Review: De Legende van GaHoole

 Review: De Legende van GaHoole

Review De Legende van Ga’Hoole – De film van De Legende van Ga’Hoole draait op dit moment in de bioscoop. Ondertussen ligt er ook een game van deze film in de winkels. De speler kruipt in de huid van het kleine uiltje Shard en zijn uiteindelijke doel is Wachter worden van de wereld van Ga’Hoole. Dit doe je door het verslaan van de Zuiveren, de vijandelijke uilenstam. Door middel van het het locken van je vijanden, kan jij binnen een bepaald bereik je combo’s uitvoeren om de kraaien en uilen uit te schakelen. Het idee heeft wel iets weg van de H.A.W.X. serie, maar dan met uilen. Onze ervaring met filmgames is nou niet bepaald om over naar huis te schrijven, maar zal de Legende van Ga’Hoole hier verandering in brengen of hadden de uilen het beter bij het witte doek kunnen laten? Je leest het in deze review.

Bewijs jezelf maar Shard

In het begin van het verhaal zal je een beetje moeten wennen aan de gevoelige besturing. De manier waarop je door de lucht vliegt zorgt soms voor frustratie omdat je controller niet helemaal meewerkt, maar niet getreurd: je krijgt eerst een kleine tutorial. Al vrij snel kan je je opmaken om het op te gaan nemen tegen de Zuiveren, de uilenstam die de wereld van Ga’Hoole wil overnemen. De game varieert van het bevrijden van gevangen genomen baby uiltjes tot het achtervolgen en uitroeien van de andere stam. Veelal zit er erg veel herhaling in de gameplay en dit kan je zeer op de zenuwen gaan werken want na drie keer erg sneaky uilen of dergelijke te hebben achtervolgd wordt je het wel weer zat. Uiteindelijk kan je ook nog gebruik maken van broeder uilen. Deze kan je op je vijand afsturen als deze te ver weg is. Om ze te laten aanvallen heb je dapperheid nodig, dit is het gele balkje rechtsboven je scherm en deze kan je aanvullen door bijvoorbeeld veel aan te vallen of ver in de diepte te duiken, als een soort adrenaline kick.

Als een vogel in een kooi

Als je een game speelt waarin je een vogel bent, zou je graag willen dat je oneindig ver kon vliegen om het gevoel te krijgen dat je echt zo vrij als een vogel bent. Helaas is dit in De Legende van Ga’Hoole niet het geval: je wordt beperkt qua ruimte en je moet een vaste verhaallijn volgen. Een beetje meer vrijheid in de game had deze een stuk aantrekkelijker gemaakt. Nu de ruimte zo beperkt is, is je tweede hoop dan dat het spel er grafisch wat beter uitziet. Ook dit valt weer wat tegen want het is allemaal niet optimaal uitgewerkt, het landschap ziet er van een kleine afstand vrij blokkerig uit en soms klopt de synchronisatie van de stemmen niet. Wat er daarentegen wel weer aantrekkelijk uit ziet, is de vrije val in de diepte die je kan maken. Redelijk vaak komt het probleem voor dat het beeld gewoon te donker is om het gevecht waar te nemen, probeer dan maar eens fatsoenlijk de weg te vinden en als dat nog niet genoeg is, komt er af en toe ook heel irritant dubbele informatie in je scherm. Informatie die op zo’n moment totaal overbodig is en je zal eerst vijf seconden moeten wachten voordat je het weg kan drukken.

 Review: De Legende van GaHoole

Oehoe! Oehoe!

Als uil moet je natuurlijk flink van je laten horen dus roep er maar op los. Dit kan dan ook maar het heeft verder helemaal geen nut, het zit er voor de leuk en aardigheid in maar dan is alles ook wel weer gezegd. Naar onze mening had het wel een functie kunnen hebben in de game, bijvoorbeeld het bang maken van tegenstanders, maar helaas. Gelukkig zit het met het geluid in het spel wel vaak goed, de muziek wordt prima aangepast aan de situatie in de game op dat moment en in een vrije val ruist het geluid wel langs je heen. Helaas blijft het niet bij mooi geluid, want als je even een plaspauze moet houden en je de game van het menu afhaalt, zullen de eerste vijf seconden bestaan uit gestotter van het geluid. Het zijn kleine ergernissen maar toch details die voorkomen hadden kunnen worden.

Vliegensvlug

Wanneer je een spel hebt met alleen een singleplayer, verwacht je natuurlijk ook dat hier wat speelduur aan zit. Helaas zijn er maar 27 missies en heb je de singleplayer in een kleine vijf uur wel uitgespeeld wat voor een bedrag van 60 euro toch wel erg kort is. De tegenstand van je vijanden is gewoonweg ook te laag om ook werkelijk tegenstand te noemen, missies zijn makkelijk te halen zonder ook maar ??n aanval uit te voeren. De kunstmatige intelligentie van je broeder uilen is helaas ook vrij laag. Je moet niet raar staan opkijken als je broeders continue tegen bergen en bomen aanvliegen, wat voor een irritant gekreun zorgt elke 20 seconden.

 Review: De Legende van GaHoole

Conclusie

We hopen voor alle liefhebbers dat de film beter was dan de game, want weer is het doel van een goede filmgame naar onze mening niet bereikt. De game is veel te kort en had wel wat extra’s kunnen gebruiken zoals bijvoorbeeld een free-roam functie. De graphics vallen tegen en het geluid had hier en daar ook een stuk beter gekund. Nadat je het spel hebt uitgespeeld heb je het allemaal ook wel weer gezien en zal de game vrij snel in de kast belanden. Zoals helaas vaker het geval is met filmgames is het concept van de game prima, maar is de uitwerking wat minder en is de game gewoon snel afgemaakt om op tijd in de schappen te komen voor de release van de film.

Pluspunten:

  • Originaliteit
  • Vrije vallen in de diepte zijn erg tof

Minpunten:

  • Heel korte gameplay
  • Zeer matige graphics
  • Geen free-roam functie
  • Gevoelige en irriterende besturing
  • Veel schoonheidsfoutjes

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren