Review Def Jam Rapstar – Karaoke games behoren inmiddels tot de gevestigde orde maar het blijft een genre die eigenlijk amper evolueert. Singstar is al jaren hetzelfde liedje en het goed presenteren van hiphop lijkt helemaal onmogelijk. Ontwikkelaar 4MM probeert daar nu verandering in te brengen door samen te werken met één van de grootste hiphop platenmaatschappijen ter wereld: Def Jam. Het resultaat is Def Jam Rapstar maar of het de moeite waard is om naar de winkel te cripwalken? Dat lees je in deze review!

Eindelijk

Het heeft even mogen duren maar na een aantal mislukte pogingen tot hiphop karaoke games lijkt er dan eindelijk een degelijke versie uitgekomen te zijn met Def Jam Rapstar. Bij de meeste muziek games kun je zeggen wat je wilt tijdens de weinig voorkomende rap stukjes maar bij Def Jam Rapstar ligt dat toch even anders. Het werkt ongeveer zoals de gemiddelde Singstar ook werkt: er verschijnen woorden op het scherm en die moet jij mee zingen, of rappen in dit geval. Doe je dit goed verdien je de meeste punten en zul je uiteindelijk in totaal 5 microfoons per liedje kunnen verdienen.

Het rappen blijkt alleen een stuk lastiger te zijn dan de juiste toonhoogte raken met zingen. Je wordt namelijk beoordeeld op je timing en op je teksten. Het is dus niet alleen zaak dat je de tekst goed zegt maar ook nog eens dat je dat precies doet zoals de artiest het in het nummer doet.

Adem hiphop

Een fervent hiphop liefhebber als mijzelf zal ongeveer de helft van de in totaal 45 liedjes goed genoeg kennen om deze enigszins goed na te doen en daarmee komen we meteen bij het eerste struikelblok van de game. 4MM heeft duidelijk geprobeerd om een te breed publiek aan te trekken, waardoor een groot deel van de mensen die deze titel zullen spelen misschien 3 of 4 liedjes goed zullen kennen. Dit is natuurlijk bij lange na niet genoeg om de volle pond neer te leggen bij je favoriete gamestore.

Ze hebben wel aangegeven dat er elke week nieuwe DLC zou moeten komen waardoor we misschien toch nog onze favoriete liedjes terug zien. We hopen allicht dat we sommige grote artiesten zullen vinden in deze pakketten, want een hiphop game zonder Jay-Z? Dat kan echt niet. In een interview die wij op de E3 gehouden hebben met iemand van Def Jam Enterprise hebben ze aangegeven dat ze van plan zijn om gelokaliseerde DLC te gaan maken. Het zou dus zomaar kunnen dat we binnenkort kunnen mee rappen op liedjes van artiesten als Extince, The Opposites of Dio.

And I ___ the ___ when I ___ today

De laatste echte verkeerde keuze die ze gemaakt hebben, die wederom te wijten is aan het feit dat ze een breed publiek aan wilde trekken, is de T-rating. Om de game geschikt te maken voor gamers van 13 jaar en ouder hebben ze zo ongelooflijk veel censuur toegepast dat het lastig is om je ritme te bewaren. Dit valt nog mee als er een woordje midden in een zin weg valt maar zodra er hele zinnen verdwijnen wordt het je toch echt lastig gemaakt. Wat misschien nog wel het ergste is van de censuur is de inconsistentie. Sommige woorden worden op de ene plek wel gecensureerd en de andere plek niet, wat er voor zorgt dat iedereen deze woorden toch voluit mee zingt. Deze zogenaamde radio-edits van de bekende hiphop tracks zullen menig hiphop liefhebber irriteren.

Waar je dit probleem niet hebt is de freestyle modus want ze hebben je van maar liefst 15 instrumentale liedjes voorzien. Hierin kun je dus je eigen teksten rappen en ondanks dat het meer weggelegd is voor de fanatieke hiphop liefhebber dan de gemiddelde gamer levert het wel erg grappige beelden op. Je kunt jezelf namelijk filmen terwijl je dit doet en deze film later nog helemaal aanpassen naar jou smaak. Met gebruik van verschillende stickers, audio effecten, animaties en filters creëer je zo je eigen videoclip. Het ziet er eerder grappig uit dan stoer maar vermakelijk is het zeker, zelfs voor de blanke, IT-studerende gamers als ikzelf.

Community

Wat misschien nog wel het leukste aspect van het bovenstaande is dat je dit met de hele wereld kunt delen. Natuurlijk kun je deze video uploaden en dan kunnen mensen via de game stemmen maar daar stopt het niet bij. Alle geüploade video’s worden namelijk ook naar de Def Jam Rapstar website gestuurd en dat is misschien wel de meest uitgebreide community van een karaoke game tot nu toe. Ook hier kun je op video’s stemmen maar je kunt ook je video’s delen via bijvoorbeeld Facebook, MySpace of Twitter. Je kunt vrienden maken, fans vergaren en rivalen creëren.

Het is namelijk mogelijk om heuse rap-battles te houden waarbij beide spelers een video van een bepaald liedje insturen. Iedereen op de website kan stemmen en zo zal degene met het beste optreden en de meeste fans winnen. Ook is het op deze manier mogelijk om tegen mensen op de Xbox 360 te spelen en dat maakt het een stuk universeler.

De community is nog in de Beta fase en er is ons beloofd dat ze deze blijven updaten en dat is maar goed ook. Ondanks dat we geen betere online community kennen heeft het toch nog wel wat minpunten. Zo is het onmogelijk om reacties onder video’s te plaatsen en kun je op dit moment nog geen Crew opzetten (Denk aan een clan voor rappers).

Klik hier voor de volledige tracklist.

Def Jam Rapstar is de beste hiphop karaoke game tot nu toe. De censuur is ongelooflijk irritant en het is ook jammer dat ze een iets te breed publiek hebben proberen aan te trekken. Hierdoor zullen de meeste mensen maar enkele liedjes goed kennen. Toch is het voor de hiphop liefhebber een absolute must-have want het zet de beste rap karaoke ervaring tot nu toe neer. De community is uitgebreider dan we tot nog toe gezien hebben en het vergaren van fans en afmaken van je rivalen gaat niet snel vervelen. Met wekelijkse DLC zou er binnenkort voor iedere hiphop liefhebber genoeg tussen moeten zitten.

• Rappen beter uitgewerkt dan andere karaoke games
  • Veel bekende hiphop liedjes
  • Alle 45 liedjes zijn er origineel en instrumentaal