Review Gran Turismo 5 – Vol verwachting klopte ons hart, al jaren lang, voor het vijfde deel in de Gran Turismo serie. Het lange wachten werd onlangs beloont en daar lag de game dan eindelijk op de deurmat, Gran Turismo 5. Als kleine kinderen renden we erop af en scheurden we de verpakking aan stukken, om vervolgens de game in onze PlayStation 3 te stoppen. Maar zullen de jaren van afwachten en geduld beloont worden met de perfecte racegame, of was ons kinderlijke enthousiasme van korte duur? Je leest het in deze review.

Installing gamedata.. please wait

Polyphone Digital had ons van tevoren al gewaarschuwd maar we waren het toch eigenlijk even vergeten, de gigantische installatiedata voor Gran Turismo 5. De ruim acht GB aan data die geïnstalleerd moet worden is gelukkig optioneel, maar om de boel toch soepel te laten draaien hebben we de installatie maar aangezet en kwamen we na een uurtje terug. Na deze installatie konden we dan eindelijk genieten van Gran Turismo 5 in volle glorie, zonder laadtijden.

Althans, dat dachten we. Na de aankoop van onze eerste auto, een splinternieuwe Honda Civic, gingen we door naar de eerste race. Ondanks de installatie van ruim een uur kan je echter nog flink wat laadtijden verwachten, aangezien elke track en elk evenement eerst nog een keer geïnstalleerd moet worden in het cache geheugen van de PlayStation 3. Een kleine irritatie maar het zorgt er gelukkig wel voor dat de races en de evenementen zelf vlekkeloos verlopen en er geen enkel spoor van lag te vinden is.

Where.. what.. how..

Bij het opstarten van Gran Turismo 5 zal je misschien een beetje overdondert worden door de vele opties, menu’s en tabbladen. Het menu is een beetje onoverzichtelijk doordat niet overal bij staat aangegeven wat het doet en waar het voor dient maar dit zal voor de fans van de Gran Turismo serie geen probleem zijn.

Het grootste gedeelte van de tijd zal men kwijt zijn aan de GT-modus. Hierin kun je evenementen racen, auto’s kopen bij de dealers en bij de tweedehands verkoop, special races doen en je wagens tunen tot echte racemonsters.

Work your way up kid

Als beginnende coureur zal je niet gelijk kunnen beginnen met bolides als een Ferrari F458 of een Aston Martin DB9. Denk gerust aan een leuke Suzuki Alto of een Toyota Prius als eerste auto. Deze keiharde realiteit is echter niet storend en maakt het racen een stuk meer uitdagend. Je zult ook merken dat dit nodig is omdat Gran Turismo 5 zo realistisch is dat je als beginner nooit een rondje zal uitrijden met een dikke bolide.

Ook met een Honda Civic of een Prius is dit niet makkelijk maar daarvoor komen gelukkig de ‘license races’ om de hoek kijken. In deze korte oefeningen leer je de basis van het racen, de wat ingewikkeldere manoeuvres en leer je bepaalde auto’s beheersen.

Whee! Nascar!

Zodra je wat licenses gedaan hebt en je denkt klaar te zijn voor het echte werk kan je aan de gang met speciale evenementen of met de reguliere races. De speciale evenementen geven een hoop meer XP en credits, wat dan ook de grootste bron van inkomsten is. Deze speciale evenementen bestaan uit bepaalde uitdagingen als het leren beheersen van de ingewikkelde Nürburgring, het leren draften met Nascar wagens, karten en nog veel meer. Naarmate je level stijgt zullen er ook meer en moeilijkere varianten van deze speciale evenementen beschikbaar worden gesteld, die ook steeds meer precisie en perfectionisme van je eisen.

De normale races zijn ook weer onderverdeelt in niveaus. Zodra je een bepaald level hebt vrijgespeeld heb je toegang tot een klasse races, die dan ook weer onderverdeelt zijn in moeilijkheidsgraad. Deze “normale” races hebben vaak unieke eisen zoals een race met alleen maar Japanse auto’s, een muscle only race of zelfs een prius only race. De races variëren hierdoor allemaal enorm en zorgen er tevens voor dat je over een breed scala van auto’s zal moeten beschikken om alle races te kunnen doen.

Pimp my ride

Natuurlijk is het kopen van je eerste echte bolide al een leuke ervaring, maar het wordt pas echt leuk zodra je deze gaat tunen. De tuning opties in Gran Turismo 5 zijn echt gigantisch en bijna elk onderdeel is te vervangen. Denk hier niet alleen aan een betere motor of een turbo kit, maar ook aan luchtfilters, schokdempers, schakelbakken, gewichtsreducties en natuurlijk ook aerodynamische onderdelen. De mogelijkheden zijn eindeloos en het is dan ook goed mogelijk om zelfs een Suzuki Swift om te bouwen in een razendsnel racemonster, als je er tenminste voldoende credits voor over hebt.

The real driving simulator

Natuurlijk draait Gran Turismo 5 uiteindelijk maar om één ding en dat is dan wel de sterkste driving simulator neer te zetten op de PlayStation 3. We kunnen er lang of kort over praten maar het is gewoon een feit dat PolyPhone Digital hierin geslaagd is. De wagens voelen realistischer dan ooit en elke beweging wordt feilloos overgenomen. Ook de motorgeluiden en de interieuren van de ruim tweehonderd premium auto’s zien er heerlijk uit, wat er ook gelijk voor zorgt dat je voorzichtiger rijdt om deze wagens niet te beschadigen. De game zet een nieuwe standaard neer voor racing simulators voor elk platform en laat besturings- en ervaringswijs alle race games ver achter zich.

Licenties licenties en nog eens licenties

Gran Turismo 5 zet het al neer op de voorkant van het doosje, het is de enige echte driving simulator. En bij een echte driving simulatie horen ook echte wagens en echte tracks. Gran Turismo 5 bezit hier gelukkig een hele lading van en elk van de tracks zijn perfect nagemaakt. Heb je altijd al met een prachtige Lamborghini over de Indianapolis Motor Speedway willen scheuren dan is dat geen probleem in deze game. Het zorgt voor net dat extra stukje realisme en houdt de game dan ook aantrekkelijk.

Such a shame

Deze premium auto’s zijn stuk voor stuk prachtig nagemaakt en lijken tot in elke detail op het echte werk, maar het totale aanbod van auto’s in Gran Turismo 5 bestaat uit meer dan duizend wagens. Naast de premium wagens hebben we ook nog de zogenaamde “standaard” auto’s en deze stellen eigenlijk diep teleur. Niet alleen zijn deze wagens simpelweg gekopieerd uit eerdere delen van Gran Turismo, maar ook de tuning opties op deze wagens is veel beperkter, zijn de graphics van deze wagens niet om aan te zien en is het camerastandpunt vanuit de cockpit niet beschikbaar.

Als het hierbij zou blijven zou het te vergeven kunnen zijn. Gran Turismo 5 draait immers meer om de nieuwe bolides en ook een groot aantal oldtimers zijn gewoon premium wagens. Het is echter zonde dat bij een game die de wagens zo mooi heeft nagemaakt en op elk detail heeft gelet, vervolgens omgevingen heeft die regelrecht uit het PlayStation 2 tijdperk komen. Het valt misschien niet op als je er met 250 km/u voorbij vliegt, maar de bomen en toeschouwers zijn niet meer dan ruwe schetsen en ook de schaduwen vallen tegen. Deze zijn bij bijna elke boom exact hetzelfde, wat ook zorgt voor steeds dezelfde weerspiegeling in je motorkap. Het zijn kleine details, maar details waar juist een ontwikkelaar als Polyphony Digital op had moeten letten.

Realistische schade? Welke schade?

Gran Turismo 5 draait natuurlijk om een zo realistisch mogelijke simulator en dan is het dus niet de bedoeling dat je de wagens als botsauto’s behandelt. Wanneer je echter wel een fout maakt, wat ongetwijfeld bij iedereen wel eens zal gebeuren, is het wel zo realistisch als er ook daadwerkelijk iets te zien is op je auto. Eén van de eerste dingen die wij dan ook deden met onze gloednieuwe Honda Civic was deze finaal tegen een muur aan rammen met 150 km/u, om hier vervolgens vrolijk vanaf te stuiteren met slechts een kleine kras en een bescheiden deukje.

Naarmate we een iets hoger level bereikte viel wel op dat de schade steeds erger werd. Het schadesysteem in Gran Turismo 5 is namelijk niet alleen gebaseerd op hoe je iets raakt, maar ook op welk level je bent. Ram je dus op level twee frontaal tegen een muur aan zal er weinig gebeuren, doe je dit op level 20 knal je al gauw over de kop om wat indrukwekkende salto’s en de resulterende rondvliegende onderdelen te laten zien. Het is misschien vreemd dat de schade vrijgespeeld moet worden, maar zodra deze vrijgespeeld is, is het ook een enorm indrukwekkend systeem.

Joining game, please wait, session unavailable, please wait

Na de GT-modus een tijdje gespeeld te hebben wisselden we naar de multiplayer. In de online lobby is vervolgens te kiezen uit een gigantische lading aan servers waarbij ook aangegeven staat wat voor een race het zal zijn. Deze races hebben dan elk weer hun eigen eisen zoals we ook gewend zijn van de singleplayer, waardoor het best even zoeken is naar een geschikte race voor jouw type auto.

Toen we eenmaal een race gevonden hadden en eindelijk in de game lobby konden komen na vele malen een connection error te zien hebben gekregen mochten we nog even wat langer wachten. De race was door de verbindingsproblemen al zonder ons begonnen en dus konden we vrolijk tien minuten wachten voordat de race voorbij was. Deze konden we dan als schrale troost wel bekijken, maar het blijft een mankement in het systeem.

Restrictions.. Nope

De race zelf verliep gelukkig vlekkeloos en zonder lag en was het wachten wel waard. Na deze ervaring met de multiplayer besloten we maar is om een eigen race te beginnen. Zoals we eerder al zeiden is het mogelijk om bepaalde eisen te stellen aan de deelnemers. Het probleem hierbij is echter dat je de eisen alleen kunt samenstellen door gebruik te maken van auto’s die je zelf in je bezit hebt. Heb je dus slechts tien wagens worden de restricties wel erg strikt, wat er dus voor zal zorgen dat je al snel alle restricties uitschakelt.

Dit zou in principe geen probleem zijn, als het niet zou betekenen dat iedereen met een hoger level dan jijzelf je er met gemak uitrijdt met een dikke Ferrari F458 of zelfs met een formule 1 wagen. Als klap op de vuurpijl is het dan ook nog eens mogelijk voor iedereen om de race te laten beginnen en niet alleen voor de host. Hierdoor zijn mensen vaak nog bezig met het wisselen tussen auto’s als een ongeduldig iemand al op start heeft geramd.

Het is gelukkig niet zo dat deze problemen onoplosbaar zijn door middel van patches, maar voor nu is het online racen iets wat een hoop geduld en kalmte vereist.

Gran Turismo 5 is alles wat Polyphony Digital beweert dat het is. Een echte simulatie game voor race fanaten en auto liefhebbers. De besturing en de geluiden van de auto’s zijn echt geweldig en ook het interieur van de premium auto’s is buitengewoon realistisch. De slechte graphics van de “standaard” auto’s en de matige omgevingen zorgen er echter voor dat de premium auto’s aanvoelen als next-gen wagens in een PlayStation 2 omgeving. Hiernaast zorgen het matige online systeem en de vreemde matchmaking eisen ervoor dat Gran Turismo 5 voor nu vooral een singleplayer ervaring zal zijn, wat toch een gemiste kans is.

• Enorm realistische besturing
  • Heerlijk motoren geluid
  • Ontzettend veel auto’s en tracks