Veel van de oudere gamers onder ons zijn opgegroeid met de arcadekasten. Gezellig met een groep vrienden naar de arcadehal, waar je dan voor ??n muntje bijvoorbeeld drie levens kreeg om de highscore neer te zetten. Deze games zijn met de komst van diverse consoles jammer genoeg een beetje ingezakt en we hebben al tijden geen echte arcadetitels meer gehad. Dit zag Sega ook en kwam met een concept voor Vanquish, een korte maar explosieve shooter die compleet draaide om het vergaren van punten. Zou SEGA dit goed hebben uitgewerkt en is dit de herleving van de oude arcadeshooters? Je leest het in deze review.

World War III

Na jarenlang een Tweede Wereldoorlog setting zijn er gamers die deze setting een beetje zat zijn. Sega zag dit ook, maar wou niet af van het principe van een epische oorlog, wat zeer begrijpelijk is. Daarom springen we over naar de volgende oorlog. In een wereld met een tekort aan grondstoffen wordt er gevochten om elk litertje olie. Dit is dan ook de reden dat de Amerikanen komen met een gigantisch ruimteschip, wat specifiek ontworpen is voor het vergaren van zonne-energie.

Dit gaat echter goed mis en de Russen nemen het station over en bundelen al deze energie als een dodelijke straal op San Fransisco, wat compleet vernietigd wordt. Dit is echter niet het ultieme doel en als de Amerikanen zich niet snel overgeven staat miljoenenstad New York als volgende op het lijstje. Dit laten de Amerikanen natuurlijk niet over zich heenkomen en zoals we dat van ze gewend zijn sturen een gigantisch leger naar het station, waar voor ons de actie begint.

Space Normandy

Deze invasie gaat echter niet bepaald soepel en we zullen nog mening robot moeten omleggen. We vechten namelijk niet tegen mensen, wat ook niet in ons voordeel werkt. In de nabije toekomst is de welbekende Russische frontsoldaat namelijk vervangen door een robot, wat een groot voordeel is voor ze. Onze held, Sam Gideon, heeft echter wel de beschikking tot een speciaal pak waarmee we onder andere razendsnel over de grond kunnen schieten en zelfs in slow-motion weg kunnen duiken. Tevens kan dit pak alle wapens van je vijand kopi?ren, wat erg goed werkt. De ene keer heb je een raketwerper nodig, terwijl je een minuut daarna al moet switchen naar een machinegeweer.

Dit uitgebreide wapenarsenaal is dan ook wel nodig. Menig vijand is namelijk twintig keer groter en ook twintig keer sterker dan Sam. Het is dus niet alleen nodig om raak te schieten met je grootste kaliber, maar ook om slim na te denken. Zo is het dus nodig om zo af en toe dekking te zoeken en een denkpauze te nemen.

Grafisch wonder

Naast het vechten is er gelukkig altijd nog tijd om de toerist uit te hangen. De ontwikkelaar is er namelijk zeer goed in geslaagd om iets moois op het scherm te toveren. Explosies zien er angstaanjagend echt uit en kogels vliegen prachtig langs je. Dit is zelfs nog mooier te zien als je in slow-motion wegduikt of een vijand omlegt.

Een game is echter niets zonder mooi geluid en daar heeft men nog wel wat problemen mee gehad. Het Engels is niet van bepaald hoog niveau en is amper te verstaan. Na veel schuiven met de instellingen en het overige geluid laag te zetten is het ons eindelijk gelukt om de prachtige cutscenes te voorzien van bijpassend geluid.

Deze cutscenes duren echter wel erg lang en in het begin van de game lijkt het meer alsof je een film aan het kijken bent, dan dat je zelf actief meespeelt. Deze zijn op het moment van schrijven ook niet door te spoelen, maar er is beloofd om dit later te implementeren door middel van een update.

Highscore!!!

Zoals in elke oude arcadegame is het doel van de game om een zo hoog mogelijke score neer te zetten, bijvoorbeeld door middel van het doden van vijanden of het voltooien van een opdracht binnen een bepaalde tijd. Dit is in Vanquish niet anders, we zullen dus vooral voor de punten spelen. Als wij een namelijk een standaard robot omleggen krijgen wij daar slechts 100 punten voor, tegenover de 500 punten voor een eindbaas.

Deze laatsten zitten dan ook veel in de game, waardoor we elk gevecht eerst moeten analyseren en moeten bedenken hoe we dit zo effectief mogelijk kunnen aanpakken. Het is namelijk niet zo dat je van achter een muurtje de vijand met raketten kunnen bestoken. Zo moet je bijvoorbeeld een reusachtige krab vernietigen door eerst zijn poten onder zijn lijf vandaan te schieten, om vervolgens op hem te kruipen en zijn romp te doorboren met enkele goedgeplaatste kogels.

Multiplayer?

De meeste games hebben naast een singleplayer verhaal ook een multiplayer waarin we het tegen elkaar kunnen opnemen in diverse modi. Vanquish is echter niet ??n van deze games en er zal dus ook geen enkele mogelijkheid zijn om online tegen of met elkaar te spelen. Dit terwijl wij verwachten dat deze best goed had kunnen gaan lopen.

De maps zijn namelijk erg goed opgezet en de wapens zijn in de singleplayer goed gebalanceerd. Tevens is er al een puntensysteem ge?mplementeerd en zou dit gebruikt kunnen worden in een co?peratieve modus waarin twee gamers strijden voor de meeste punten. Jammer genoeg zullen we dit niet meer zien in Vanquish en zullen we moeten hopen op een eventueel vervolg die dit wel heeft.

img 4cc94e26dc94b Review: Vanquish

Tactical Challenge

Een arcadestijl verhaal is echter niet genoeg voor Sega en heeft men hiernaast nog een extra modus in de game gemaakt, waarin we diverse opdrachten in een zo kort mogelijk tijdbestek moeten voltooien. Denk hierbij aan een groot aantal vijanden omleggen of een race naar de andere kant van een level. Deze opdrachten krijg je echter niet zomaar voorgeschoteld. We zullen hier namelijk eerst voor door het verhaal moeten knokken, wat al moeilijk genoeg is.

Vanquish doet de oude arcade tijden herleven en brengt ons een verhaal vol actie en spanning. Uitgever Sega en ontwikkelaar Platinum Games zijn er namelijk erg goed in geslaagd een puntensysteem in een lineaire shooter te integreren. Dit gecombineerd met prachtige graphics brengt ons een goede game die zich kan meten met veel van de najaarstoppers. Veel mensen zullen echter gefrustreerd worden door de hoge moeilijkheidsgraad. Tevens is het Engels ook niet van bepaald hoog niveau en zullen alleen Japanners het hele verhaal meekrijgen.

• Eindelijk een goede arcadeshooter
  • Prachtige graphics
  • Vernieuwende mogelijkheden