img 4cc16dfe0cdc2 Review: Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 2

Review Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 2 – Er zijn vele anime series in Japan die ook erg populair zijn in het Westen. Naruto is waarschijnlijk ??n van de meest bekende en geliefde van deze anime series. Deze serie draait nou al een flink aantal jaren mee en heeft ook al een reeks aan game titels onder zijn naam staan. Namco Bandai vind dat er nog wel een titeltje bij kan en komt nu met het volmondige Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 2. Het voorgaande deel werd over het algemeen goed ontvangen. Kan Namco Bandai dit kunstje wederom over doen, of is het tweede avontuur met Naruto er ??n die beter in de schaduw had kunnen blijven? Je leest het in deze review!

Naruto in een notendop

In Ninja Storm 2 volg je de Shippuden verhaallijn. Naruto komt aan het begin van de game terug van zijn training met zijn mentor Jiraiya. Al snel kom je je oude vrienden Sakura en Kakashi tegen. Samen vormen jullie Team 7. Al snel komen er problemen in de wereld van Naruto aangezien een duistere organisatie, genaamd Akatsuki, er op uit is om alle Jinchuriki gevangen te nemen en de demonen die zij dragen te gebruiken om de wereld te vernietigen. Laat het nou net zo zijn dat Naruto vanaf zijn geboorte ??n van deze demonen in zich draagt. Zo begint het avontuur om de Akatsuki te stoppen.

Het verhaal is, zoals je mag verwachten van Naruto, erg goed geschreven. In het begin zullen er een hoop termen en namen naar je toe gegooid worden en kan het allemaal wat overweldigend zijn. Gelukkig doet de game erg goed zijn best om het verhaal uit te leggen en zullen ook leken in het Naruto universum het verhaal kunnen volgen. Voor de fans is er weinig nieuws aanwezig op het gebied van verhaal. Het Shippuden verhaal wordt goed uitgelegd, maar mist de details van de anime. Fans zullen echter wel de grote momenten in de Shippuden serie kunnen herleven en natuurlijk kunnen spelen en daar is het zeker voor te doen.

Vechten als een ninja

Want wat zijn de gevechten in Naruto toch goed! Ninja Storm 2 is een fighter, maar niet zoals je standaard Tekken of Street Fighter dat is. De gevechten in Ninja Storm 2 vinden zich plaats in een open ruimte waarin je vrij kunt rondlopen. Het zijn dus geen face tegen face gevechten als in eerder genoemde fighters. Er zijn maar twee type van aanvallen die je kunt doen; een afstandsaanval en dichtbij. Je zou denken dat hierdoor de combo’s die je kan uitvoeren miniem zijn. Het tegengestelde is echter waar. Door met behulp van de analog stick omhoog of omlaag te bewegen zijn er veel combo’s mogelijk door puur maar op ??n knop te drukken. Deze standaard combo’s zijn wel aan de lange kant waar sommige meer dan negen acties kennen. Schaam je dus niet als je de combo lijst er af en toe moet bijhalen.

Ook is het mogelijk om battle items te gebruiken tijdens de gevechten. Dit zijn items die je voor elk gevecht kiest en vari?ren van explosieve en verlammende aanvallen tot aan het boosten van je aanvals en verdedigingskracht. Deze items zijn echter maar een beperkt aantal keer te gebruiken dus je moet nadenken wanneer ze het best van pas komen.

Een helpende hand

Naast je standaard aanval heb je ook nog chakra aanvallen. Chakra aanvallen maken gebruik van, hoe kan het ook anders, je chakrameter. Door je chakra te activeren is het mogelijk om Ninjutsu aanvallen toe doen. Zie dit soort aanvallen als speciale bewegingen die uniek zijn voor elk personage. Door goed gebruik te maken van deze aanvallen is mogelijk om gigantische combo’s aan elkaar te rijgen. Er is echter wel een nadeel aan het vechtsysteem in Naruto. Het is namelijk mogelijk om met blind knoppen rammen en af en toe een ninjutsu aanval ook makkelijk te winnen. Erg jammer aangezien er wel een uitgebreid combo systeem aanwezig is.

img 4cc16d538462e Review: Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 2

Naast de standaard en ninjutsu aanvallen is er nog iets wat de gevechten in Ninja Storm 2 dynamischer maakt; je kan namelijk twee support personages kiezen. Aan het begin van een gevecht kies je eerst het personage waar je mee vecht en daarna de twee vechters die je als support wil. Deze support personages kan je dan tijdens het gevecht activeren en zullen dan je tegenstander aanvallen of jou verdedigen. Erg handig voor als je extra zekerheid wilt dat die Ultimate Ninjutsu aanval goed aankomt.

Levende anime

Ninja Storm 2 kent een uitgebreid singleplayer avontuur. Je volgt het Shippuden verhaal van Naruto precies zoals het in de anime verteld wordt. Hiernaast zijn er ook nog wat zij missies die voltooid kunnen worden, maar dit is niet noodzakelijk om door te gaan met het verhaal. Als Ninja Storm 2 ??n ding erg goed doet, dan is het je het gevoel geven dat je een anime speelt. Hier spelen drie factoren in mee; de fantastische Japanse stem acteurs, de grafische stijl en de filmische eindbaasgevechten. Laten we voorop stellen dat Ninja Storm 2 er fantastisch uit ziet met een hoofdletter F. De game kent de mooiste cel-shaded grafische stijl die ik tot nu toe heb gezien. De getekende achtergronden die worden gebruikt om van punt A naar punt B te lopen zijn verbluffend om naar te kijken. Erg jammer dat je hier weinig van zult mee krijgen aangezien je tijdens het hoofdverhaal alleen maar van gevecht naar gevecht rent.

Hiernaast kent de singleplayer enorme eindbaasgevechten. De grootste momenten uit de anime worden gehighlight door filmische gebeurtenissen en de welbekende quick time events. Denk aan Sasuke versus Itachi en Naruto versus Orichimaru. De gevechten zijn een hommage aan de anime en verrukkelijk voor de fans om te spelen en naar te kijken. Als de QTE goed genoeg gedaan worden krijg je zelfs herinneringen uit de anime te zien, een genot voor fans. Het enige grote minpunt is dat sommige knoppen combinaties zo lang zijn en zo snel ingedrukt moeten worden, dat je niks mee krijgt van wat er nou eigenlijk allemaal voor grafische pracht gebeurt op je scherm. Gelukkig zijn na het uitspelen van het hoofdverhaal alle gevechten herspeelbaar en is dan de druk van de ketel.

img 4cc16d57a13d3 Review: Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 2

Online ninja’s verzamel u!

Een groot gemis bij het voorgaande deel was het ontbreken van een online multiplayer. Het was uiteraard wel mogelijk om tegen elkaar te spelen terwijl je samen op de bank zat, maar een multiplayer had de ervaring een stuk completer gemaakt. Gelukkig heeft Namco Bandai deze fout ingezien en in deeltje twee wel een online functie gestopt.

De online multiplayer is alles wat je verwacht van een online fighter. Er zijn player matches en ranked matches waarbij je om Battle Points speelt, BP. Win genoeg ranked matches en je zal in rank omhoog gaan. Je speelt dus altijd op je eigen niveau. Ook online is het mogelijk om battle items en support personages te gebruiken. Er kan echter ook voor gekozen worden om de support personages buiten wegen te laten en puur een ??n op ??n gevecht te houden. De gevechten online zijn een stuk interessanter dan die tegen een computergestuurde vijand, waarbij je nu echt goed moet nadenken over wanneer je support in gaat zetten en hoe je je chakra gebruikt. Met een totale keuze uit 44 personages uit de Shippuden serie zal deze online multiplayer dan ook elke fan bevredigen.

img 4cc16d55cf257 Review: Naruto Shippuden Ultimate Ninja Storm 2

Narutu Shippuden Ultimate Ninja Storm 2 is een erg succesvol vervolg geworden. Mede door de ongelooflijk sterke presentatie is het verhaal te volgen voor zowel fans als leken. Ondanks dat je met knoppen rammen al een heel eind komt en dat de QTE soms zo chaotisch en moeilijk zijn dat je je aandacht niet op de actie kunt vestigen is Ninja Storm 2 een must-have voor alle Naruto fans. Met de online multiplayer en uitgebreide keuze aan personages is dit niet alleen een titel voor fans, maar een game die alle fighter liefhebbers op zijn minst zouden moeten overwegen.

• Fantastische presentatie
  • Uitgebreide online functie
  • Goed vechtsysteem