeten spelen. Naarmate je meer speelt vergaar je namelijk XP, wat op zijn beurt weer zorgt voor nieuwe vliegtuigen, upgrades en wapens voor zowel je single player ervaring als voor online geweld. Je kunt alle missies co-op ook spelen met je eigen vliegtuig en wapen keuze voor wat variatie, en voor degene die echt een uitdaging nodig hebben is er nog de Arcade Mode.

In deze modus speel je dezelfde missies als in het verhaal, alleen deze worden veel moeilijker gemaakt door het verplichten van bepaalde ammunitie en verbeterde AI. Naast de Arcade Mode hebben we ook nog de Survival Mode die redelijk voor zich spreekt. Je doel is om zoveel mogelijk groepen vijanden te overleven voordat de tijd op is. Deze modi kunnen zowel online als offline gespeeld worden.

GeoEye

Een laatste belangrijke toevoeging is de Free Flight modus. In deze modus kun je, zoals de naam al suggereert, vrij rondvliegen in elke omgeving. Dit is ook echt aan te raden, want zonder alle knipperende lampjes en inkomende raketten valt het pas echt op hoe mooi de omgevingen zijn in H.A.W.X. 2. Goed, zodra je onder de 500 meter komt gaat de kwaliteit iets achteruit maar dat spreekt voor zich als je met 1200 km/u langs raast in zo’n mega grote omgeving. Deze omgevingen zijn gebaseerd op foto’s van de GeoEye satelliet. Dit creëert werkelijk prachtige en realistische omgevingen waar het verstoren van de openbare orde een waar genot is. Ook alle 32 gelincenseerde vliegtuigen zien er geweldig uit en maken levensechte geluiden. Op dit gebied heeft Ubisoft toch wel degelijk zijn best gedaan, want het resultaat mag er wezen.

Al met al moeten we helaas zeggen dat Tom Clancy’s H.A.W.X. 2 niet de AAA-titel is geworden waar we op hadden gehoopt. Er zijn duidelijke verbeteringen ten opzichte van zijn voorganger, zoals een verbeterde AI en een opgepoetste grafische look. Tevens zullen liefhebbers van het eerste deel ook zeker plezier beleven aan deze opvolger. Toch biedt de titel te weinig leuke gameplay elementen en plezier. Het is leuk voor echte hardcore vliegfans die van elk stukje genieten, zoals het landen en tanken. Maar voor iedereen die even snel in wat actie wil springen zit er net teveel poespas om heen. Het is erg cool om in miljoenen euro’s kostende, laatste technologie bezittende en meest geavanceerde vliegtuigen rond te vliegen, maar zolang je er niks mee kunt doen blijft het aanvoelen als half werk.

• Grafisch stuk beter dan voorganger
  • Veel unlocks via ranksysteem
  • Co-op verhaallijn