ufclogo

Ultimate Fighting Championship (UFC) is de grootste Amerikaanse Mixed Martial Arts-organisatie en kent een ontzettend groot aantal beroemde fighters. Denk bijvoorbeeld aan Brock Lesnar, Rashad Evans, Chuck Lidell, Anderson Silva of BJ Penn. UFC-wedstrijden staan er bekend om enorm bruut te zijn met het nodige bloed op de grond. Tijdens matches gelden er namelijk maar een beperkt aantal regels en dat zie je goed terug in de gevechten. Het kan zijn dat Nederlanders niet heel bekend zijn met de sport, dat komt omdat UFC op het moment enkel wordt uitgezonden in Canada, het Verenigd Koninkrijk, Japan, Mexico en Brazilië. Je hoeft alleen geen bekende te zijn van UFC om deze game te kunnen spelen, de bruutheid van de gevechten en de goede graphics van deze game zorgen ervoor dat je telkens weer op het puntje van je stoel zit. Maar weet UFC 2009: Undisputed de bruutheid van de echte matches over te brengen in deze nieuwe game? Dat lees je in deze review.

Menselijke hanengevechten

UFC 2009: Undisputed is een enorm realistische fighting game en dus geen game zoals bijvoorbeeld een Street Fighter IV of Soul Calibur IV, en daar moet je van houden. Je gaat in UFC 2009: Undisputed aan de slag met je blote vuisten en creëert zo een realistische weergave van een echte UFC-match. Er zijn dan ook verschillende manieren om een match te winnen, de meest voor de hand liggende is je tegenstander knock-out te meppen maar wat je ook kunt doen is een submission toepassen: je tegenstander op een dusdanige manier klem leggen zodat hij geen kans meer heeft en moet afkloppen. Als dat gebeurt, is de scheidsrechter verplicht om de match af te kappen. Al deze factoren spelen mee in het feit dat sommige UFC-matches soms aanvoelen als menselijke hanengevechten, en dat is vet, je maakt elkaar namelijk letterlijk en figuurlijk af en wil de ander zoveel mogelijk pijn laten lijden door een paar flinke stoten recht op zijn snoet te plaatsen gevolgd door een paar flinke trappen. Wat ook heel tof is, is wanneer je tegenstander op de grond valt en nog niet meteen de kracht heeft om omhoog te komen, je kan dan boven hem gaan hangen en net zo lang op zijn gezicht in slaan tot die het loodje legt. Je moet er van houden, maar één ding is zeker, gevechten worden enorm realistisch in beeld gebracht.

ufc-shot

Controls

De game kent aardig pittige controls die je niet 1-2-3 onder de knie hebt. Het is dan ook verstandig eerst even de tutorial mode door te spelen voordat je echt aan de slag gaat. Zo leer je namelijk al grotendeels welke controls je moet gebruiken in welke situaties. Zo druk je wanneer je bijvoorbeeld onderop op de grond ligt andere knoppen in dan wanneer je staat. En gezien de verschillende vechttechnieken in de game zoals kickboxing, boxing, muay-thai en jiujitsu, heeft elke stijl ook weer zijn eigen manier van besturing.

Grafisch hoogstandje

Nog niet eerder hebben we een fighting game gezien die er zo ontzettend goed uit zag, want jongens toch, wat ziet UFC er ongelooflijk goed uit. Er zit zo enorm veel detail in de personages dat ongeacht hoe lang je de game aan het spelen bent, je elke keer weer verbaast wordt. Vooral verwondingen aan je personage worden zeer goed in beeld gebracht, wanneer je iemand echt heel veel body-kicks geeft in bijvoorbeeld zijn rechter-zij zie je langzamerhand een rode plek verschijnen die op den duur paars en blauw wordt. Maar ook het bloed, wonden en schrammen zien er ongelooflijk goed uit. Wat ook heel goed gedaan is, is dat je van het gezicht van je tegenstander een hoop af kunt lezen. De mimiek is zo overduidelijk goed over gebracht in het gezicht van de personages dat je precies kan zien of je tegenstander op het punt staat om knock-out te gaan of dat hij nog barst van de energie. Na een match zul je ook merken dat de lichamen van de personages onder de zweetdruppels zitten, en ook dat is enorm gedetailleerd.

Wat Yuke’s, de ontwikkelaar van de game, ook heeft gedaan is aandacht besteedt aan het publiek rondom de Octagon, de ring waarin je vecht. Zo zijn de toeschouwers niet allemaal hetzelfde en als je even rond kijkt zul je echt met moeite tweemaal dezelfde personage kunnen terugvinden. De details van het publiek zijn in orde, maar wanneer je aan het vechten bent let je hier natuurlijk helemaal niet op. De scheidsrechter die tijdens de match ook in de ring aanwezig is is net zo gedetailleerd als de vechters zelf, iets wat natuurlijk ook wel moet.

Multiplayer

De multiplayer in deze game zit aardig goed in elkaar, je kunt zowel online als offline vechten met een menselijk tegenstander. Tevens kent de game online een level- en puntensysteem wat weer zorgt voor een hoge replaywaarde. Het nadeel van de offline multiplayer is echter wel dat je tegen iemand moet spelen die de game zelf ook heeft, wanneer je namelijk tegen iemand gaat vechten die niet bekend is met de game zal hij al snel het onderspit delven, gezien de moeilijke controls. Wanneer je iemand kan vinden die ook goed is in de game, kan dit een hoop leuke momenten opleveren. Vooral het feit dat het nog weleens wil gebeuren dat je personage het begeeft na twee flinke stoten kan flink wat frustratie bij je opleveren terwijl de andere in een deuk ligt.

ufc-shot

Aantal modi

Er zitten zoveel modes in deze game dat je nog wel een tijdje zoet zal zijn. Zo kun je natuurlijk aan de slag gaan in de carreer modus, waar het de bedoeling is dat je een eigen fighter creëert en hiermee gaat sparren, trainen en natuurlijk matches gaat spelen. Een fighter creëren kan enorm uitgebreid zijn, bijna alles valt namelijk aan te passen aan je eigen personage. De bedoeling is dan natuurlijk uiteindelijk dat je het UFC Championship wint in jouw gewichtsklasse en zo min mogelijk matches verliest. Daarnaast kun je ook nog eens klassieke momenten binnen de UFC naspelen, er zitten aardig wat matches in die je kunt naspelen en hiermee unlock je dan weer video’s waarin je de oude matches terug kunt kijken. Verder is er nog een exhibition modus waarin je in elke gewichtsklasse een fighter kunt kiezen en tegen de CPU kunt spelen of tegen een menselijk tegenstander. En natuurlijk heb je ook nog de online modus die we eerder in de review besproken hebben. Al met al dus genoeg gamemodi om je zoet te houden!

ufc-shot

THQ heeft het voor elkaar gekregen om voor vele mensen de fightinggame van het moment te maken met UFC 2009: Undisputed. Of het alleen opgewassen is tegen de aankomende concurrentie van EA’s Fight Night Round 4, dat moet nog blijken.  Maar met een breed scala aan gamemodi en een enorme realistische weergave van de gevechten zal deze game een lange tijd in je PS3 blijven. Ben je dus op zoek naar een goede fightinggame en houdt je niet van die cartoony fights in Street Fighter IV, dan is UFC 2009: Undisputed de game voor jou.

• Graphics zijn enorm realistisch
  • Menselijke hanengevechten
  • Geluid