img 4cd04097ad178 Review: Lara Croft and the Guardian of the Light

Review Lara Croft and the Guardian of Light – Laten we eerlijk wezen. De Tomb Raider franchise is altijd leuk geweest met enkele uitblinkers, maar de echte reden waarom we de vele matige titels in deze franchise bleven spelen is natuurlijk Lara Croft. Deze game heldin is uitgegroeid tot één van de meest bekende personages door haar wendbaarheid en haar uiterlijk. Ditmaal hebben we geen Tomb Raider, maar wel een game met Lara in de hoofdrol. Of deze titel de moeite waard is lees je natuurlijk in deze review!

Lara is back

Het verhaal is niet echt de reden om Lara Croft and the Guardian of Light te spelen, maar fungeert meer als de lijm die alles bij elkaar houdt. Lara heeft na een lange zoektocht eindelijk een eeuwenoud artifact gevonden, maar ze wordt gevolgd en het artifact wordt gestolen. Hierdoor rust er een vloek op de wereld die voor zonsopgang opgeheven moet worden. Gelukkig verschijnt er een schaars geklede man genaamd Totec, de guardian of the light, die jou komt helpen in je zoektocht naar je vijand genaamd Xolotl. Dat de beste man jou steeds een stapje voor blijft en hekken achter zich dicht gooit is voor jou reden genoeg om de orde in alle tombes te herstellen. Dit zul je moeten doen op verschillende manieren, want de game biedt de perfecte combinatie tussen vechten, verkennen en puzzelen. En aangezien dit allemaal niet wordt tegengewerkt door onnodige dialogen of zelfs het ontwikkelen van je personage werkt dit echt prima.

img 4cd040e6414c8 Review: Lara Croft and the Guardian of the Light

Vechten

Het zullen vooral de hordes aan vijanden zijn die je bezig zullen houden tijdens het spelen. Soms komen er echt tientallen zombie-achtige wezens op je af en veranderd Lara met haar uitgebreide wapenpakket de hele omgeving in een figuurlijk bloedbad. Ik zeg figuurlijk, omdat alles wat doodgaat direct verdwijnt dus echt een effect op de omgeving heeft het niet. Gelukkig is er wel een hele hoop kapot te schieten in de omgeving, van tonnen tot auto’s en dit ziet er niet alleen goed uit, maar heeft ook nog een toegevoegde waarde.

De explosie is één van de vele manieren waarop je vijanden uit kunt schakelen, want Lara heeft naast haar dubbele magnums later in het spel ook automatische shotguns, vlammenwerpers, een M16 en noem het maar op. Deze wapens kosten wel kogels, maar die vindt je gelukkig verspreid over de verschillende tombes. Naast deze secundaire wapens heb je ook je primaire wapens, waar je onbeperkt mee kan schieten. Mochten je kogels opraken heb je deze wapens dus nog altijd bij de hand, en deze doen amper onder aan de later vrijgespeelde wapens. Naast die wapens heeft Lara ook een touw met grijphaak waarmee ze abseilt en muren op klimt, en een speer waar ze op kan staan om net dat beetje hoger te kunnen springen. Oké, de speer is eigenlijk van Totec, maar die zie je niet meer terug als je alleen speelt.

img 4cd040e648dd6 Review: Lara Croft and the Guardian of the Light

Verkennen

Deze gadgets zijn erg belangrijk voor het verkennen van tombes en het oplossen van puzzels. De grote beloningen liggen altijd op de moeilijk bereikbare plekken en voor de echte waaghalzen kom je af en toe ook nog eens een zogeheten ,challenge tombe, tegen. Deze optionele tombe is niet verplicht om verder te spelen, maar geeft wel grote beloningen als je deze weet uit te spelen. Wat je hier moet doen varieert van het oplossen van moeilijke puzzels tot het ontwijken van dodelijke aanvallen van talloze vijanden op een hindernisbaan. Mocht je hier het einde behalen dan wachten daar grote beloningen als upgrades voor je HP, kogels of unieke artefacten die je kunt dragen. Lara heeft namelijk niet alleen verschillende wapens, maar je hebt ook de mogelijkheid om twee artefacten en een relic te dragen. Deze dingen zorgen meestal voor een verhoging aan de ene kant, en een verlaging aan de andere kant. Zo krijg je bijvoorbeeld +1 aanval en -1 verdediging.

Replay

Gelukkig weten ze je ook nog eens zo ver te krijgen om terug te komen naar tombes. Er zijn verschillende extra missies die je kunt doen in een level, zoals het kapot schieten van alle auto’s of het bereiken van het einde binnen een strak tijdslimiet. Hier krijg je weer unieke artefacten en andere upgrades voor dus je wordt rijkelijk beloond. Je kunt ook een nieuw wapen vrijspelen, waarbij je meestal een bepaalde hoeveelheid punten moet halen door middel van het verzamelen van edelstenen en afmaken van vijanden. Kortom, er zit genoeg replay value in deze titel.

Presentatie

Niet geheel onbelangrijk is hoe het er uit ziet. Je verwacht namelijk niet zo veel van een PSN-titel die voor 12,99 euro verkocht wordt in de PlayStation Store. Gelukkig kunnen we je het tegendeel bewijzen, want Lara Croft and the Guardian of Light heeft een heerlijk grafisch sfeertje. Van de omgevingen diep in de Mayaanse jungle, alle animaties als explosies tot de geweldige achtergronden waarbij je kilometers ver kijkt, het ziet er verbluffend uit. Je speelt de game vanuit een isometrisch perspectief, wat inhoudt dat je schuin van boven neer kijkt op je personages en omgevingen. Dit zorgt voor een groot zichtvlak wat de veelzijdige gameplay zeker ten goede komt. Heel soms heb je last van de camera en zal je door iets niet gezien te hebben je dood tegemoet vallen, maar gelukkig heeft dit geen effect afgezien van een wat lagere score.

Met de audio zit het redelijk in orde, afgezien van de verschrikkelijke slagzinnen van Lara als ze weer eens een grote vijand op zich af ziet komen. Het is af en toe echt tergend, maar het komt niet vaak genoeg voor om de spelervaring te verpesten. Je zult hooguit af en toe even je momentum kwijt raken omdat je verbaasd bent over wat ze nu weer te vertellen heeft.

img 4cd040e650e11 Review: Lara Croft and the Guardian of the Light

Co-op

Nog een belangrijke toevoeging is de multiplayer die ingebakken zit in de game. Helaas kunnen we tot op de dag van vandaag nog steeds geen online co-op spelen, ondanks dat het wel is beloofd door de ontwikkelaar, maar met een maat op de bank is het alsnog erg vermakelijk. Je krijgt bijna het idee dat de game hier echt voor gemaakt is. Nu zal de tweede speler met de Aztec krijger genaamd Totec spelen en hij en Lara vullen elkaar perfect aan. Je zult merken dat alle puzzels en dergelijke zijn aangepast om het uitdagender te maken en deze vereisen nu ook echt een nauwe samenwerking.

Zo heeft Lara nog steeds haar touw met grijphaak waarmee ze Totec op kan trekken, en heeft Totec zijn speer en zijn schild die hij kan gebruiken om lara een stapje hogerop te helpen. De punten die je krijgt worden niet eerlijk verdeeld, dus dat zorgt weer voor wat competitiviteit onder elkaar. Alles bij elkaar is het een geweldig leuke co-op game waar je uren speelplezier uit zult halen.

img 4cd041847de28 Review: Lara Croft and the Guardian of the Light

Lara Croft and the Guardian of Light blaast nieuw, verfrissend leven in de franchise. We kunnen iedereen die bang is dat ze met een matige game opgescheept zitten gerust stellen door te zeggen dat het een geweldige PSN-game is. Voor maar 12,99 euro zul je uren speelplezier kopen, voor zowel in je eentje als samen met een maat op de bank. Een hele enkele keer zorgt de isometrische camera voor problemen en de one-liners van Lara zijn echt verschrikkelijk, maar dit is niet genoeg om alle pluspunten te doen laten verdwijnen. Lara Croft and the Guardian of Light is een ware aanrader voor onder de digitale kerstboom.

• Lara Croft
  • Goede combinatie tussen platform en puzzel
  • Lange en sterke co-op