Review The Shoot – De PlayStation Move ligt inmiddels al twee maanden in de winkels. De verkoopcijfers vielen Sony wat tegen,  wat misschien voor een groot deel te wijten is aan het feit dat er nog niet echt spellen in de schappen liggen waarvoor een echte gamer naar de winkels loopt. Een sport spelletje of een Kung Fu Rider is wel leuk maar niet wat de algemene PS3-consument zoekt. Daarom is het goed dat er een first person shooter voor de Move is gekomen. Of het ook een spel is waarvoor shooterfans massaal warmlopen? Dat lees je natuurlijk in deze review!

Let’s Shoot!

De naam The Shoot slaat eigenlijk op twee aspecten van het spel. Ten eerste slaat het op het feit dat je allemaal vijanden moet neer shooten en ten tweede op het idee achter de missies. Elk van de vijf missies is een film, waarin je enge tegenstanders moet neerschieten. Er is een variatie tussen vijanden, sommigen schieten terug, sommigen gooien met spullen en weer anderen zijn er alleen om meer punten te scoren.

Vijf films lijkt misschien wat weinig, maar het valt wel mee. Iedere film heeft namelijk vier scènes en een verborgen scène die je moet vinden. Daarbij komt ook dat je behoorlijk hoog moet scoren om verder te komen in de films. Je moet dus soms een film een paar keer over spelen voordat je bij de volgende film komt. Goud halen is ook nog een uitdaging die je jezelf kan geven. De goudscore is alleen behoorlijk hoog. Dit maakt het spel vrij moeilijk en dat is toch wat vreemd voor een Move spel dat nog steeds hoofdzakelijk voor casual gamers bedoeld lijkt.

CUT!

In de films moet je maar één ding doen: de regisseur tevreden houden. Rechtsboven in beeld zie je hoe hij op dat moment over je ‘acteren’ denkt. Hij kan rustig op zijn stoeltje zitten maar als je het verpest springt hij op van zijn stoel en wordt hij boos. Dan moet je zorgen dat je hem snel weer tevreden stelt, anders verlies je een take. In totaal heb je vier takes en dus vier kansen. Als je een take verliest mag je op dat punt verder gaan met de film, als je de laatste verliest moet je helemaal opnieuw beginnen met alle scènes.

Schieten met de Move

We moeten natuurlijk even aandacht besteden aan de hardware die je gebruikt om The Shoot te spelen: de PlayStation Move. Meningen zijn nog steeds verdeeld over de Move. Het is echter wel zo dat de meeste mensen niet meer om het feit heen kunnen dat dit apparaat behoorlijk precies is. De Move is dan ook ideaal voor dit simpele schietspelletje.

Het mooie aan dit spel is dat je de Move niet kalibreert op je ontvanger, de PS Eye, maar op de TV. Je kalibreert de Move door op doelwitten op je TV te mikken. Als je die geraakt hebt, ben je klaar en is je cursor vrijwel perfect gekalibreerd. Dat maakt dat het echt prima werkt als je in films aan het schieten bent.

Een echte shooter?

The Shoot is echt een heel leuk spel geworden. Er zit wat droge humor in, je vijanden maken namelijk hier en daar een lollige opmerking en het schiet ook heerlijk. Maar een echte shooter is het zeker niet geworden, The Shoot is veel meer casual dan een echte shooter als Call of Duty of Killzone. De variatie aan wapens en realisme ontbreekt compleet in The Shoot, wat geen kritiek is maar gewoon een teken dat The Shoot niet van dat genre is.

Wat verwarrend is, is dat je voor goud-scores en zelfs om nieuwe films te vrij te spelen vrij hoge scores moet halen en dat terwijl The Shoot een spel  is dat niet gekocht gaat worden door ervaren shooter fans. In een spel dat hoofdzakelijk gekocht wordt door mensen die meer van even tussendoor een spelletje spelen houden dan uren achter elkaar is het toch een beetje verkeerd om pittige uitdagingen in de game te stoppen.

Score aanval

In ‘Score aanval’ komt The Shoot veel meer tot zijn recht dan bij al die films. In Score aanval kan je in je eentje of met zijn tweeën proberen de highscore te zetten. We hadden helaas maar beschikking tot één Move, dus met zijn tweeën konden we niet testen. In je eentje kun je een scène kiezen uit een film naar keuze, als je die al vrijgespeeld hebt natuurlijk. Door veel vijanden achter elkaar neer te schieten krijg je combo-bonussen waardoor je veel punten kunt halen en met power-ups kun je dit nog verder vereenvoudigen. Dit is veel meer waar The Shoot om hoort te draaien, simpele uitdagingen waarin je tegen elkaar de strijd aan gaat.

De PlayStation Move is met The Shoot nog niet echt een hardcore titel rijker. Alles van het schieten tot de power-ups typeren niet echt een grote shooter. Dat wil niet zeggen dat The Shoot niet leuk is want het is een erg grappig en vermakelijk spel waarmee casual gamers zich uren kunnen vermaken. Hiernaast biedt The Shoot ook nog uren speelplezier voor de wat meer ervaren gamers die een tweede plek niet snel accepteren door middel van pittige uitdagingen.Als je nog twijfelde om een Move te kopen dan zou The Shoot misschien wel eens de reden kunnen zijn om er nu toch aan te geloven.

• Ongelooflijk precies schieten met de Move
  • Leuke films
  • Wat droge humor verwerkt in het spel