Review: Two Worlds II

Review Two Worlds II – Ongeveer drie jaartjes geleden kwamen we voor het eerst in aanraking met het ambitieuze project genaamd Two Worlds. Deze gigantische RPG wekte een fantasie wereld tot leven die erg veel overeenkomsten had met het laatste deel in de Elder Scrolls serie. Gameplay wijs leken de twee echter totaal niet op elkaar en Two Worlds liet dan ook flink wat steekjes vallen. Drie jaar later probeert de franchise het opnieuw en dit keer ook op de PS3. Is deze fantasie wereld om over te dromen of een ware nachtmerrie? Je leest het in deze review!

De wie en de wat?

Je begint de game vastgebonden in een stoel met een knappe vrouw naast je die helaas hetzelfde lot is ondergaan. Om je heen zie je duistere kasteelmuren en een duistere gedaante maakt zich zichtbaar. Deze duistere gedaante is Gandohar een duistere magiër die jou en je zuster gevangen hebben genomen. Hij probeert machtiger te worden door krachten uit je zus Kyra en jou te zuigen. Gelukkig wordt je al snel gered door een onverwacht reddingsteam, maar helaas redden ze alleen jou. Al snel draag jij het gewicht op je schouders om je zus te redden en de duistere magiër Gandohar te verslaan.

Het verhaal in Two Worlds II is in het begin erg moeilijk te volgen. Er worden veel termen en namen naar je hoofd gegooid die je niet zult begrijpen. Dat er geen encyclopedie of verhaal overzicht aanwezig is helpt hier niet echt aan mee. Desondanks pakt het verhaal je al snel vast en zal je echt geven om het lot van de wereld van Antaloor.

Standaard fantasy

Je speelt Two Worlds II vanuit een third person perspectief. De game geeft je na de tutorial waarin je alle verschillende speelstijlen even mag uit proberen, de opdracht om je te specialiseren in een bepaalde klas. Er zijn er vier aanwezig in Two Worlds II en ze zullen de gamers die RPG’s gewend zijn wel bekend in de oren klinken. Zo kan je jezelf specialiseren in magie, het werken met een pijl en boog, sluipen of natuurlijk gewoon warrior stijl rammen met wapens. Door punten te stoppen in deze specialisaties zal je meer aanvallen krijgen of zal bijvoorbeeld je mana sneller regenereren. Je zal echter voordat je de aanvallen en skills kan verbeteren eerst een skillbook moeten vinden. Deze zijn verspreid over de hele wereld van Antaloor en ze sporen je aan om veel te verkennen.

Naast je skill punten zijn er ook attribute punten die je, je raad het al, in je attributes kan steken. Er zijn vier attributes verdeeld onder endurance, strength, accuracy en willpower. Elk van deze brengt weer zijn eigen voordelen met zich mee als je ze verhoogd. Zo zorgt endurance er voor dat je meer leven krijgt en je meer kunt dragen en zorgt willpower er voor dat je spreuken meer schade doen en je meer mana hebt. Attribute punten krijg je alleen door levels omhoog te gaan en dit gebeurt uiteraard door vijanden te doden. Skill punten krijg je als je een level omhoog gaat, maar ook als je bepaalde taken voltooid in de game zoals vijftig drankjes brouwen of een bepaald aantal vijanden te verslaan met magie.

Customizen en nog eens customizen

Wat zou een RPG zijn zonder quests? Ook Two Worlds II heeft er hier veel van. Er zullen op je pad naar het einde van de game veel quests de revue passeren zowel hoofd als zijmissies. De missies zijn gevarieerd genoeg en vragen bijna altijd iets anders van je. Natuurlijk zullen veel RPG gamers de meeste taken wel herkennen van andere games, maar er zitten hier en daar een aantal erg leuke en originele missies tussen.

Voltooi je een missie dan kun je uiteraard je welverdiende beloningen verwachten. Dit kan zijn in Aura’s, de valuta in Antaloor, maar je kan ook items krijgen: wapens, kleding, ringen, noem het maar op. Al deze spullen zijn volledig te customizen naar jou wil. Het uiterlijk ligt weliswaar vast, maar door speciale edelstenen te gebruiken kan je extra kracht geven aan een wapen of je schild een bonus laten geven aan je strength. Dit systeem zorgt ervoor dat je items veel minder snel zult vervangen aangezien je ze toch kunt verbeteren. Het is ook mogelijk om items uit elkaar te halen voor materialen waarmee je weer nieuwe items kan maken. Het is zelfs mogelijk om uit planten en andere organische materialen drankjes te brouwen. Two Worlds II kent een erg uitgebreid systeem en is dan ook een erg welkome toevoeging. Het enige nadeel is dat er weinig wordt uitgelegd en je nogal in het diepe wordt gegooid. Schaam je dan ook niet om af en toe iets op te zoeken in de handleiding of op internet.

Aanvallen met extra power

Het vechtsysteem in Two Worlds II is vrij direct. De vijanden zijn niet al te slim en zullen dan ook vaak gewoon blindelings op je af komen stormen. Ben je een magiër of boogschutter dan kan je ze makkelijk op een afstandje bekogelen met projectielen. Je kan je spreuken en pijlen zelfs aanpassen. Zo kan je een normale vuurspreuk doen opsplitsen of kan je een pijl ijs eigenschappen geven.

Voor de krijgers en de assassin’s onder ons is het belangrijk om te verdedigen en vervolgens op het zwakke punt van je vijand aan te vallen. Ook je melee aanvallen zijn te versterken met vuur, ijs of gif. De gevechten zijn leuk om te spelen en doordat er zoveel mogelijkheden zijn voor het aanpassen van je aanvallen worden de gevechten zelden eentonig. De vijanden hadden echter wel wat meer intelligentie mogen hebben.

Antaloor online

Jawel er zit een heuse multiplayer verpakt bij de bundel die Two Worlds II heet. Online zal je kunnen vechten tegen andere in duellen, deathmatch of een alternatief op capture the flag genaamd crystal capture. Interessanter aan deze multiplayer zijn echter de modi village en adventure. Je zal namelijk je eigen dorp kunnen onderhouden. Je zal taken moeten oplossen voor de bewoners en nieuwe faciliteiten bouwen voor ze. In adventure mode zal je online met andere bepaalde missies kunnen spelen. Deze missies komen niet overeen met de missies uit het singleplayer avontuur en zijn dus helemaal speciaal gemaakt voor online spel.

Er is helaas moeilijk een match te vinden aangezien de game alleen nog maar in Europa uit is. Eenmaal online hadden we ook veel problemen met een stabiele framerate krijgen. Erg jammer want de onderliggende gedachten is goed en gameplay wijs zit de multiplayer goed in elkaar.

Pracht en praal…in frames

Two Worlds II is visueel een erg indrukwekkende game. De wereld van Antaloor is erg gedetailleerd en alles ziet er erg verzorgd uit. Van de vegetatie tot aan de items, er is hier duidelijk veel liefde en tijd in gestopt. Helaas slaat de game qua presentatie wel een aantal planken mis. Zo zien de animaties van je personage en vijanden er niet altijd even realistisch uit. Sommige lijken zelfs pijnlijk en onnatuurlijk. Dit had beter afgewerkt moeten worden. Hiernaast kent de PS3-versie ook serieuze problemen als het om de framerate gaat. De game kan namelijk geen vaste framerate krijgen. Loop je rustig door de wereld heen dan gaat het nog wel, maar zodra je begint te versnellen zal het beeld al snel gaan haperen en als je eenmaal op een paard zit dan flikkert het beeld van frame naar frame. Erg jammer, want dit neemt erg veel van de magie van de game weg.

Qua muziek zit het in Two Worlds II ook wel goed. Loop je een grote stad binnen dan wordt het beeld versterkt met het bijpassende epische muziekje. De voice acting is niet erg sterk, maar ook niet slecht. Het is jammer dat het hoofdpersonage een stem heeft waar je al snel aan irriteert. Spreuken en wapens klinken allemaal realistisch in de oren. Een overtuigende presentatie die helaas een aantal belangrijke steekjes laat vallen.

Conclusie

Two Worlds II is een erg intrigerende en uitgebreide RPG geworden die op alle vlakken zijn voorganger passeert. De wereld van Antaloor is een wereld waarin ik vele uren kan vertoeven zonder verveeld te raken. Mede dankzij de vele modi en uitgebreide singleplayer zal dit spel voor de echte RPG liefhebbers een welkome toevoeging zijn. Helaas laat de game vooral grafisch wat steekjes vallen door slordige animaties en slechte voice acting. De grootste ergernis is zonder twijfel de onstabiele framerate, maar kan jij je hier doorheen ploegen dan staat je een groots en meeslepend avontuur te wachten.

Pluspunten

  • Interessant verhaal
  • Solide gameplay
  • Uitgebreide multiplayer
  • Uitgebreid customize systeem

Minpunten

  • Geen vaste framerate
  • Matige voice acting
  • Weinig uitleg

Two Worlds II krijgt Game of the Year edition
Gepubliceerd op 15 jul, 2011 om 17:35
Screenshots van Two Worlds II: Pirates of the Flying Fortress uitbreiding
Gepubliceerd op 12 jun, 2011 om 15:28
Prijsvraag uitslag: Two Worlds II
Gepubliceerd op 21 jan, 2011 om 00:42
Prijsvraag: Win 2x Two Worlds II [afgelopen]
Gepubliceerd op 29 dec, 2010 om 21:00
  1. Anoniem -   
    ano's avatar

    Jammer weer, heel wat potentie en dan draait het spel bagger. Waar zijn de tijden gebleven dat er door optimalisatie (!= slechtere graphics) goede stabiele framerates werden gehaald. Ik weet wel dat de games enorm groot worden, code zeer veel regels bevat, maar goed…jammer hoor een gemiste kans!

  2.    1386 XP
    Redd's avatar

    Ik zeg: Waar blijft de tijd dat je zelf je grafische eisen in kan stellen, zet je die te hoog gaat dat ten koste van je performance.

    Alhoewel…

  3. Anoniem -   
    ano's avatar

    Nou, dat is al jaren op de PC het geval en een goede zaak. Het instellen van de grafische kwaliteit lijkt mij voor consoles uit den boze. Een console heeft als één van de voordelen dat alle games in principe goed horen te draaien. Draait een spel niet vloeiend, ligt dat niet aan de hardware (een PC kan je wel upgraden) maar aan de developer/programmeurs (met oog op winstbejag en deadlines).

    Er kan erg veel uit de XBX360 worden gehaald en nog wat meer uit de PS3. Vaak zie je dat de goed verkochte games, een redelijk aantal fps hebben en ook (relatief) mooie graphics en een fijne gameplay.

    Wél is het natuurlijk zo dat fps-drops bij de gemiddelde RPG’s en ander soortige games dan First Person Shooters, mensen minder hindert bij de gameplay.

  4.    6677 XP
    Myx's avatar

    Framerate dat niet stabiel is irriteer ik me altijd mateloos aan 🙁 Het lijkt me verder wel echt een tof spel!

  5.    4534 XP
    ps3dennis's avatar

    @Redd: Dacht gezien te hebben in deze game dat je de schaduwen of iets anders? in kan stellen, nog een voorbeeld bioschock 2. Ik heb deze game nog niet echt gespeeld, ben momenteel meer bezig met mijn DC resident evil 2 en Shenmue 1 en binnenkort Skies of Arcadia enz.

  6. Anoniem -   
    Ivo Bovendeerd's avatar

    Hallo,
    Ik heb nog niet echt vaak RPG’s gespeeld.
    Heb wel Zelda gespeeld of Fallout 3 of Uncharted, maar is dit spel aan te raden boven Dragon age:origins?

  7. Anoniem -   
    zneakyspy's avatar

    Ben het totaal niet eens met de geen vaste framerate. Oude playstation (60&80 GB) daar kan ik het van snappen. Maar de nieuwe versies kunnen het makkelijk bijbenen. Ik wil niet beweren dat de oudere ps3 versies slecht zijn. Maar ik snap het minpuntje niet en ik weet wat een framerateprobleem is. Ik ga ervan uit dat we hier met een 360 fanboy te maken hebben want daarvan hoor je alleen dit soort verhalen. BTW op 360 is hij zoooooo ongelofelijk traag. HIj kan het niet eens bijbenen als je door een weiland rent. Eigenlijk hetzelfde als oblivion.

  8.    482 XP
    Flow's avatar

    @zneakyspy: Ja een Xbox fanboy zou ook echt schrijven voor een PS3 website man… Even logisch nadenken. De review copy had nou eenmaal veel framerate problemen als je op een paard zat. De game is wel gespeeld op een ouder PS3 model, maar dit kan niet zo’n groot verschil opleveren als te zien was.