Review: Steel Rats – Voor kleine ontwikkelaars is het moeilijk om hun games onder de aandacht te brengen. Waar de grote jongens een berg geld klaar hebben liggen om hun nieuwe games te promoten, is dat voor de kleinere teams simpelweg niet mogelijk. Zij komen soms op de proppen met een klein aantal trailers, maar daar houdt het dan wel mee op. Een omschrijving van de game in de PlayStation Store is één van de weinige manieren om iemand over te halen om de desbetreffende titel aan te schaffen. De omschrijving van Steel Rats laat weten dat de game een mix van genres is, dat je nog nooit gezien hebt. Dat is natuurlijk een statement, maar het is tevens een tekst die de interesse doet wekken van gamers, of ons althans. Is deze claim gegrond of is het grootspraak van een kleine ontwikkelaar die er alles aan doet om zijn spel te verkopen?

Een beetje van dit en een beetje van dat

De mix van genres waar in de omschrijving van Steel Rats over gesproken wordt, is beat ‘em ups, platformers en de gameplay van Trials. Je rijdt op een motor en je moet over obstakels heen rijden en over schansen heen springen, die doen denken aan de Trials-games. Die titels maken gebruik van realistische physics en het is zaak om zo goed mogelijk je balans te houden. In Steel Rats kun je op je kop landen, maar dan ga je niet dood en de parkoersen zijn niet zo moeilijk als in het eerder genoemde Trials. Steel Rats mikt ook op snelheid, waardoor zorgvuldigheid wat minder van belang is. Dat is maar goed ook, want de physics in deze game slaan af en toe een beetje op hol en daardoor maak je vreemde bewegingen. Het is overigens wel zo dat vallen van grote hoogtes er voor zorgt dat je rijder het niet overleeft en ook botsingen als je op volle snelheid rijdt zijn niet aan te raden.

Tijdens het avontuur zul je ook veel verschillende robots tegenkomen die je het leven zuur willen maken en hiervoor heb je een aantal aanvalsbewegingen tot je beschikking. Hier heeft de game dus heel veel weg van een beat ‘em up. Je motor is tevens je wapen en is onder andere voorzien van een zaagblad aan het voorwiel en de vier personages die je kan besturen, hebben ieder weer hun eigen speciale aanvallen. Je kan ook een 180 graden-draai maken, dus je kunt steeds terugkeren als je een vijand nog niet verpulverd hebt. Er zijn niet heel veel verschillende aanvallen, maar het is goed genoeg om een leuke tijd te hebben tijdens deze gedeeltes in de game. Er zijn ook genoeg verschillende vijanden en er zijn tevens bazen aanwezig, die voor wat intensere gevechten zorgen. Het verslaan van deze robots levert je weer punten op die je kan gebruiken om je motor te upgraden of om outfits en nieuwe motoren te kopen voor de personages.

Een ander verhaal

Als je alle onderdelen van Steel Rats los van elkaar gaat bekijken, dan zijn deze leuk, maar ook weer niet heel erg bijzonder. Als een enkel onderdeel gebruikt zou worden voor een game, dan zou dat betekenen dat het op een gegeven moment toch wat repetitief wordt, doordat het niet super uitgebreid is. Het combineren van deze onderdelen ofwel genres maakt het echter tot een heel ander verhaal. Je bent niet constant met één ding bezig, dus de game blijft tot het einde leuk. Doordat er elementen uit verschillende genres aanwezig zijn, heb je geen seconde rust. Als je je niet om aanvallende robots druk hoeft te maken, dan zal je je wel weer moeten focussen om obstakels te ontwijken en vice versa. Je moet je aandacht er constant bij houden, want er zijn altijd dingen op het scherm aanwezig waar je rekening mee moet houden.

Een foute keuze

Waar je ook op moet letten is dat Steel Rats gebruik maakt van het 2.5D-principe. Je kan alleen van links naar rechts rijden en andersom, maar de grond waarop je rijdt kent wel diepte, dus je kan ook omhoog en omlaag bewegen. Dit vraagt enige gewenning, maar na een tijdje heb je dit volledig onder de knie. Waar je alleen niet aan zult wennen is een keuze die door de ontwikkelaar is gemaakt en dat gaat over de button-layout. Eén van je speciale bewegingen zit onder de R1-knop en die moet je even ingedrukt houden en weer loslaten om de krachtige aanval uit te voeren. Je gebruikt echter ook veelvuldig de R2-knop, want hiermee geef je gas. Om de speciale beweging die onder de R1-knop hangt te gebruiken, moet je dus van het gas af en dat is negen van de tien keer niet echt een optie, omdat je niet wil dat je schade oploopt door aanvallen van de vijand(en). Hierdoor negeer je deze aanval volledig.

Gelukkig is dat het enige wat niet ideaal werkt qua besturing. Het 180 graden draaien van je motor, het springen, het inschakelen van een magneet, zodat je op stalen buizen ‘vast blijft plakken’ – en je zo dus ook verticaal of zelfs op de kop kan rijden – is allemaal heel gemakkelijk voor elkaar te krijgen. Je kan wanneer je maar wilt wisselen tussen de vier verschillende personages, ieder met zijn of haar eigen motor met eigen speciale bewegingen. Ook dit wisselen is kinderlijk simpel en verloopt zonder dat je daar problemen van zal ondervinden tijdens het spelen. Je kan je dus hoofdzakelijk focussen op de gameplay en dat is maar goed ook, want zoals je al hebt kunnen lezen, vraagt het spel elke seconde je aandacht.

Foutjes

Toch zijn er wel wat foutjes in Steel Rats gekropen, die de game niet ten goede komen. Zo is het niet altijd duidelijk waar je nu wel of niet kan rijden en dat zorgt er soms voor dat je onnodig het leven laat. Tevens wil het af en toe gebeuren dat het niet duidelijk is waar je nu heen moet, ook al wijst een pijl aan waar je je naartoe moet begeven. Zoals eerder aangegeven zijn de physics in Steel Rats ook niet de beste, maar voor het overgrote gedeelte van de game heeft dat geen negatieve invloed. Alleen in één level is dat wel het geval. Sterker nog, het maakt dat moment in de game erg frustrerend. Hier moet je namelijk vrij nauwkeurig te werk gaan en als je motor juist niet doet wat jij wil, doordat de physics rare dingen doen, dan is dat een recept voor frustratie. Gelukkig blijft het bij één level, maar het steekt wel heel erg af tegen het plezier dat je in de andere levels hebt.

Goede zaak

Wat de ontwikkelaar wel goed heeft gedaan is dat zij geprobeerd hebben om de speler iets meer te serveren dan alleen een verhalende campagne. Om de levensverwachting van de game nog wat te verlengen, zijn er online leaderboards aanwezig. Zo kan je je scores van elk level vergelijken met andere gamers van over de hele wereld en deze eventueel proberen te verbeteren. Dit is een simpele optie, maar het is een leuke reden om de levels weer opnieuw te spelen. De gameplay is ook leuk genoeg om dat te blijven doen. Tevens heeft elk level een aantal opdrachten die je kan vervullen om zo nog meer punten te verdienen. Maar tijdens het verhaal strooit de game al met deze punten, dus hier hoef je niet per se voor terug te keren als je de game eenmaal uitgespeeld hebt. Je kunt de diverse motoren zelfs met gemak maximaal upgraden als je het verhaal gewoon volgt.

Tate Multimedia schreeuwt in de omschrijving van Steel Rats van de daken dat zij iets unieks bieden met hun game en ze weten dat absoluut waar te maken. De combinatie van genres is zeer origineel en zorgt er tevens voor dat Steel Rats heel goed uit de verf komt. De vrijwel constante actie en het gebruik van verschillende genres zorgt voor gevarieerde gameplay, dat ook nog eens perfect bij elkaar past. Je zult je vanaf het begin tot eind prima vermaken met de game. Helaas zijn er wel wat puntjes die wat negatief uitpakken. Zo is het soms niet helemaal duidelijk waar je wel en niet kan rijden en je zoekt af en toe waar je heen moet, ook al is er een pijl die je de weg moet wijzen. Ook is één level zeer frustrerend, doordat de physics niet meewerken. Deze minpuntjes zijn zonde, maar dat wil absoluut niet zeggen dat Steel Rats daardoor een slechte game is.

• Originele mix van genres...
  • …die voor gevarieerde gameplay zorgt
  • Vrijwel constante actie