Review: Need for Speed: Hot Pursuit

Review Need for Speed: Hot Pursuit – Wie kent het verhaal van de Need for Speed franchise nou niet. Het is volgens velen ooit de beste racegame franchise geweest maar het lijkt erop alsof die tijd al lang vergaan is. De laatste paar games die uit zijn gekomen, zoals Need for Speed: Undercover en Need for Speed: Shift, zijn op zijn best middelmatig ontvangen en dat is natuurlijk zonde. Weet EA met het inschakelen van Criterion Games deze serie dan eindelijk nieuw leven in te blazen met Need for Speed: Hot Pursuit? Je leest het in deze review!

Wisseling van de wacht

Het lijkt wel een traditie. Steeds na een gefaalde poging om een top racegame te ontwikkelen het lot van de franchise bij een andere ontwikkelaar neer leggen en we hebben inmiddels aardig wat studio’s zien komen en gaan. Dit is wederom gebeurd bij Hot Pursuit maar toen het nieuws naar buiten kwam dat ontwikkelaar Criterion Games aan de titel zou werken kregen we toch allemaal weer een klein beetje hoop. De studio heeft tenslotte een hoop goed gedaan met Burnout: Paradise. We kunnen meteen met de deur in huis vallen en zeggen dat dit erg goed heeft uitgepakt, want dit is misschien wel de beste Need for Speed sinds jaren.

Hot Pursuit, The Remake

De eerste Hot Pursuit zag het levenslicht in 1998. Hierna hebben ze wederom twee tegenvallende NFS titels uitgebracht vooraleer Hot Pursuit 2 uit kwam in 2002. We kunnen nu 8 jaar later eindelijk aan de slag met een nieuwe Hot Pursuit en het lijkt weer een succesverhaal te worden. De insteek van deze titel is heel simpel: de politie speelt een veel grotere rol dan we gewend zijn. In de game vinden we namelijk niet alleen een career modus om jezelf als coureur op de straten van Seacrest County te bewijzen, je kunt ook hele aparte races rijden om jezelf als politie agent te ontplooien. Dit geeft een veel grotere variatie in speltypen waardoor er meer afwisseling zit in de game. Het draait natuurlijk allemaal om racen maar wat vaak vervelend is bij racegames zijn de eindeloze rondjes en praktisch identieke sprints rijden. Gelukkig hebben ze bij Need for Speed de rol van de politie meegenomen en is hierdoor bijna geen enkele race hetzelfde.

The Cop

De grootste vernieuwing is dan ook de rol van de politie. Als speler zul je beginnen als level 1 agent die eigenlijk nergens aan mag komen. Je zult alleen mogen rijden in de goedkopere politiewagens en zult jezelf moeten bewijzen voor je hogerop komt. Gelukkig zijn de goedkope wagens ook al mooie bolides als een Subaru Impreza WRX en een Mazda RX8 dus dat geeft al een klein voorproefje van wat er later vrij te spelen valt. Mocht je snellere wagens en betere spullen vrij willen spelen zul je goed je best moeten doen in de evenementen die je kunt doen als agent. Hierbij komen er een aantal verschillende speltypen voorbij.

De meest voor de hand liggende zijn de sprint races. Hierbij moet je binnen een bepaalde tijd op de plek van de misdaad zijn zodat je de aanwezige agenten kunt helpen met een aanhouding. Een hoop cutscenes die elke keer hetzelfde zijn en er niet echt toe doen zijn het gevolg. Wat er wel toe doet is het penalty systeem die ze geïmplementeerd hebben. Elke keer dat je een muur raakt zul je namelijk 2 strafseconden krijgen en als je tegen het verkeer aanbotst zul je zelfs 3 strafseconden krijgen. Hierdoor is het zaak dat je voorzichtig om gaat met je wagen en dus niet elke bocht blind in moet driften.

Hiernaast heb je nog de ‘Hot Pursuit’ en de ‘Interceptor’ modi. Bij de eerste zal je als agent een race moeten stoppen door alle racende wagens aan te houden die een vastgestelde route rijden. Bij ‘Interceptor’ zul je één wagen aan moeten houden die zijn eigen route kiest. Dit doe je voornamelijk door ze kapot te rijden of één van je hulpmiddelen te gebruiken die je vrij speelt naarmate je vordert in de game. Dit zijn de ‘Spike-Strip’, ‘EMP’, ‘Roadblock’ en ‘Heli’.

Bij de eerst genoemde zal je een spijkermat achter je laten vallen op het wegdek waardoor degene achter je ze banden kapot rijdt. De ‘EMP’ is een elektromagnetische puls die ervoor zorgt dat de bestuurder van de wagen waar je op richt even de controle verliest doordat al zijn elektrische systemen uitvallen. Bij de ‘Roadblock’ zullen je collega’s van de politie verderop een wegversperring opzetten om de racers tegen te houden en de ‘Heli’ staat zoals je kunt vermoeden voor een helikopter. Deze zal voor de eerste racer een spijkermat op de weg gooien.

Na elke race zul je punten verdienen waardoor je uiteindelijk een hoger level behaalt. Hierbij is goud natuurlijk de meeste punten waard en zijn zilver en brons respectievelijk voor de tweede en derde plek. Je zult continu je hulpmiddelen verbeteren en nieuwe auto’s vrijspelen om de racers te pakken te krijgen. Als je ver genoeg door speelt zul je toegang krijgen tot een nieuwe set auto’s, die allen weer een stuk harder gaan. Zo begin je misschien in een Impreza WRX maar zal je eindigen in wagens als de Bugatti Veyron en de Koenigsegg CCX.

The Racer

Als je even klaar bent met het spelen van agent kun je er natuurlijk ook voor kiezen om even de politie tegen te gaan werken als racer. Hier speel je hele aparte evenementen, level je apart omhoog en verschilt de spelervaring enorm. Hier heb je ook de ‘Hot Pursuit’ modus die hierboven uitgelegd is alleen dan logischerwijs vanuit het perspectief van de racer. Hiernaast heb je de ‘Race’ modus waarbij je met een aantal andere coureurs een sprint doet zonder hulpmiddelen. Bij ‘Time Trial’ is het de bedoeling dat je de sprint in je eentje op tijd haalt. ‘Gauntlet’ is eigenlijk precies hetzelfde, alleen dan moet je een bepaalde auto gebruiken.

Wat hier wel verschilt zijn de hulpmiddelen die je tot je beschikking krijgt. Zo zul je als racer ook de beschikking krijgen over de ‘Spike-Strip’ en de ‘EMP’ maar hiernaast krijg je twee andere snufjes. De eerste is de ‘Turbo’ die precies doet wat je vermoedt. Deze geeft naast je standaard NOS een wat langer durende super-boost. Het laatste technische onderdeel waar je het mee zult moeten doen is de ‘Jammer’. Als je deze activeert zul je alle communicatie en elektrische systemen in een straal om je heen plat leggen, ideaal voor als een agent net een ‘EMP’ op jou richt bijvoorbeeld. Ook kun je met de ‘Jammer’ geactiveerd alle wegversperringen en dergelijke aan zien komen.

Bij de racer zul je naar mate je level hoger wordt ongeveer dezelfde auto’s vrijspelen als in de politie modus. De volgorde verschilt wel en hier en daar zie je een andere versie van een auto maar daar houdt het bij op. Helaas heb je ondanks de afwisseling met politie evenementen af en toe het gevoel dat de career modus een beetje repetitief is. Er zijn maar een paar race modi en met de grote hoeveelheid evenementen die je moet spelen voordat je de credits te zien krijgt gaat dit al snel als een herhaling aanvoelen.

Presentatie

Even kort door de bocht: We hebben nog nooit zulke mooie grafische omgevingen gezien in een racegame. Het ziet er allemaal zo prachtig en levensecht uit dat je af en toe de neiging krijgt je wagen aan de kant te zetten en eens even goed om je heen te kijken, of een foto te nemen met het ingebouwde screenshot systeem. Bij de cutscenes in de game, waar ze er helaas maar een paar van gemaakt hebben, krijg je echt rillingen. Als je dan nog even stil staat bij het feit dat ze hoogstwaarschijnlijk de meeste aandacht aan de auto’s hebben besteed geloof je ons vast ook wel als we zeggen dat die er ook prachtig uit zien. De meest exotische supercars zul je vrijspelen en in ons geval werkelijk aanbidden. Alle auto’s hebben schademodellen en dit ziet er prima uit, helemaal als je na gaat dat het voor GT5 onmogelijk was dit bij alle auto’s toe te passen. Dit deelt mee aan hoe spectaculair de crashes zijn, waardoor die ook zeker niet gaan vervelen.

Het grootste gemis op grafisch gebied is het feit dat je in geen enkele auto een cockpit-view hebt. Je zult van al die mooie wagens dus geen interieur te zien krijgen en dat is toch wel erg jammer. Hiernaast stelt het menu ook niet veel voor en doet dit niks meer dan wat het moet doen, wat erg jammer is gezien de rest van de game zo spectaculair is.

Je kunt er wel vanuit gaan dat je surround set verwend zal worden met Need for Speed: Hot Pursuit. Alle wagens hebben een uniek geluid en klinken zo ongelooflijk mooi dat je op het puntje van je stoel gaat zitten als je iemand inhaalt. De soundtrack is ook nog eens beter dan verwacht, met voor ieder wat wils. Mocht je nou nog niet tevreden zijn kun je ook je eigen afspeellijsten afspelen tijdens het spelen van Hot Pursuit en zo de straten van Seacrest County onveilig (of veilig) maken met je favoriete liedjes op de achtergrond!

Multiplayer

De multiplayer was duidelijk vrij belangrijk bij het maken van deze titel. De insteek van racers tegen de politie creëert natuurlijk mooie kansen voor leuke online speltypen. Je kunt online dan ook de ‘Hot Pursuit’, ‘Interceptor’ en ‘Race’ modi spelen met tot 8 man tegelijk. Dit staat natuurlijk garant voor intense gevechten tussen racers en politie tegelijk.

Misschien nog wel een interessantere vorm van multiplayer is het Autolog systeem. Dit systeem houdt automatisch bij wat al je vrienden doen in hun career modus en houdt dus ook al hun tijden bij. Op deze manier wordt jij automatisch op de hoogte gesteld als iemand jou tijd heeft verbeterd en met één druk op de knop kun jij die race ook starten om te proberen je troon terug te winnen. Als jij dan de tijd verbeterd van degene die jou had verslagen zal hij weer een berichtje krijgen, die je eventueel zelf aan kunt passen met voor de situatie gepaste teksten. Op deze manier hebben ze een heel competitief systeem bedacht waarbij mensen automatisch indirect tegen elkaar gaan racen.

Conclusie

Need for Speed: Hot Pursuit is precies wat het moet zijn. Overdreven race vermaak. Alle auto’s en omgevingen zien er prachtig uit en op wat repetitieve races na is de career mode echt perfect. Het Autolog systeem voegt net dat stukje extra concurrentie tussen jou en je vrienden toe en de online multiplayer is best vermakelijk. Ondanks een aantal kleine minpunten kunnen we niks anders concluderen dan het volgende: Need for Speed is back! Need for Speed: Hot Pursuit is voor iedereen aan te raden die zich vermaakt met een racegame.

Pluspunten:

  • Omgevingen, auto’s en crashes zien er geweldig uit
  • Politie en Racer modi
  • Goede soundtrack

Minpunten:

  • Career modus beetje repetitief
  • Menu erg basic

Need for Speed: Hot Pursuit gaat naar versie 1.01
Gepubliceerd op 14 Dec, 2010 om 15:20
En de winnaars van de Spike TV VGA 2010 zijn…
Gepubliceerd op 13 Dec, 2010 om 13:41
Need for Speed: Hot Pursuit krijgt Super Sports Pack DLC
Gepubliceerd op 6 Dec, 2010 om 17:33
Need for Speed: Hot Pursuit krijgt ondersteuning voor Logitech sturen
Gepubliceerd op 1 Dec, 2010 om 21:17
  1. crew Management -    1280 XP
    Dexter145's avatar

    Benieuwd naar het cijfer van GT5

  2.    1006 XP
    Vinyl Vonna's avatar

    WOW!! Dat had ik echt niet verwacht.

  3.    1386 XP
    Redd's avatar

    NFS is de perfecte mix tussen Sim en Arcade.

    GT5 wordt 100% Sim. ‘Tis amper met elkaar te vergelijken.

  4.    6677 XP
    Myx's avatar

    Wow had geen 9 verwacht, dit wordt sowieso mijn eerste race spel op de ps3.

  5.    1859 XP
    elazzja's avatar

    @Redd: de auto’s rijden voor geen meter in Hot Pursuit (tenzij je van arcade houdt) Dit is dan ook helemaal geen mix. Misschien als je shift bedoelt.

  6.    4204 XP
    afca-yuri's avatar

    het blijft jammer dat deze game kwam toen GT5 ook zo komen. Daarom koop ik deze niet, hopelijk ooit nog een volgende hot pursuit

  7.    393 XP
    nWo_IDevasTaToR's avatar

    Staat dat het de beste racing game van 2010 is… Dat is toch echt GT5? Maar ziet er wel vet uit, vooral die politie mode!

  8.    1 XP
    Tomm's avatar

    Het lijkt me echt een goed spel! Hij ligt al thuis, maar ik krijg hem pas met sinterklaas :'( Hij is bij de saturn in Venlo voor 44 euries! :O

  9.    34 XP
    onzentini's avatar

    Ja, het is echt een heerlijke game, lekker arcade maar toch niet te makkelijk, wat mij betreft veel leuker dan de wat steriele GT5. En het ziet er inderdaad prachtig uit.